Hakukoneoptimointi. Laadukas Sivusto ja Verkkokauppa.

Vastaako yrityksesi mobiilisivusto käyttäjän tarpeisiin?

Kun responsiivisesti toimivista, eli kaikenkokoisilla näytöillä toimivista verkkosivuista tuli arkipäivää, iskostui monelle ajatusmalli ettei mobiilisivuston toimivuuteen tai toimintoihin tarvitse erikseen panostaa – riittää että valikko toimii kosketusnäytöllä ja sisältöä skaalautuu älypuhelimenkin ruudulle. Monissa ilmaiseksi ladattavissa sivupohjissa mobiilisivusto onkin toteutettu juuri näin – yksittäinen verkkosivu kyllä taipuu älypuhelimen näytölle, mutta sivustolta haettavia keskeisiä asioita ja/tai tavoitteeksi luokiteltavia asioita ei tahdo löytyä millään.

Missä mennään pieleen?

Mobiilisivustoa suunniteltaessa olisi hyvä pitää mielessä sivuston kohderyhmä ja yrityssivustoilla lisäksi yrityksen toimiala. Monesti verkkosivuja selataan älypuhelimella silloin kun ollaan liikkeessä tai muutoin kiireessä, tällöin esimerkiksi yhteydenoton tulisi onnistua vain yhtä linkkiä painamalla - kiireessä olevaa käyttäjää ei tule jättää etsimään sivuston yhteystiedoista sopivaa yhteyshenkilöä, vaan hänelle on parempi esittää vain yksi yhteystieto johon saa varmasti yhteyden. Tästä syystä myös mobiilikäyttäjille yhteystietona esitettävä puhelinnumero on hyvä valita huolella.

Toinen mobiilisivuston käytettävyyteen liittyvä sudenkuoppa on desktop-sivustolle suunniteltujen elementtien siirto sellaisenaan älypuhelimen ruudulle. Ongelmia aiheuttavat monesti eteenkin overlay tai popup-elementit, jotka haittaavat suoraan sivuston käytettävyyttä. Kun popup -ikkuna pyytää sivustolle juuri saapunutta käyttäjää liittymään sähköpostilistalle, on selvää, että kiireessä oleva käyttäjä painaa selaimen takaisin -painiketta eikä enää jatka vierailuaan. Mikäli kyseisiä elementtejä halutaan tarjota mobiilikäyttäjille, tulisi ne suunnitella niin, etteivät ne estä sivustolla olevan sisällön selaamista.

Kolmas yleinen ongelma liittyy sivustolla oleviin lomakkeisiin. Mikäli sivustollasi on hakutoiminto, kirjautuminen tai yhteydenottolomake, tulisi lomakkeen olla mahdollisimman helposti täytettävissä myös mobiililaitteilla. Tavalliselle desktop -sivustolle suunnittelut kaavakkeet voivat näyttää ja tuntua älypuhelimen näytöllä pitkiltä ja vaikeasti täytettäviltä, jonka seurauksena lomakkeet jäävät täyttämättä. Mobiilisivuilla tapahtuvaa lomakkeiden täyttöä voidaan monesti helpottaa varsin yksinkertaisilla toimilla. Tapauskohtaisesti voidaan myös harkita lomakkeen lyhentämistä, tai erillisen (lyhennetyn) lomakkeen esittämistä mobiilikäyttäjille. Näin toimimalla sivustolla olevat lomakkeet on helppo täyttää nopeasti vaikka älypuhelimen näppäimistö ei olisikaan käyttäjälle mieluinen.