Hakukoneoptimointi. Laadukas Sivusto ja Verkkokauppa.

Hakukoneoptimointi ja digitaalinen markkinointi blogi

Blogissamme käsittelemme sähköiseen markkinointiin ja kaupankäyntiin liittyviä aiheita, joiden avulla voit saada sivustosi tai verkkokauppasi tuottamaan nykyistä paremmin. Hakukoneoptimoinnista, -mainonnasta, sivustojen ja verkkokauppojen kehityksestä kirjoittaa joukko Netellon asiantuntijoita.

5 yleistä virhettä

Optimoinnin 5 yleisintä virhettä

Julkaistu 12.12.2017

Hakukonenäkyvyydelle asetetut tavoitteet voivat jäädä saavuttamatta, mikäli hakukoneoptimoinnin keskeisimpiä asioita ei oteta huomioon. Keräsimme tähän artikkeliin muutamia yleisimpiä virheitä, jotka korjaamalla yritykselläsi on mahdollisuus saada nykyistä parempaa näkyvyyttä Googlessa. Lue lisää


sivut näkymään googlessa

Miten sivut saa näkymään Googlessa ja mitä vaihtoehtoja näkyvyydelle on?

Julkaistu 01.12.2017

Viimeisimpien tutkimusten mukaan vain 55-60% hakutuloksista sisältää pelkästään orgaanisia tai maksettuja hakutuloksia. On siis olemassa muitakin keinoja näkyvyyden saantiin. Katso mitä hakutulosten elementtejä yrityksesi voi hyödyntää. Lue lisää


Verkkokaupan Konversio-optimointi

Mitä verkkokaupan konversio-optimointi tarkoittaa?

Julkaistu 15.11.2017

Useat verkkokaupan ylläpitäjät huomaavat sivustollaan varsin tyypillisen ongelman: sivustolle saadaan kyllä hankittua kävijöitä, mutta kauppaa tulee kävijämääristä huolimatta varsin nihkeästi - eli kaupan konversioprosentti jää alhaiseksi. Verkkokaupan konversio-optimointi tähtää juuri tämän ongelman ratkaisemiseen. Lue lisää


netellon uusi toimitusjohtaja juuso salmu

Netellon uusi toimitusjohtaja esittäytyy

Julkaistu 10.11.2017

Netellolla on uusi toimitusjohtaja. Työntekijämme Samuli Koivulahti haastatteli Juusoa ja selvitti kuka hän on, mistä hän tulee ja millainen on Netellon uusi tulevaisuus. Kuuntele haastattelu


hakukoneoptimointi wordpress

Hakukoneoptimointi Wordpress -sivustolla

Julkaistu 30.10.2017

Alunperin blogien alustaksi tarkoitettu Wordpress toimii nykyään myös monen yrityssivuston julkaisujärjestelmänä. Wordpressin suosio pohjautuu pitkälti maksuttomaan ohjelmistoon, joka on kenen tahansa vapaasti ladattavissa ja asennettavissa. Hakukoneoptimointi Wordpress -alustalla onnistuu yleensä yhden tai kahden lisäosan asennuksen jälkeen. Lue lisää


joomla cms

Hakukoneoptimointi Joomlan avulla

Julkaistu 18.10.2017

Joomla! julkaisujärjestelmä on varsin yleinen verkkosivujen ylläpitoon ja päivittämiseen käytetty sisällönhallintajärjestelmä. Järjestelmän suosio pohjautuu maksuttomaan käyttölisenssiin ja avoimeen lähdekoodiin - kuka tahansa voi siis ladata ja asentaa palvelimelleen täysin maksutta. Katso mitä huomioitavaa liittyy Joomla -sivuston optimointiin. Lue lisää


Uusi työntekijä

Netello työpaikkana

Julkaistu 03.10.2017

Aloitin juuri Netellolla uutena työntekijänä ja avaan tässä tekstissä hieman sitä miltä ensikosketus Netelloon ja uusiin työkavereihin on tuntunut. Lue lisää


verkkohakemistot

Onko verkkohakemistoista hyötyä yrityksellesi

Julkaistu 02.10.2017

Moni yrittäjä miettii maksullisten verkkohakemistojen tarpeellisuutta, sillä useassa hakemistossa mukana oleminen aiheuttaa vuositasolla helposti useamman satasen menoerän. Keräsimme alle muutamia huomioita, joiden avulla voit kartoittaa yrityksesi toiminnan kannalta tarpeelliset hakemistot ja/tai päättää onko verkkohakemistoista ylipäätään mitään hyötyä yrityksellesi. Lue lisää


