Tee hakukoneoptimointi testi sivustollesi

Verkkosivuston hakukonenäkyvyys on keskeinen asia, etenkin silloin kun halutaan varmistaa, että sivusto kerää mahdollisimman suuren yleisön hakukoneiden orgaanisista hakutuloksista. Keräsimme oheiseen listaan lyhyen SEO testin, jonka avulla voit testata millä mallilla sivustosi hakukonenäkyvyys on.

Google näkyvyys testi sivustollesi

1. Sivuston sisällön auditointi

Loppukäyttäjää kiinnostava monipuolinen sisältö on nykyaikaisen hakukoneoptimoinnin kulmakivi. Varmista siksi, että sivustollasi on runsaasti käyttäjää hyödyttävää sisältöä, joka on hakukoneiden tulkittavissa. Kun käyt läpi sivustosi sisältöä, katso sivustoasi useasta eri näkökulmasta; ketä hyötyy sivustollasi olevasta sisällöstä – saako uusi asiakas riittävästi tietoa sivustolta, onko yrityksesi kilpailuedut tuotu hyvin esille, palveleeko sivusto myös kokeneempaa asiakaskuntaa.

2. Sivuston nopeus

Koska hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen, eivät hitaasti toimivat verkkosivustot saa välttämättä yhtä hyvää näkyvyyttä kuin nopeasti latautuvat sivustot. Tästä syystä sivuston nopeuteen ja latausaikoihin on syytä kiinnittää huomiota. Voit kokeilla esimerkiksi mitä Googlen oma testi (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/) sanoo sivustosi latausajoista.

3. Monipuolinen sisältö

Jotta sivustollasi oleva sisältö herättäisi käyttäjissä mahdollisimman laajaa kiinnostusta, tulee esitettävän sisällön olla monipuolista. Tästä syystä johtuen on hyvä varmistaa, että sivuston sisällössä on – aihealueesta riippuen – sekä kuvia, tilastoja, taulukoita että videoita. Näin toimimalla sivustosi sisältö pitää käyttäjän mielenkiinnon yllä, eikä kiinnostus sisältöjäsi kohtaan kaadu siihen, että käyttäjälle esitetään pelkkää tekstisisältöä.

4. Ulkoisen linkityksen kehittäminen

Ulkoisella linkillä tarkoitetaan toisella verkkosivustolla olevaa linkkiä, jota klikkaamalla käyttäjä pystyy siirtymään yrityksesi sivustolle. Koska monet sivustot linkittävät vain mielenkiintoisiin ja hyväksi katsomiinsa sivustoihin, pystyvät hakukoneet hyödyntämään ulkoista linkitystä yhtenä keinona sivustoisi laadun mittaamisessa. Varmista siksi, että sivustollesi osoittaa linkkejä toisilta sivustoilta – ja mikä tärkeintä, pyri hankkimaan uusia linkkejä säännöllisesti. Sivustosi ulkoisen linkityksen tilanteen voit tarkastaa esimerkiksi Googlen Search Consolesta.

5. Keskeisimpien metatagien käyttö ja sisällön otsikointi

Sivuston HTML-lähdekoodiin voidaan tallentaa useita tietoja, jotka auttavat hakukoneita sivustosi sisällön määrittämisessä. Keskeisimpinä tietoina voidaan pitää sivukohtaisia otsikoita (title-otsikko ja sivun pääotsikko). Varmista siksi, että sivustosi keskeisimmiltä alasivuilta löytyy yksilöllinen ja sisältöä kuvaava title-otsikko. Tämän lisäksi on syytä varmistaa, että sivustolla esitettävä aineisto sisältää selkeän otsikon, joka on merkitty sivuston HTML-lähdekoodissa pääotsikon merkintään tarkoitetulla H1-tagilla.

6. Mobiilitoimivuus

Verkkosivujen käyttö älypuhelinta avulla on yleistynyt muutamassa vuodessa huomattavasti. Tämä trendi ei ole jäänyt hakukoneilta huomaamatta. Koska hakukoneet haluavat palvella hyvin myös niitä käyttäjiä, jotka selaavat verkkosivuja älypuhelimalla, tulee sivustollasi asiointi olla ongelmatonta myös mobiililaitteella.

Mitä SEO testi kertoo sivustostasi?

Oheisella hakukoneoptimointi testillä, voit omatoimisesti kartoittaa sivustoltasi erillisiä osa-alueita, jotka kaipaavat parannusta. Testiin on valittu mukaan keskeisiä osa-alueita, jotka yhdessä muodostavat pohjan hyvälle hakukonenäkyvyydelle. Testin tekemiseen kannattaa varata hieman aikaa, etenkin jos Googlen työkalut eivät ole sinulle entuudestaan tuttuja. Tämän lisäksi myös sivustollasi oleva sisältö tulisi pystyä arvioimaan mahdollisimman ”puolueettomasti”, jolloin sisällön puutteet tulevat paremmin esiin.

Osa testissä mainituista osa-alueista – kuten tekniset asiat – saattavat vaatia muutoksia sivustosi julkaisujärjestelmään, tai käytettävään sivupohjaan. Näiden muutosten tekeminen ei aina onnistu täysin ongelmitta, ja joissain tilanteissa sivuston uusiminen tai käytettävän palvelimen vaihtaminen saattaa olla kustannustehokkaampi vaihtoehto.

Myös sivuston sisällön kehittäminen on monesti tehokkaampaa yhdessä kokeneen copywriterin kanssa. Ammatikseen tekstien parissa työskentelevä henkilö tietää, mitä asioita sivustolla kannattaa kertoa ja miten esimerkiksi tuote tai yrityskohtaiset kilpailuedut kannattaa tuoda esille.

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja pysy kartalla alan tapahtumista. Jaamme sosiaalisen median kanavissamme digiliiketoimintaan liittyviä artikkeleita, ajankohtaisia uutisia ja hyödyllisiä vinkkejä, joilla voit tehostaa omaa liiketoimintaasi.

         

In English