Verkkokaupan kehittäminen

Verkkokaupan kehittäminen tulisi suunnitella aina asiakkaan näkövinkkelistä – eli miettiä tekevätkö prosesseihin, käyttöliittymään tai ulkoasuun kaavaillut muutokset ostamisesta helpompaa vai vaikeampaa. Esimerkiksi osa verkkokaupan ylläpitämisen helpottamiseen tähtäävistä muutoksista saattaa loppupeleissä hankaloittaa ostosten tekemistä.

Mistä verkkokaupan kehittäminen kannattaa aloittaa?

Kun lähdet kehittämään verkkokaupassasi olevia toimintoja, yritä jäljitellä asiakkaidesi käyttäytymistä mahdollisimman tarkasti. Selvitä itsellesi esimerkiksi mitä kautta sivustollesi saavutaan ja millä päätelaitteella – jo näiden tietojen avulla pystyt havainnollistamaan sivustollesi saapuvien mobiilikäyttäjien käyttäjäkokemusta ja tilaamisessa mahdollisesti ilmeneviä esteitä.


Varmista etenkin seuraavien asioiden toimivuus:

  1. Ostoprosessin toimivuus kaikilla päätelaitteilla
  2. Tuotetietojen selkeys ja helppolukuisuus mobiililaitteilla
  3. Maksutapojen toimivuus kaikilla laitteilla

blogi/otsikkokuvat/ajattele-kuin-asiakas-min.jpg

Vastaako verkkokauppaohjelmisto tarpeistasi

Ajoittain on myös syytä selvittää, vastaako käytössäsi oleva verkkokauppaohjelmisto nykyisiä tarpeitasi ja tulevaisuuden näkymiäsi. Hitaus ja mobiilitoimivuuden puutteet ovat nykypäivänä todennettavissa jo selviksi kaupanteon esteiksi, joista tulisi päästä mahdollisimman nopeasti eroon. Tämän lisäksi verkkokaupan integroitavuus esimerkiksi toiminnanohjaus- tai logistiikkajärjestelmiin alkaa olemaan arkipäivää myös pienemmissäkin verkkokaupoissa. Kyseisten toimintojen puuttuminen hidastaa monesti sekä yrityksesi sisäisiäprosesseja että toimitusten lähettämistä, jolloin ohjelmiston puutteet alkavat näkyä myös loppuasiakkaalla. Mikäli aiot laajentaa verkkokauppasi tuotevalikoimaa lähiaikoina, selvitä mahdollistaako nykyinen verkkokauppajärjestelmäsi esimerkiksi tuotteiden selkeän ryhmittelyn (esim. alatason kategoriat) ja kuinka hyvin tuotteet ovat löydettävissä laajennuksen jälkeen. Jos tuotevalikoiman laajentaminen johtaisi verkkokaupan käytettävyyden heikentymiseen, on selvää ettei nykyisellä järjestelmän kanssa voida jatkaa kovinkaan pitkälle. Myös chat- tai muun asiakaspalvelutoiminnon liittäminen verkkokauppaan ei välttämättä suju aina täysin ongelmitta. Esimerkiksi pitemmän aikavälin suunnitelmia tehtäessä onkin hyvä selvittää, miten hyvin nykyinen verkkokauppa alusta taipuu lähiaikoina suunnitteilla oleviin laajennuksiin. Toimi näin

  1. Kartoita toimintoja, joista arvioisit olevan hyötyä yrityksesi asiakkaille. Käy tämän jälkeen yrityksesi verkkokaupan ylläpitäjän kanssa läpi, kuinka helposti (ja millä kuluilla) haluamasi toiminnot saadaan testaukseen.
  2. Ota käyttöön mahdollisesti vain yksi tai kaksi uutta toimintoa kerralla. Näin pystyt mainostamaan uusia toimintoja asiakkaillesi (esimerkiksi somessa) ja samalla pystyt parhaiten näkemään miten asiakkaasi ottavat uudet toiminnot käyttöön.

Toimitus- ja maksutapojen kehittäminen

Verkkokaupan kehittäminen pitäisi ulottua myös asiakkaille tarjottaviin maksu- ja toimitustapoihin. Etenkin kuluttajapuolella monille asiakkaille on jo kehittynyt selvät rutiinit ostosten tekoon – eikä kyseisistä rutiineista haluta luopua, vaan ostokset halutaan maksaa tietyllä tavalla ja noutaa tietystä paikasta (tai paketti halutaan kotiin toimitettuna). Moni asiakas ei esimerkiksi välttämättä halua jonottaa pakettiaan tietyn toimipisteen tiskillä, vaan haluaa noutaa pakettinsa nopeasti automaatista. Kauppiaalta kyseisten rutiinien selvittäminen vaatii kokeilemista ja asiakasdataan perehtymistä.

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja pysy kartalla alan tapahtumista. Jaamme sosiaalisen median kanavissamme digiliiketoimintaan liittyviä artikkeleita, ajankohtaisia uutisia ja hyödyllisiä vinkkejä, joilla voit tehostaa omaa liiketoimintaasi.

         

In English
×