puhehaut

Äänihakujen vaikutus sivuston löydettävyyteen

Julkaistu 14.09.2017

Puheentunnistuksella toimivat digiassarit (yleisimmät Applen Siri ja Google Assistant) ovat nostaneet suosiotaan parin viime vuoden aikana myös Suomessa. Monet käyttäjät, jotka ovat aiemmin karttaneet mobiilissa tehtäviä verkkohakuja esimerkiksi laitteen näppäimistön vuoksi, ovat siirtyneet käyttämään äänihakuja.  Lue lisää


mobiilikäyttäjien tarpeiden huomiointi

Vastaako yrityksesi sivusto mobiilikäyttäjien tarpeita?

Julkaistu 01.09.2017

Kun responsiivisesti toimivista, eli kaikenkokoisilla näytöillä toimivista verkkosivuista tuli arkipäivää, iskostui monelle ajatusmalli ettei mobiilisivuston toimivuuteen tai toimintoihin tarvitse erikseen panostaa – riittää että valikko toimii kosketusnäytöllä ja sisältöä skaalautuu älypuhelimenkin ruudulle. Monissa ilmaiseksi ladattavissa sivupohjissa mobiilisivusto onkin toteutettu juuri näin.  Lue lisää


asiakkuuden arvon kehittäminen verkkokaupassa

Asiakkuuden arvo verkkokaupassa

Julkaistu 18.08.2017

Asiakkaan elinkaariarvo - - tai yksinkertaisemmin asiakkuuden arvon (CLV, customer lifetime value) selvittäminen jää monelta verkkokauppiaalta tekemättä, kun huomio kiinnittyy liiaksi lyhytjänteisen kertamyynnin seurantaan. Asiakkaan elinkaaren arvon huomiotta jättäminen onkin koitunut varsin kohtalokkaaksi monelle aloittelevalle yrittäjälle ja/tai verkkokauppiaalle.  Lue lisää


vastaako sivustosi sisältö käyttäjän tarpeisiin

Vastaako verkkosivustosi sisältö käyttäjän tarpeisiin?

Julkaistu 1.08.2017

Hakukoneet ovat parin viimeisen vuoden aikana ryhtyneet antamaan parempaa näkyvyyttä niille sivustoille, joiden sisällön voidaan todeta palvelevan verkkohaun tehnyttä käyttäjää. Hakukoneiden kannalta kyse on yksinkertaisesti paremmasta käyttäjäkokemuksesta – mutta yrityksesi kannalta kyse voi olla mahdollisuudesta saada parempaa hakukonenäkyvyyttä myös kilpailluilla hakutermeillä.  Lue lisää


verkkokaupan kilpailuedut kuntoon

Mitkä ovat verkkokauppasi kilpailuedut?

Julkaistu 14.07.2017

Sähköisen asioinnin ja verkosta tilaamisen yleistymisen vuoksi yhä useammat yritykset ovat ryhtyneet myymään tuotteitaan myös omissa verkkokaupoissaan. Yrityksen verkkokaupan myynti ei kuitenkaan pääse alkua pidemmälle mikäli yrityksen oman verkkokaupan kilpailuedut eivät ole huolella mietittyjä.  Lue lisää


verkkokaupan seo-optimointi

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Julkaistu 1.07.2017

Verkkokauppojen hakukoneoptimointia pidetään usein haasteellisena, koska verkkokaupat eroavat jo rakenteeltaankin perinteisestä yrityssivustosta. Tämän lisäksi monet verkkokaupat toimivat valmiiden kauppajärjestelmien varassa, joiden hakukoneystävällisyydestä ei aina ole varmuutta. Monesti myös maksuttoman hakukoneliikenteen rooli verkkokaupassa on jäänyt hämäräksi.  Lue lisää


vaihtoehtoja sähköpostimarkkinoinnille

Vaihtoehtoja perinteiselle sähköpostimarkkinoinnille

Julkaistu 14.06.2017

Täysin perinteisin keinoin tehtävä sähköpostimarkkinointi ei aina saa toivottua vastaanottoa. Syitä tähän voi olla monia. Käytössäsi olevat osoitelistat voivat olla vanhentuneita, jolloin lähetettyjä viestejä ei lueta. Joskus massapostituksena lähetetyt viestit saattavat myös päätyä roskaposteihin tai vaihtoehtoisesti lähetettyjen viestien sisältö ei enää palvele vastaanottajan tarpeita.  Lue lisää


