Jälkimarkkinointi verkossa

Hyvin toteutettu jälkimarkkinointi avaa mahdollisuuden lisämyyntiin ja asiakkuuden arvon kasvattamiseen. Tästä syystä jälkimarkkinoinnin tulisi olla osana yrityksen toimintaa toimialasta riippumatta.

Mitä jälkimarkkinointi on?

Jälkimarkkinointi (after sales) on käytännössä asiakkuuden hoitoa, joka keskittyy ostotapahtuman jälkeiseen aikaan. Myytävästä tuotteesta tai palvelusta riippuen jälkimarkkinointi saattaa sisältää opastusta tai kyselyitä, joiden avulla voidaan tunnistaa asiakkaiden mahdollisia ongelmia tuotteen tai palvelun kanssa. Kaikkien näiden toimenpiteiden takana on asiakassuhteiden ylläpitäminen ja seuraavan tilauskerran varmistaminen.

Miksi jälkimarkkinointi on tärkeää?

Hyvin hoidettujen asiakassuhteiden ansiosta, lisämyynnin hakeminen vanhasta asiakaskunnasta on monessa tapauksessa huomattavasti helpompaa (ja edullisempaa) kuin kokonaan uusien asiakkuuksien luominen. Tämä ilmiö on monesti todennettu esimerkiksi Igor Ansoffin matriisia hyödyntäen.

blogi/jalkimarkkinointi-verkossa.jpg

Miten jälkimarkkinoinnin voi jalkauttaa verkkoon?

Jälkimarkkinoinnin sähköiseen toteuttamiseen on useitakin syitä, joista kustannustehokkuus ja skaalautuvuus ovat ehkä tärkeimpiä.

Esimerkiksi asiakaskyselyjen ja/tai -postitusten toteuttamiseen on olemassa useita ohjelmistoja, joista osa on täysin ilmaisia ja osa varsin edullisia. Asiakaskyselyiden avulla voit lähestyä esimerkiksi asiakkaita, jotka ovat tehneet ostoksena vaikkapa edellisessä kuussa – tai vaihtoehtoisesti voit tehdä tarjouksen sisältävän asiakaspostituksen asiakkaille, joiden edellisestä ostokerrasta on jo kulunut aikaa. Tämäntyyppisissä tilanteissa sähköiset työkalut ovat osoittautuneet varsin tehokkaiksi ratkaisuiksi.

Verkkokaupassa jälkimarkkinointi tarjoaa myös varsin tehokkaan kanavan mitata tarjottavan tuotevalikoiman kiinnostavuutta ja laatua. Voit esimerkiksi pyytää asiakkaitasi arvostelemaan tilaamansa tuotteet, jolloin saat suoraa palautetta myös tuotevalikoimasi laadusta. Näin toimimalla voit esimerkiksi päätellä tulisiko valikoimissasi olla vastaava tuote eri hintaluokasta tai erilaisilla ominaisuuksilla.

Jälkimarkkinoinnissa käytettävät työkalut eivät rajoitu pelkkään sähköpostiin

Monesti eri mainosverkkojen kohdennustoiminnot mahdollistavat mainosten kohdentamisen, esimerkiksi valittujen sähköpostiosoitteiden perusteella. Näin toimimalla voit pyrkiä tavoittamaan vanhat asiakkaasi silloin, kun he etsivät tuotevalikoimaasi sopivia asioita hakukoneesta tai some-kanavista.

Auttaa myös ongelmien tunnistamisessa

Jälkimarkkinoinnin kautta saatu palaute antaa usein myös selvää viestiä siitä, miten asiakkaat ovat kokeneet yrityksen aiemman viestinnän. Mikäli esimerkiksi arvolupaukset on ymmärretty väärin, tai asiakas ei ole osannut täysin hyödyntää hankkimaansa tuotetta/palvelua, ei asiakastyytyväisyys nouse kovinkaan korkeaksi. Tämän tyyppisissä tilanteissa esimerkiksi lisäopastuksen tarjoaminen saattaa parantaa asiakkuuden pitoa. Monilla toimialoilla tilanne on usein korjattavissa yrityksen verkkosivuille lisättävien oppaiden, tai muun lisämateriaalin avulla. Asiakaslähtöisesti luotu sisältö voi helpottaa esimerkiksi tuotteen käyttöönottoa, tai yleisimpien ongelmatilanteiden ratkaisemista – ja joissain tilanteissa saatavilla oleva lisäaineisto voi vaikuttaa myös uusien asiakkaiden ostopäätöksen syntymiseen.



Haluatko olla digileijona?

Liity Netellon sisäpiiriin! Netellon sisäpiirissä saat vinkkejä verkkoliiketoimintasi petraamiseen. Jaamme konkreettisia menestystarinoita siitä, miten asiakkaamme ovat hyötyneet ratkaisuistamme, ja pysyt kartalla digiliiketoiminnan ajankohtaisista tuulista ajankohtaisten aiheiden muodossa. Sisäpiiriläisenä saat myös tarjouksia palveluistamme.

Liity Netellon sisäpiiriin »

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja pysy kartalla alan tapahtumista. Jaamme sosiaalisen median kanavissamme digiliiketoimintaan liittyviä artikkeleita, ajankohtaisia uutisia ja hyödyllisiä vinkkejä, joilla voit tehostaa omaa liiketoimintaasi.

         

In English
×