Hakukoneoptimointi. Laadukas Sivusto ja Verkkokauppa.

Miten hyödyntää monikanavamainontaa?

Mitä on monikanavainen markkinointi tai monikanavamainonta? Monikanavainen mainonta tarkoittaa yrityksesi kohderyhmän tavoittamista useamman kuin yhden mainoskanavan kautta. Yksittäinen mainoskanava voi olla vaikkapa mainos hakukoneessa, oma sivu yhteisöpalvelussa, TV- tai radiomainos, tai vaikkapa messuilla jaettu painotuote tai lehtimainos. Syynä monikanavaratkaisujen käyttöön on yksinkertaisesti se, ettei hyväkään näkyvyys yhdessä mainoskanavassa tarkoita, että olisit tavoittanut kaikki potentiaaliset asiakkaasi – koska käytännössä olet tavoittanut vain kyseistä kanavaa käyttävät asiakkaat.

Etenkin kuluttajapuolella asiakkaidesi mediankäyttötottumukset voivat vaihdella suuresti, varsinkin jos asiakaskuntasi koostuu eri ikäisistä ihmisistä – yksi tykkää lukea informatiivista tekstiä, toinen haluaa oppia tuotteestasi tai palvelustasi videon kautta ja kolmas haluaa saada suosituksia ystäviltään tai kollegoiltaan. Suuresti vaihtelevien käyttötottumusten kohdalla on tietysti selvää, ettei yrityksesi voi jättäytyä pitkäksi aikaa vain yhden kanavan varaan.

Yrityksesi markkinoinnin vieminen uusiin kanaviin voi aluksi vaikuttaa sekä työläältä että kalliilta. Tästä syystä uusiin mainoskanaviin on syytä tutustua huolella etukäteen.

Kun harkitset uusiin kanaviin siirtymistä mieti seuraavia asioita kanavakohtaisesti:

  1. Ketä kyseinen kanava tavoittaa?
  2. Mitä tarjottavaa minulla on kanavan tavoittamalle yleisölle?

monikanavamainonnan avulla tavoitat asiakkaasi

Monikanavaisuus ei automaattisesti tarkoita viestinnän lisäämistä

Monesti ajatellaan, että usean mainoskanavan käyttö lisää viestintään kuluvia resursseja. Monikanavaisuuden hyvänä puolena on se, ettei yksittäisen kanavan avulla tarvitse tavoitella suuria massoja. Tällöin kanavakohtaiset kohderyhmät voivat olla pienempiä, jolloin tarkkaan harkittu ja laadittu viesti myös tavoittaa helpommin kyseistä kanavaa käyttävät asiakkaat.

Tee sisältö kanavan mukaan

Etenkin verkko- ja mobiilipalveluiden kohdalla, asiakkaasi hakeutuvat omia tarpeitaan vastaavien palveluiden pariin. Yhdestä kanavasta saatetaan hakea lyhyttä ja informatiivista tietoa, toisesta viihdettä ja kolmannessa kanavassa saatetaan olla mukana ystäviltä tai kollegoilta tulevien suositusten vuoksi. Tästä syystä on tärkeää, että olet mukana niissä kanavissa, joita tiedät asiakkaidesi käyttävän – ja joihin pystyt tuottamaan asiakkaittesi odotusten mukaista sisältöä.

Offline ja online tukevat toisiaan

Monikanavamainonnan ei tarvitse olla pelkästään asiakkaiden ohjaamista yrityksesi verkkosivustolle tai verkkokauppaan. Tarjoamistasi tuotteista tai palveluista riippuen voit pyrkiä tavoittamaan mahdollisimman suuren yleisön verkossa, ja ohjaamaan kiinnostuneet käyttäjät myymälääsi tai liikkeeseesi.

Myymälässäsi vierailleille asiakkaille on puolestaan hyvä kertoa esimerkiksi tietyssä yhteisöpalvelussa jaettavista tarjouksista - tai tärkeäksi katsotuilta asiakkailta voidaan pyytää sähköpostiosoitetta, jotta kyseiset asiakkaat on mahdollista tavoittaa jälkikäteen. Näin vanhojen asiakkaiden tavoittamisesta tulee varsin kustannustehokasta.

Tunnista kanavat jotka tuottavat

Jottei usean mainoskanavan käyttö söisi tarpeettomasti käytössäsi olevia resursseja, tulee yksittäisten mainoskanavan tuottavuutta pystyä seuraamaan. Esimerkiksi verkkomainonnassa ja hakukoneoptimoinnissa pystyt seuraamaan varsin helposti sivustollesi saapuneen liikenteen määrää. Mikäli valitut kanavat (hakukoneoptimoinnin kohdalla: valitut hakusanat) eivät tuota edes liikennettä, on niistä turhaa toivoa myöskään kauppaa.

Yhteisöpalveluissa voit puolestaan seurata esimerkiksi saamasi palautteen ja käymiesi keskustelujen määrää tai tekemiesi päivitysten saaman yleisön laajuutta. Näiden mittareiden avulla pystyt helposti näkemään, onko käyttämäsi viesti ollut toimiva vai ei.

Lehti-, TV- ja radiomainoksien kohdalla voit myös hyödyntää verkkosivustosi kävijäseurantaa. Onko sivustosi saanut tavallista enemmän vierailijoita kampanjan aikana – vai onko mainos esitetty väärälle kohderyhmälle? Myymälässä tehtyjen ostosten alkuperää voit puolestaan seurata esimerkiksi lehtimainokseen yhdistettävien kuponkien avulla, jos kuponkeja lunastetaan ahkerasti, on lehti tavoittanut oikean kohderyhmän.

Kanavakohtaista seurantaa on suositeltavaa tehdä säännöllisesti, jotta voit tunnistaa yrityksesi kannalta parhaat mainoskanavat.