https suojauksen asennus

Miksi asentaa HTTPS-suojaus sivustolle

Julkaistu 01.06.2017

Googlen vuonna 2014 tekemä ilmoitus https -suojauksen positiivisesta vaikutuksesta sivuston hakukonenäkyvyyteen sai monet yritykset asentamaan suojauksen sivuilleen. Katso mitä muita syitä https suojauksen asennukseen on olemassa.  Lue lisää


Lomakkeiden täyttö helpoksi

Nopeuta sivustoltasi löytyvien lomakkeiden täyttämistä

Julkaistu 16.05.2017

Usein verkkosivujen konversion, eli sivustolle asetetun tavoitteen toteutumiseen liittyy jonkinlainen lomake. Kyse voi olla vaikkapa verkkokaupan ostoskoriin liittyvästä lomakkeesta tai yrityssivustolta löytyvästä yhteydenottopyynnöstä. Mitä helpompaa verkkosivuilta löytyvien lomakkeiden täyttäminen on, sitä varmemmin käyttäjät myös lähettävät niitä eteenpäin.  Lue lisää


sivuston sisällön uudistaminen

Yrityssivuston sisällön uudistaminen

Julkaistu 5.05.2017

Hyvin usein yrityssivustojen sisältöjen päivittäminen liittyy joko uusien tuotesivujen lisäämiseen tai referenssilistojen päivittämiseen. Verkkosivuston sisältöjen uudistamiseen kannattaa kuitenkin ottaa toinen näkövinkkeli - etenkin jos yrityksesi saa sivuston kautta soittopyyntöjä tai muita liidejä..  Lue lisää


sivustouudistus ja hakukonelöydettävyys

Hakukonenäkyvyyden säilyttäminen sivustouudistuksen yhteydessä

Julkaistu 21.04.2017

Aiemmin tehdyt panostukset sivuston hakukoneoptimointiin voidaan menettää yllättävänkin helposti, jos sivustouudistuksen yhteydessä ei oteta huomioon löydettävyyden kannalta keskeisiä seikkoja. Keräsimme yhteen muutaman keskeisen asian, joiden avulla voit siirtää vanhan sivustosi saaman hakukonenäkyvyyden uudelle sivustollesi.  Lue lisää


esteetön sisältö mobiililaitteilla

Ethän estä mobiilikäyttäjiä lukemasta sivustosi sisältöä

Julkaistu 7.04.2017

Google ilmoitti viime vuonna alkavansa tarvittaessa heikentää sivustojen saamaa hakukonenäkyvyyttä, jos sivuston mobiilisisällön selaamista vaikeutetaan tarpeettomasti esimerkiksi popup-ikkunoiden avulla. Kyseinen muutos on heikentänyt hanakasti popuppeja käyttävien sivustojen saamaa näkyvyyttä. Katso blogistamme miten tilanteen voi korjata.  Lue lisää


laatulomake

Laatulomake AJ Oy:n menestystarina

Julkaistu 28.03.2017

Teknisesti ja sisällöllisesti laadukas hakukoneoptimointi ja sivusto mahdollistavat yrityksen menestyksen. Tässä blogissa Laatulomake AJ Oy:n talousjohtaja Risto Keränen kertoo yhteistyöstä Netellon kanssa sekä yhteistyön tuloksista.  Lue lisää


sähköpostimainonnan tehokkuuden mittaaminen

Sähköpostimarkkinoinnin tehokkuuden kehittäminen

Julkaistu 24.03.2017

Sähköpostimainonta ja säännöllisin väliajoin lähetettävät uutiskirjeet ovat varsin kustannustehokas väline yrityksen asiakkaiden kontaktointiin. Monesti sähköpostimainonnassa keskitytään pelkän volyymin saavuttamiseen, jolloin sähköpostilistalle lisättäviä osoitteita kaivetaan kaikista saatavilla olevista lähteistä.  Lue lisää


