Hakukoneoptimointi. Laadukas Sivusto ja Verkkokauppa.

Uudelleenmarkkinointi kannattaa suunnitella huolella

Uudelleenmarkkinointi (tai uudelleenmainonta; englanniksi remarketing) on jo monelle mainostajalle tuttu työkalu, joka on ollut myös paljon otsikoissa muutaman viimeisen vuoden aikana. Uudelleenmarkkinoinnin perimmäinen idea on esittää mainoksia niille käyttäjille, jotka ovat jo vierailleet sivustollasi - eli osoittaneet jonkinlaista kiinnostusta yritystäsi kohtaan. Tarkoituksena on siis muistuttaa potentiaalista asiakasta yrityksesi olemassaolosta silloin kun hän on tekemässä päätöstä ostoksesta, vertailemassa palveluntarjoajia tai hakemassa tietoa yrityksesi tarjotaan liittyvistä asioista.

uudelleenmarkkinointi vaatii suunnittelua

Uudelleenmarkkinoinnissa käytettävät kanavat

Monesti uudelleenmarkkinointi yhdistetään pelkästään Googlen tarjoamaan mainosverkkoon, mutta omia ratkaisujaan uudelleenmarkkinointiin tarjoaa myös esimerkiksi Facebook, sekä monet isommat mediatalot – mediatalojen kohdalla mainoksia esitetään kyseisen yrityksen hallitsemilla sivustoilla.

Kun tutustut eri tahojen tarjoamiin ratkaisuihin etukäteen, voit helposti kartoittaa ne mainoskanavat joita yrityksesi kannattaa hyödyntää uudelleenmarkkinoinnissa. Mikäli et halua olla uudelleenmarkkinoinnissa liian tunkeileva, kannattaa pelkkien demografioiden tarkastelun lisäksi myös miettiä miksi ja milloin potentiaalinen asiakas käyttää tiettyä kanavaa. Jos yrityksesi toimii esimerkiksi B2B -puolella, tavoittaako Facebook tai mediatalojen mainosverkot potentiaaliset asiakkaasi heidän ollessaan vapaa-ajalla -- jolloin uudelleenmarkkinointi voidaan kokea häiritsevänä (näin toteutettu mainonta on usein myös melko tehotonta).

Kannattaako kaikille käyttäjille edes mainostaa?

Uudelleenmarkkinointia suunniteltaessa on hyvä huomioida, ettei yksittäinen vierailu yrityksesi verkkosivustolla ole kovinkaan hyvä signaali kiinnostuksesta tarjoamiasi tuotteita tai palveluita kohtaan. Yksittäinen käyttäjä kun on voinut päätyä yrityksesi sivustolle lähestulkoon vahingossa – sivustosi on voinut esimerkiksi saada näkyvyyttä hakukoneessa moniselitteisellä hakutermillä, joka ei suoraan liity tarjoamiisi tuotteisiin tai palveluihin. Näin ollen uudelleenmarkkinoinnin kohdennukselle kannattaa asettaa jonkinlainen kynnys.

Uudelleenmarkkinoinnin piiristä on hyvä rajata pois ne vierailijat, jotka eivät vierailunsa aikana ole katsoneet mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun liittyviä sivuja – näin mainonta saadaan vastaamaan käyttäjän todellista kiinnostusta. Monesti yrityssivustolle kohdennetussa uudelleenmarkkinoinnissa voidaan rajata pois myös ne käyttäjät, jotka ovat katsoneet esimerkiksi työpaikkailmoituksia (koska näiden käyttäjien kiinnostus ei kohdistu tuotteisiin tai palveluihin).

Uudelleenmarkkinoinnissa muistettavia asioita

  • Määrittele kohderyhmä tarkkaan (potentiaaliset asiakkaat)
  • Selvitä esimerkiksi Google Analyticsistä viive ensimmäisen vierailun ja konversion välillä, ja hyödynnä tuota aikaa uudelleenmarkkinoinnissa
  • Selvitä mihin kanaviin uudelleenmarkkinointi kannattaa kohdentaa

Voiko hakukoneoptimointia hyödyntää uudelleenmarkkinoinnissa?

Kuten jo edellä mainittiin, toimiakseen uudelleenmarkkinointi vaatii aina vierailun yrityksesi sivustolla. Tähän vierailuun tarvitaan luonnollisesti liikenteen lähde, joka voi hyvinkin olla hakukoneista saatava liikenne – niin maksuton kuin maksullinen liikenne. Hakukoneoptimointia voidaan siis hyvinkin hyödyntää eräänlaisena liikenteen ”sisäänheittäjänä”.

Yrityksesi sivuston luonnollista näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa voidaan ensin parantaa tarkkaan valikoiduilla hakutermeillä – näin pystytään tarkkaan määrittämään:

  • mistä aihealueesta tai tuotteesta käyttäjä on kiinnostunut
  • onko hänelle esitetty aloittelijalle vai edistyneelle käyttäjälle suunnattua tietoa


Näiden tietojen pohjalta käyttäjälle esitettävää mainontaa voidaan kohdentaa tarkasti niin mainoksessa olevan viestin kuin valittavan mainoskanavan osalta.