Sisältöstrategia ja yrityksen näkyvyys SoMessa

Yhteisöpalveluissa tulee yllättävän usein vastaan yrityssivuja, joilla on muutamia satoja seuraajia, mutta sivun edellisestä tilapäivityksestä on kulunut aikaa jo useampia kuukausia - ellei jopa vuosia.

Onko kyseisten yritysten innostus yhteisöpalveluja kohtaan lopahtanut koska odotettuihin tavoitteisiin ei ole päästy, vai olisiko syynä selkeän sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman puuttuminen.

Miten määrittää yrityksellesi sopiva sisältöstrategia?

Monilla yrityksillä on käytössä nimellinen sisältöstrategia, joka on muotoutunut kahden kysymyksen ympärille: ”milloin” ja ”mitä” – valitettavasti listasta puuttuu yksi keskeinen kysymys, joka on ”missä”.

Kun ryhdyt määrittelemään missä kanavissa yrityksesi on aktiivinen, haluat luonnollisesti löytää kanavan, jonka avulla tavoitat mahdollisimman paljon asiakasprofiiliisi kuuluvia käyttäjiä.

blogi/sisaltostrategia-sisaltosuunnitelma.jpg

Mitä somekanavia kohderyhmäsi käyttää?

Tämän asian huomioiminen on erittäin tärkeää, mikäli yrityksesi asiakasryhmät nojaavat voimakkaasti tiettyihin ikäryhmiin – esimerkiksi ns. ”nuoriin aikuisiin” kuuluvia ikäryhmiä on monesti varsin hankalaa tavoittaa pelkästään Facebookin kautta, koska kyseinen ikäryhmä on (ainakin osittain) lopettanut kyseisen palvelun aktiivisen käyttämisen. Tästä syystä mitään kanavaa ei kannata automaattisesti pitää yrityksellesi oikeana valintana, vaan kanavat tulisi valita aktiivisen käyttäjäpohjan mukaisesti.

Käytössäsi olevan sisältösuunnitelman tulisi myös kertoa ”mitä” on tarkoitus julkaista. Yhteisöpalveluissa julkaistavan aineiston tulisi luonnollisesti olla kohderyhmäsi kiinnostusta vastaavaa, jotta viestisi saisi positiivisen vastaanoton.

Tästä syystä kannattaakin miettiä mistä aiheista asiakkaasi puhuvat ja mitkä teemat kiinnostavat asiakkaitasi. Tämän tyyppisen suunnittelun tarkoituksena on varmistaa, että julkaisut saadaan tehtyä ajallaan – eikä julkaisijan tarvitse erikseen ryhtyä miettimään mistä aiheesta tai teemasta yhteisöpalveluun tällä kertaa kirjoittaisi.

Julkaisukalenteri osana sisältöstrategiaa

Julkaisuajankohdat, -välit ja säännöllisyys ovat tärkeitä asioita, jos yrityksesi haluaa olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Selkeästi luotu julkaisukalteri määrittää esimerkiksi seuraavat asiat:

  • milloin julkaisut laaditaan
  • mistä aiheita/teemoja käsitellään milloinkin
  • kuka vastaa julkaisusta
  • milloin julkaisut laitetaan ulos 

Julkaisukalenterin käyttö varmistaa, ettei sisältösuunnitelma jää pelkäksi suunnitelmaksi, vaan julkaisut saadaan tehtyä aina ajallaan ja asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Sisältösuunnitelmasi mukainen julkaisukalenteri on hyvä liittää osaksi käyttämääsi kalenteriohjelmistoa (esim. Outlookin kalenteri, tai Google kalenteri), jotta kalenterin ylläpito sujuisi mahdollisimman vaivattomasti.



Haluatko olla digileijona?

Liity Netellon sisäpiiriin! Netellon sisäpiirissä saat vinkkejä verkkoliiketoimintasi petraamiseen. Jaamme konkreettisia menestystarinoita siitä, miten asiakkaamme ovat hyötyneet ratkaisuistamme, ja pysyt kartalla digiliiketoiminnan ajankohtaisista tuulista ajankohtaisten aiheiden muodossa. Sisäpiiriläisenä saat myös tarjouksia palveluistamme.

Liity Netellon sisäpiiriin »

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja pysy kartalla alan tapahtumista. Jaamme sosiaalisen median kanavissamme digiliiketoimintaan liittyviä artikkeleita, ajankohtaisia uutisia ja hyödyllisiä vinkkejä, joilla voit tehostaa omaa liiketoimintaasi.

         

In English
×