sisältö verkkokaupassa

Tuotetiedot ja sisällön rooli verkkokaupassa

Julkaistu 9.03.2017

Verkossa tapahtuva asiointi ja ostosten tekeminen on tullut vuosi vuodelta yhä yleisemmäksi etenkin kuluttajille suunnattujen tuotteiden kohdalla. Nettiostoksia tehdessään kuluttajat myös vertailevat kauppojen tarjontaa ja kilpailuttavat verkkokauppoja ennen ostopäätöksen tekoa. Kauppiaalle saattaa kuitenkin jäädä täysin epäselväksi miksi kaupat menevät sivu suun  Lue lisää


sivuston kuvien optimointi

Miksi sivuston kuvien optimointi on tärkeää

Julkaistu 24.02.2017

Yrityksen verkkosivustolle lisättävien kuvien valinta kannattaa tehdä huolellisesti, sillä oikein valitulla kuvamateriaalilla voidaan kertoa lisää esimerkiksi tarjottavien tuotteiden yksityiskohdista, tai kohentaa mielikuvaa tarjolla olevia palveluita kohtaan. Lue lisää


mobiilisivut ja käytettävyys

Mobiilisivujen käytettävyyden parantaminen

Julkaistu 09.02.2017

Vaikka mobiililaitteilla tapahtuva verkkosivujen selailu kasvaa vuosi vuodelta, tarjoavat monet verkkosivustot edelleen varsin heikon käyttäjäkokemuksen, kun sivustolla vierailee esimerkiksi älypuhelimen kanssa. Kokosimme yhteen muutamia asioita, joiden avulla voit suunnitella sivustostasi nykyistä mobiiliystävällisemmän. Lue lisää


uudelleenmarkkinoinnin suunnittelu

Suunnittele uudelleenmarkkinointi huolellisesti

Julkaistu 24.01.2017

Sivustolta poistuneiden käyttäjien tavoittamiseksi tehtävä uudelleenmarkkinointi kannattaa suunnitella huolellisesti, jotta mainonta tavoittaisi potentiaaliset asiakkaat – eikä satunnaisia verkkosurffaajia. Katso vinkit uudelleenmarkkinoinnin suunnitteluun Lue lisää


markkinoinnin automaation hyödyntäminen

Esimerkkejä markkinoinnin automaation hyödyntämisestä

Julkaistu 10.01.2017

Markkinoinnin automaatio tarkoittaa lyhyesti sanottu markkinoinnissa toistuvasti käytettävien prosessien automatisointia. Useasti toistuvien prosessien automatisoinnilla pystytään nopeuttamaan tiettyjen prosessien läpivientiä. Lisäksi automatisointi mahdollistaa usein myös säästöjen syntymisen. Katso lisää: Lue lisää


sosiaalisen median optimointi

Mihin sosiaalisen median optimointia (SMO) tarvitaan?

Julkaistu 29.12.2016

Sosiaalisen median optimointi eli SMO (social media optimization) on digitaalisen markkinoinnin tehokeino, jonka avulla pyritään löytämään ja tavoittamaan yrityksesi kannalta tärkein yleisö. Kyseessä ei ole yksittäisen yhteisöpalvelun ympärille rakennettava mainoskampanja, vaan yleisöä pyritään hakemaan niistä palveluista joita tavoittelemasi kohderyhmä oikeasti käyttää. Lue lisää


Monikanavamainonta auttaa tavoittamaan asiakkaasi

Miten yrityksesi voi hyödyntää monikanavamainontaa

Julkaistu 22.12.2016

Monikanavainen mainonta tarkoittaa yrityksesi kohderyhmän tavoittamista useamman kuin yhden mainoskanavan kautta. Yksittäinen mainoskanava voi olla vaikkapa mainos hakukoneessa, oma sivu yhteisöpalvelussa, TV- tai radiomainos, tai vaikkapa messuilla jaettu painotuote tai lehtimainos. Lue lisää


hidas wordpress julkaisujärjestelmä vaatii nopeuttamista

Miten Wordpress-julkaisujärjestelmästä saa nopeamman?

Julkaistu 15.12.2016

Nykyään sivustojen ylläpitäjät päätyvät monesti käyttämään Wordpress-julkaisujärjestelmää, sen tunnettavuuden vuoksi. Toistuvien tietoturvapäivitysten lisäksi ylläpitäjälle saattaa aiheuttaa päänvaivaa myös Wordpressin ajoittainen hitaus. Lue lisää


sivuston kuvien valitseminen

Miten sivuston kuvat kannattaa valita?

