Yrityssivuston hakukoneoptimoinnin perusteet

Maksutta saatava näkyvyys kiinnostaa useita markkinoijia ja yrittäjiä – eikä suotta, sillä yrityksen mainosbudjetille on aina monta ottajaa. Jos verkkohakuun käytettävää budjettia saataisiin hakukoneoptimoinnin avulla pienennettyä, voisi maksettua näkyvyyttä kasvattaa muissa kanavissa - - mutta miten päästä hakukoneoptimoinnissa alkuun, mitä tehdä ja mitä ei?

Kokosimme yhteen lyhyen oppaan, jonka avulla voit helposti sisäistää hakukoneoptimoinnin perusteet, tai ajantasaistaa omat tietosi.

Huonoja uutisia: vanhat temput eivät enää toimi

Jos olet aiempina vuosina tehnyt yrityksesi sivustolle hakukoneoptimointia itse, olet saattanut saada sivustollesi näkyvyyttä monellakin ”vippaskonstilla”. Kyseisten temppujen merkitys on nykypäivänä vähentynyt selvästi, sillä Google pyrkii nostamaan hakutuloksissaan esiin sivustoja, jotka sisältävät haun tehnyttä käyttäjää palvelevaa sisältöä. Oman sivuston hakukoneoptimoinnin perusteet kannattaa tämän vuoksi miettiä uusiksi, ja keskittyä sisältöön josta on hyötyä yrityksesi asiakkaille.

Vielä muutamia vuosia sitten yrityksen verkkosivuston sai näkymään Googlessa toistamalla esimerkiksi sivuston etusivun sisällössä yhtä tai kahta hakutermiä useaan kertaan. Tämän niin sanotun avainsanaviljelyn merkitys alkoi vähentyä, kun Google ryhtyi seuraamaan miten hyvin sivustolla oleva sisältö (tai itse verkkopalvelu) palvelee loppukäyttäjää. Tämän muutoksen ansiosta verkkosivujen sisältöä on voitu kehittää entistä monipuolisemmiksi, laajemmiksi ja käyttäjää paremmin palveleviksi.

Siirry yksittäisistä avainsanoista asiakokonaisuuksiin

Toinen päivitystä kaipaava ajatusmalli liittyy optimoinnissa käytettävien hakutermien valintaan – eli miten päätät millä hakutermillä yrityksesi sivuston tulisi näkyä. Aiemmin moni markkinoija saattoi yksinkertaisesti vain valita yksittäisiä avainsanoja, jotka olivat heidän mielestään relevantteja – esimerkiksi, jos yritys kauppasi ilmalämpöpumppuja, saattoi yrittäjä valita avainsanakseen termin ”lämpöpumput”, koska katsoi sen kuvastavan parhaiten yrityksen tuotevalikoimaa.

Edellä mainitussa toimintamallissa on useampikin ongelma. Yksittäinen hakutermi ei aina kerro kenelle tuotetta myydään – saako yritys käytettävästä hakutermistä johtuen sivuilleen vierailijoita, jotka etsivät tietyllä alueella toimivaa yritystä? Onko hakutermiä käyttänyt vierailija kiinnostunut vertaamaan hintoja, vai etsiikö käyttäjä tietyllä varustetasolla olevaa tuotetta? Tästä syystä sivuston hakukonenäkyvyydessä ei kannata tuijottaa liikaa yksittäisiin termeihin, vaan näkyvyyttä tulisi pyrkiä saamaan asiakokonaisuuden ympärillä – eli sivuston tulisi pyrkiä käsittelemään yrityksen liiketoiminnan kannalta keskeisiä asioita mahdollisimman monipuolisesti - jolloin yrityksen hakukonenäkyvyys ei myöskään jää yksittäisen termin varaan.

Hakukoneoptimoinnin perusteet haltuun – toimi näin

Aluksi – kertaa yrityksesi strategia – mitä olet myymässä, missä, kenelle ja mitkä ovat kilpailuetusi?

Kun olet saanut vastauksen kaikkiin edellä oleviin kysymyksiin, voit ryhtyä miettimään yrityksellesi sopivia hakutermejä. Jos yrityksesi toimii paikallisesti, kannattaa etenkin aluksi keskittyä pelkästään alueellisen näkyvyyden hankkimiseen – tämä onnistuu yleensä käyttämällä esimerkiksi Googlen tarjoamia yrityslistauksia tai varmistamalla, että yrityksesi saa näkyvyyttä paikkakunnallesi kohdennetuilla hakutermeillä.

Seuraavaksi on syytä laittaa sivuston tekniikka kuntoon. Tekninen hakukoneoptimointi on aiheena varsin laaja, jonka vuoksi teknisissä asioissa on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen tai konsultoida esimerkiksi yrityssivustosi tehnyttä tahoa.

Teknisten asioiden jälkeen on aika laittaa sivuston sisältö kuntoon – eli ryhtyä luomaan monipuolista ja käyttäjää kiinnostavaa sisältöä. Sisällössä ei ole syytä keskittyä pelkkään tekstiin, vaan nykypäivänä käyttäjät arvostavat myös selkeää ja aiheeseen liittyvää kuvitusta, videoita, sekä aiheesta riippuen myös taulukoita ja tilastoja.

Lopuksi on syytä varmistaa, että sivustollesi johtaa laadukkaita linkkejä ulkoisilta sivuilta. Nykypäivänä linkityksen painopiste on määrän sijaan laadussa. Hakukoneiden silmissä, oikeassa asiayhteydessä olevalla linkillä on enemmän arvoa, kuin nipulla linkkejä, jotka tulevat täysin väärästä asiayhteydestä. Älä siksi tuhlaa aikaasi forumien tai blogien kommenttiboksien täyttämiseen linkkien toivossa, vaan pyri löytämään yrityksesi kannalta arvokkaat linkityslähteet ja hyödynnä niitä.

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja pysy kartalla alan tapahtumista. Jaamme sosiaalisen median kanavissamme digiliiketoimintaan liittyviä artikkeleita, ajankohtaisia uutisia ja hyödyllisiä vinkkejä, joilla voit tehostaa omaa liiketoimintaasi.

         

In English
×