Hakukoneoptimointi. Laadukas Sivusto ja Verkkokauppa.

Eikö AdWords-mainontasi tuota tulosta? Tunnista mainonnan ongelmat

Julkaistu 22.11.2016

tuottaako yrityksesi adwords-mainonta Moni yrittäjä on ryhtynyt itse ylläpitämään omaa  Google AdWords-mainostiliään ajatellen, että näin mainonnan kulut saadaan parhaiten pidettyä kurissa – samalla myös toivotaan, että pienestä mainosbudjetista saataisiin mahdollisimman paljon irti. Usein mainostilin luonti ja Google AdWordsin perustoimintojen käyttö onnistuvat yrittäjiltä varsin mainiosti, mutta tavoitteet tuottavasta mainonnasta jäävät silti kauas odotuksista.

Vaikka AdWords-mainostilin asetukset ja hintatarjoukset olisi asetettu tarkkaan Googlen antamien ohjeiden mukaisesti, johtaa mainostilin ylläpidon puute usein tilanteisiin jossa mainonta tuo pelkkiä kuluja. Kokosimme yhteen muutamia yleisimpiä asioita, joiden avulla voit saada Googlemainontasi tuottamaan nykyistä paremmin.

Miten AdWords-mainonnan kanssa ei kannata toimia

Moni AdWords-mainontaa tekevä on lukenut netistä, ettei Googlen tarjoamaa klikkihinnoittelijaa (”tehostettu klikkauskohtainen hinta”) kannata käyttää, koska usein kyseinen toiminto nostaa klikkikohtaista hintaa tarpeettomasti, aiheuttaen mainonnan kulujen kasvua. Harvempi tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että vastaavan ”ylihinnoittelun” pystyy tekemään myös manuaalisesti. Monesti yritykset haluavat, että heidän mainoksensa näkyvät aina ensimmäisellä sijalla, ja ykkössijan saavuttamiseksi hintatarjousta korotetaan – tämä taas johtaa tilanteeseen, jossa yksittäisestä klikkauksesta ollaan valmiita maksamaan täysin kohtuuttomia summia, jonka seurauksena mainonta menee väistämättä tappiolliseksi.

Edellä mainittu ongelma on vältettävissä, kun mainonnan ylläpidossa ei kiinnitetä liikaa huomiota mainosten sijaintiin, vaan pääpiste laitetaan mainoksen tuottavuudelle. AdWordsiin ei kannata syytää rahaa pelkän liikenteen vuoksi, vaan klikkaukset pitäisi pystyä kääntämään kannattavaksi myynniksi. Jotta tähän tavoitteeseen päästään, on mainonnan peruskulu – eli yksittäisestä klikkauksesta maksettava hinta – syytä pitää kurissa.

Laske tarkkaan paljonko voit maksaa yhdestä klikkauksesta

Koska Google AdWords-mainonta pohjautuu osiltaan huutokauppamekanismiin, Sinun ei tarvitse maksaa kohtuutonta ylihintaa yksittäisestä klikkauksesta. Jotta voisit täysin hyödyntää AdWordsin huutokauppamekanismia, Sinun tulee ensin tietää paljonko pystyt todellisuudessa maksamaan yksittäisestä klikkauksesta. Tähän laskentaan tarvitset kaksi tietoa:

1. Mikäli olet pyörittänyt mainoskampanjaa jo pitemmän aikaa, voit laskea, kuinka monta klikkausta olet tarvinnut yksittäiseen kauppaan. Jos käytössäsi on AdWordsin tulosseuranta, tämä onnistuu helposti, jakamalla esimerkiksi kuukauden aikana tulleet klikit saaduilla kaupoilla. Esimerkin vuoksi voidaan olettaa, että yhteen kauppaan olisi tarvittu 20 klikkausta.

2. Seuraavaksi voit laskea, kuinka suuren osan katteesta haluat käyttää mainontaan – eli paljonko yhdestä kaupasta saa aiheutua kuluja. Oletetaan, että myymäsi tuote toisi katetta 10 euroa, jotta mainontasi olisi tuottavaa tulisi kaupankulun olla selvästi katetta pienempi – esimerkiksi 5 euroa. 


Lopuksi vain jaat kaupankulun laskemallasi klikkimäärällä (5/20 = 0,25). Eli laskennallisesti pystyisit tarjoamaan enintään 25 senttiä yhdestä klikkauksesta. Kun hintatarjous on selvillä, voit tehdä Googlelle ”ota-tai-jätä” -tyylisen tarjouksen yksittäisestä klikkauksesta.

Yrityksesi kannalta AdWordsin huutokauppamekanismin hyödyntäminen tarkoittaa sitä, ettet ole pakotettu tekemään ”huonoja kauppoja” – huutokaupassa Sinun ei ole pakko lähetä mukaan tarpeettomiin hinnannostoihin, vaan voit antaa hintatarjouksen, jonka avulla mainontasi pysyy tuottavana.

Käytä AdWordsin tulosseurantaa

Kuten edellä olevasta laskukaavasta kävi ilmi, mainonnan kulujen määrittelyä on hyvin hankalaa tehdä ilman asianmukaista seurantaa. Tästä syystä AdWordsin tulosseurannan käyttäminen on lähes perusvaatimus, kun mainontaa halutaan tehdä kustannustehokkaasti.

Tulosseuranta kertoo tarkkaan, paljonko myyntiä mainontasi on tuottanut ja mikä tärkeintä onko kaupankulu pysynyt siedettävällä tasolla.

Kaipaatko apua mainonnan tuottavuuden kehittämisessä? Kun kaipaat apua Google AdWords-mainonnan tuottavuuden parantamisessa, ota yhteyttä Netellon asiantuntijoihin. Kauttamme saat myös nykyisen AdWords-tilisi auditoinnin.

Lue lisää aiheesta