Julkaistu 8.12.2016

Mikä tekee sivustosta hyvän sivuston? Tärkeää on tietenkin sisältö, rakenne, navigaatio sekä toimintavarmuus kaikilla päätelaitteilla, mutta jos sinua pyydettäisiin nimeämään mistä erityisesti pidät suosikkisivustoillasi, saattaisi vastauksesi hyvinkin liittyä kuvitukseen. Kuva on voimakas tapa viestiä ja kuvituksella voit helposti nostaa tai laskea sivustosi arvoa kävijöiden silmissä. Lue lisää


verkkokauppa tuottamaan nykyistä paremmin

Mahdollistaako nykyinen verkkokauppasi kannattavan liiketoiminnan?

Julkaistu 30.11.2016

Vuodenvaihteen aikaan moni yrittäjä harkitsee oman verkkokaupan perustamista tai nykyisen verkkokaupan päivittämistä. Verkkokaupan ylläpitämiseen tarkoitettuja järjestelmiä on tarjolla useita, mutta harvemmin tulee kiinnitettyä huomiota siihen, kuinka hyvin verkkokaupan ylläpidossa käytettävä ohjelmisto tukee verkkokaupan kannattavuutta. Lue lisää


AdWords-mainonta tuottamaan

Tuottaako yrityksesi AdWords-mainonta tulosta?

Julkaistu 22.11.2016

Moni yrittäjä on ryhtynyt itse ylläpitämään yrityksenä AdWords-mainostiliä. Vaikka mainostilin asetukset olisi muokattu tarkkaan Googlen antamien ohjeiden mukaisesti, jäävät odotukset tuottavasta mainonnasta monesti saavuttamatta. Katso miten voit puuttua mainostilin tarpeettomiin kuluihin.
Lue lisää


Hakkeroidun sivuston hakutulos

Onko yrityksesi verkkosivuston tietoturva kunnossa?

Julkaistu 17.11.2016

Sivustosi tietoturvalla voi olla vaikutusta sivuston ulkoasun ja käytettävyyden lisäksi myös sivuston hakukonenäkyvyyteen ja siten myös markkinointiin. Katso vinkit, miten tarkistat onko sivustosi hakkeroitu.
Lue lisää


Hyödynnä kasvava mobiilikäyttö

Testaa hyötyykö yrityksesi mobiilikäytön kasvusta

Julkaistu 10.11.2016

Mobiililaitteilla tehtävien verkkohakujen määrä on koko ajan kasvussa ja hakukoneyhtiöt ovat alkaneet antaa yhä enemmän painoarvoa verkkosivujen käytettävyyteen mobiililaitteilla. Katso ohjeet, miten testaat oman sivustosi mobiiliystävällisyyden.
Lue lisää


Sivusto mainonnassa

Näin hyödynnät sivustoa yrityksesi mainonnassa

Julkaistu 3.11.2016

Sivusto voi toimia tehokkaana mainostamisen välineenä, mutta ainoastaan, jos sivuston ulkoasu, sisältö, löydettävyys jaasetetut tavoitteet ovat kunnossa. Katso vinkkimme, mitä asioita kannattaa ottaa huomioon.
Lue lisää


Hakukoneoptimointi lyhyesti

Mitä hakukoneoptimointi on?

Julkaistu 27.10.2016

Hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan yksittäisen sivuston sijoitusta hakukoneissa. Myös itse hakutuloksen tulee olla tarpeeksi kiinnostava, jotta se kannustaa klikkaamaan linkkiä ja vierailemaan sivustolla.
Lue lisää


Myyntikauteen valmistautuminen

Aloita myyntikauteen valmistautuminen hyvissä ajoin

Julkaistu 20.10.2016

Kun joulukuu alkaa lähestymään kalenterissa, ryhtyy moni verkkokauppias miettimään kauteen liittyvän markkinoinnin aloittamista. Katso mitä keinoja voit käyttää kausimyynnin vauhdittamiseen.
Lue lisää


Sivuston sisällön asettelu

Miksi sisällön asetteluun kannattaa panostaa?

Julkaistu 17.10.2016

Kun käyttäjä saa eteensä verkkosivun, ratkaisevat pari ensimmäistä sekuntia sen jääkö käyttäjä sivustolle vai ei. Yleensä päätös tehdään puhtaasti siltä pohjalta, onko sivu informatiivisen ja helppolukuisen näköinen – vai raskaan ja vaikeaselkoisen näköinen.
Lue lisää