Hakukoneoptimointi. Laadukas Sivusto ja Verkkokauppa.

Mitä hakukoneoptimointi on ja miten yrityksesi voi hyötyä siitä?

Julkaistu 27.10.2016

Mitä hakukoneoptimointi on? Hakukoneoptimointi on prosessi, jonka avulla yksittäisen verkkosivun sijoitusta hakukoneiden hakutuloksissa pyritään parantamaan. Optimoinnin tarkoituksena on esittää käyttäjälle selkeä ja kiinnostava hakutulos, jolloin käyttäjä saataisiin myös vierailemaan optimoinnin kohteena olevalla sivustolla.

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa? Sana hakukoneoptimointi on käännös englanninkielisestä termistä Search Engine Optimization, josta käytetään myös lyhennettä SEO. Tällä termillä kuvataan edellä mainittua prosessia, jonka päämääränä on parantaa sivuston löydettävyyttä ja ohjata lisää maksutonta liikennettä verkkosivustolle. Jotta tähän tavoitteeseen voidaan päästä, tulee sekä sivuston tekniikan että sisällön olla hakukoneiden tulkittavissa.

Mitä hyötyä yrityksille on hakukone­optimoinnista?

Yrityksille ja muille kaupallisille tahoille verkossa näkyminen ja löytyminen on jo pitkään ollut tärkeää. Mikäli yrityksesi ei saa näy Googlen hakutuloksissa, jää käyttäjille täysin hämäränpeittoon tarjoaako yrityksesi edes heidän hakemaansa tuotetta tai palvelua. Näissä tilanteissa näkyvyys ja kaupat menevät luonnollisesti sille kilpailijalle, joka saa näkyvyyden.

Yrityksesi markkinoinnin kannalta hakukonenäkyvyydellä on kaksi tärkeää piirrettä.

1. Hakukoneiden korkea käyttöaste
Vuosi toisensa jälkeen hakukoneiden käyttäjämäärät ja käytettyjen hakusanojen määrä kasvavat. Käytännössä enää ei ole toimialaa, joka toimisi täysin hakukoneista riippumattomasti – vaan kysyntää ja käyttäjiä löytyy kaikilta toimialoilta.

2. Tarjoat käyttäjälle tietoa vain silloin kun hän sitä pyytää
Hakukoneissa käyttäjät saavat eteensä hakutuloksia vain siinä tilanteessa, että he ovat suorittaneet verkkohaun. Tämä toimintamalli varmistaa, ettet ole tyrkyttämässä mainontaa käyttäjälle, joka ei ole kiinnostunut tarjoamistasi tuotteista.

Hakukoneoptimointi ja tavoitteet

Kun hakukoneoptimointia tehdään yrityssivustolle, tulisi projektilla olla tavoite, joka on linjassa yrityksesi liiketoiminnallisten tavoitteiden ja suunnitelmien kanssa. Yksinkertaisimmillaan tavoite voi olla oman sisällön esittäminen mahdollisimman laajalle käyttäjäkunnalle, tai vastaaminen kilpailijoiden tekemiin optimointitoimiin.

Hakukoneoptimointi voi myös tuoda pitkänaikavälin säästöä markkinointikuluihin, koska hakukoneet eivät peri maksua hakukoneoptimoinnin tuomasta liikenteestä. Tällöin tavoitteena voi olla esimerkiksi yksittäisen kontaktin tai kaupan tuomien kulujen laskeminen. Näihin tuloksiin pääseminen edellyttää usein myös sivustosi konversion ja myymäsi tuotteen kilpailukyvyn varmistamista.

Yleisiä esteitä tavoitteiden toteutumiselle

Mikäli haluat hakukoneliikenteen tuovan esimerkiksi soittopyyntöjä – varmista seuraavat asiat:

  1. Miten hyvin sivustosi näkyy tarjolla olevien tuotteiden tai palveluiden nimillä. Jos olet paikallinen toimija, saatko näkyvyyttä jos palvelusi perään lisätään sijainti – esimerkiksi ”suutari helsinki”.
  2. Pystytkö todentamaan valitsemiesi hakutermien käytön? Googlen Keyword Planer -työkalua voi käyttää apuna eri hakutermien käyttöasteiden selvittämisessä.
  3. Tarjoaako sivustosi riittävästi monipuolistatietoa (tekstiä, kuvia, taulukoita, videoita) tarjolla olevista tuotteista ja palveluista. Suppea sisältö vähentää sekä hakukoneiden että käyttäjien kiinnostusta sivustoasi kohtaan.
  4. Onko haluttu toimenpide (esim. soittopyynnön jättäminen) tehty riittävän helpoksi – vai joutuvatko käyttäjät etsimään esimerkiksi yhteystietoja useamman alasivun kautta.
  5. Toimiiko sivustosi hyvin älypuhelimilla? Yhä useampi selaa verkkosivuja mobiililaitteella, jonka vuoksi sivustosi tulisi olla helppokäyttöinen myös puhelimilla ja tablet-tietokoneilla.

Lue lisää aiheesta