#somekirjasto

Tähän resurssiin on koottu muutamia ohjeita, joiden avulla kukin työntekijä voi halutessaan omalla toiminnallaan:

  • vahvistaa omaa asiantuntijuuttaan yrityksen edustajana.
  • vahvistaa kollegoidensa asiantuntijuutta alansa edustajana.
  • parantaa samalla koko yrityksestä muodostuvaa asiantuntijamielikuvaa.
  • parantaa koko yrityksen ja sen työntekijöiden tunnistettavuutta, näkyvyyttä ja löytyvyyttä hakukoneissa ja sosiaalisissa medioissa.

Miksi tämä resurssi on olemassa?

Niin kutsuttu social selling on erityisen tärkeä aspekti Netellon myyjien näkökulmasta, mutta koska jokaisella työntekijällämme on lupa ja mahdollisuus tehdä myös back end -myyntiä, on muidenkin kuin myyjien järkevää pyrkiä saamaan liidejä myös omien sosiaalisten verkostojensa kautta. Tämän helpottamiseksi olemme koonneet Netellon viralliset ohjeet ja käytettävät elementit tähän yhteen paikkaan.

Somekirjasto sisältää

Suurin osa ihmisistä ostavat mieluiten tarvitsemansa palvelun tutulta henkilöltä, mutta usein ihmiset ovat yllättävän tietämättömiä siitä, mitä heidän tuttavapiirissään olevat henkilöt tekevät työkseen. 


1.Esimerkkiprofiilit 

Juuson someprofiilit on yhdenmukaistettu Netellon brändin mukaiseksi ja hänen someprofiileitaan voi käyttää lähtökohtana oman profiilin muokkaamisessa. Suoraan kopioitavia sisältöjä ovat esimerkiksi someprofiilien bannerit, sekä Netellon palvelukuvaus Linkedinin ja Facebookin työtieto-osioon. 


2. Visuaaliset elementit

Työntekijällä on lupa pukeutua halutessaan Netellon viittaan. Alla latauslinkit virallisiin visuaalisiin elementteihimme tätä nimenomaista tarkoitusta varten.


3. Tekstielementit

Koska kuka tahansa voi missä tahansa sosiaalisessa mediassa jo muutenkin tunnistaa yksityishenkilön Netellon työntekijäksi, on hyvä tuoda esiin todellinen roolinsa yrityksen työntekijänä, jolloin muut somen käyttäjät osaavat asettaa työntekijän sanat oikeaan kontekstiin.

Kun tuot esim. Facebookissa tai Linkedinissä esiin työpaikkaasi, suosittelemme muotoa, jossa kerrot ensin mitä yritys tekee ja sen jälkeen mitä itse yrityksessä teet. BackEnd -myynnin mahdollistamiseksi, kannattaa sisällyttää tietoon myös jonkinlainen call to action.

Esimerkkiteksti:

Netello on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys, joka on erikoistunut hakukoneoptimointiin ja konversion parantamiseen.

Hakukoneoptimointi / SEO
Sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi
Verkkokauppa
Verkkosivustot
Sivustojen konversion kehittäminen
Ohjelmistokehitys

Omassa työssäni etsin, kehitän ja otan käyttöön uusia tapoja hyödyntää vangitsevia sisältöjä ja digitaalisia työkaluja verkkoliiketoiminnassa. Lisäksi kirjoitan timanttista tekstiä ja teen muuta kontenttia tarpeen mukaan. 

Laita viestiä inboxiin jos tarvitset apuani :)

Mahdollisuuksien mukaan kannattaa myös ilmaista, että kommentteja ja normaalia kanssakäymistä epäammatillisissa somekanavissa ei kuitenkaan voida pitää yhtiön virallisena kantana.

- Twiitit ovat omiani, eivätkä automaattisesti edusta työnantajani kantaa.
- Tämä Facebook-tili on yksityinen ja sen puitteissa esitetyt kommentit ja näkemykset ovat omiani.


4. Hashtagit

Hashtagit eli aihetunnisteet toimivat Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Instagramissa on mahdollista myös lisätä haluamansa hashtagit seurantaan. Jokaiseen päivitykseen olisi suositeltavaa lisätä 1-3 hashtagia. Tämän avulla somepalveluiden Ai sekä Google osaavat paremmin kohdentaa päivityksiä aiheesta kiinnostuneille.

#netello #digiliiketoiminta #digiliiketoiminnantulevaisuus
#kotisivut #ux #käytettävyys #verkkokauppa #verkkokauppias
#sisällöntuotanto #sisältömarkkinointi #inbound #verkkosisältö #blogimarkkinointi
#verkkomarkkinointi #verkkoliiketoiminta
#hakukoneoptimointi #sisältöoptimointi #avainsanastrategia
#systemx #virtuaalinen ovipumppu
#tekoäly #bitcoin


5. Ryhmät

Netello haluaa olla mukana keskustelussa ja vaikuttaa seuraavissa Facebook-ryhmissä. Suosittelemme työntekijöitämme liittymään ainakin niihin ryhmiin, jotka he kokevat omasta mielestään kiinnostavimmiksi. Muihin ryhmiinkään liittymisestä tuskin on haittaa.

Mikäli törmäätte muihin kiinnostaviin ryhmiin, joissa Netellon tulisi syystä tai toisesta olla läsnä, lähettävää asiasta viestiä Samulille: samuli.koivulahti@netello.fi


6. Säännöt

Netello ei erikseen rajoita työntekijöidensä sosiaalisen median käyttöä. Somessa tapahtuvassa kanssakäymisessä tulisi kuitenkin noudattaa tavanomaisia hyviä tapoja, samalla tavalla kuin muussakin vuorovaikutuksessa. Nämä ohjeet pätevät siis niin someen, kuin muuhunkin yrityksen ulkopuoliseen kanssakäymiseen:

  • Älä hauku asiakkaita.
  • Älä hauku Netelloa.
  • Älä hauku kilpailijoita.
  • Älä tekeydy asiakkaaksi.
  • Älä esiinny anonyymisti Netelloon liittyvissä asioissa.
  • Älä väitä näkemystesi tai mielipiteidesi edustavan Netellon virallista kantaa.
  • Älä jää yksin väittelemään Netelloon liittyvistä aiheista => välitä tieto keskustelusta somevastaavalle ja/tai pyydä sisäisesti apua.
  • Kun osallistut keskusteluihin, joissa on osallisena muita Netellolaisia tai puhutaan muuten Netellosta, pyri ensisijaisesti tukemaan työkavereiden kommentointia 
  • Jos mokaat, pyydä anteeksi. 

7. Lisäresurssit 

Koska tärkein kanavamme, jossa koko työyhteisön toivotaan edustavan Netelloa, on Linkedin, on Linkedinin hyödyntämisestä luotu erillinen lisäohje »

 

In English