Testaa sivustosi Google-näkyvyys

Netellon helppokäyttöisen testin avulla voit selvittää, kuinka hakukoneystävällinen sivustosi on.

TESTAA YRITYSSIVUSTOSI LÖYTYVYYS  »

Muista nämä, kun haluat parantaa sivustosi hakukonenäkyvyyttä

1. Sivuston sisällön auditointi

Monipuolinen sisältö on nykyaikaisen hakukoneoptimoinnin tärkein osa. Varmista, että sivustollasi on runsaasti vierailijoita kiinnostavaa, säännöllisesti päivittyvää sisältöä.

Mieti ainakin näitä:

  • Saako vierailija sivustosi sisällöistä riittävästi tietoa?
  • Onko yrityksesi palvelut tai tuotteet tuotu hyvin esille?
  • Palveleeko sisältö myös olemassa olevia asiakkaitasi?
  • Erotutko sisällöilläsi kilpailijoista?
  • Onko sisältöä ajankohtaista?
  • Onko sisältöä riittävästi?

2. Sivuston nopeus

Koska hakukoneet haluavat tarjota ihmisille mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen, eivät ne yleensä suosi hitaasti toimivia sivustoja. Siksi kannattaa huolehtia, että sivuston latausajat ovat kunnossa. Googlen oma testi on helppo keino selvittää, onko sivustosi nopeus riittävällä tasolla.

3. Monipuolinen sisältö

Sen lisäksi, että sivustosi tekstisisältö on relevanttia ja monipuolista, kannattaa mukaan lisätä mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi kuvia, tilastoja, taulukoita tai videoita. Niiden avulla pidät vierailijoiden mielenkiinnon yllä, mutta myös edesautat sivustosi hyvää hakukonenäkyvyyttä.

Haluan ilmaisen analyysin sivustostani

4. Ulkoisen linkityksen kehittäminen

Ulkoisella linkillä tarkoitetaan toisella verkkosivustolla olevaa linkkiä, jota klikkaamalla käyttäjä siirretään yrityksesi sivustolle. Suuri osa sivustoista linkittää vain laadukkaiksi katsomiinsa sivustoihin, joten myös hakukoneet käyttävät ulkoista linkitystä tasokkuuden mittarina. Varmista siis että sivustollesi osoittaa mahdollisimman paljon linkkejä ulkopuolisilta sivustoilta. Sivustosi ulkoisen linkityksen tilanteen voit tarkastaa esimerkiksi Googlen Search Consolesta.

5. Keskeisimpien metatagien käyttö ja sisällön otsikointi

Sivuston HTML-lähdekoodiin voidaan tallentaa tietoja, jotka auttavat hakukoneita sivustosi sisällön määrittämisessä. Keskeisimpinä tietoina pidetään sivukohtaisia otsikoita (title-otsikko ja sivun pääotsikko). Varmista siksi, että sivustosi keskeisimmiltä alasivuilta löytyy aina yksilöllinen ja sisältöä kuvaava title-otsikko.

Lisäksi kannattaa varmistaa, että sivustolla esitettävä aineisto sisältää selkeän otsikon, joka on merkitty sivuston HTML-lähdekoodissa pääotsikoksi H1-tagilla. 

6. Mobiilitoimivuus

Koska hakukoneet haluavat palvella hyvin myös niitä käyttäjiä, jotka selaavat verkkosivuja älypuhelimalla, tulee sivustollasi asiointi olla ongelmatonta myös mobiililaitteella. Googlen PageSpeed -testin avulla voit selvittää sivustosi mobiilinopeuden.

Mitä SEO testi kertoo sivustostasi?

Netellon hakukoneoptimointitestillä voit omatoimisesti kartoittaa, mitä sivustosi osa-alueita voisi vielä parantaa.

Testin tekemiseen kannattaa varata hieman aikaa, etenkin, jos Googlen työkalut eivät ole sinulle entuudestaan tuttuja. 

Osa testissä mainituista osa-alueista saattavat vaatia muutoksia sivustosi julkaisujärjestelmään tai käytettävään sivupohjaan. Toisinaan muutosten tekeminen voi vaatia niin paljon ammattilaisen apua, että sivuston siirtäminen kokonaan uuteen julkaisujärjestelmään on jopa kustannustehokkaampaa.

Monesti sivuston sisältöjen kehittäminen on kannattavaa toteuttaa yhdessä sisällöntuottajan kanssa. 

Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä
, niin kerromme enemmän!

Ota yhteyttä

 

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja saat kuulla ensimmäisten joukossa digiliiketoimintaan liittyvistä asioista. Jaamme artikkeleita, uutisia ja vinkkejä, joilla voit tehostaa liiketoimintaasi.

    Sisältökuvat/Muut/instagram-ikoni.png   

In English