Hakukoneoptimointi. Laadukas Sivusto ja Verkkokauppa.

Aidon vuorovaikutuksen merkitys digitaalisessa markkinoinnissa [5 asiaa]

 

Digitaalinen markkinointi tarkoittaa tänä päivänä yhä useammin näkymistä sosiaalisissa medioissa ja vangitsevien sisältöjen luomista.

Enää ei riitä pelkkä huutelu brändin takaa, vaan hihat olisi käärittävä ja kasvot paljastettava. Olisiko heittäydyttävä sosiaaliseen vuorovaikutukseen ehkä samalla intensiteetillä kuin myyntimies verkostoitumistilaisuuteen?

Ehkä ei, mutta samalla intensiteetillä kuin uuden polven somejulkkikset heittäytyvät monikanavaiseen sosiaalisten medioiden verkostoon ja hyödyntävät rinnakkain internetin tarjoamia massaviestinnän välineitä, kuten YouTubea ja digitaalisia face to face -työkaluja kuten SnapChatia.

Menestyneen tubettajan ja monen (onnistuneesti) sosiaalisissa medioissa itseään markkinoivan yrityksen toiminnassa on yllättävän paljon yhteistä.

Ohessa viiden kohdan lista siitä, mitä yrittäjät voisivat oppia tubettajilta.

 

vuorovaikutus - digitaalinen markkinointi

 

1. Sisällön tulisi aina olla kanavariippumatonta

Parhaiden tubettajien sisältö ei koskaan ole kanavariippuvaista. Viestin muoto kyllä mukautuu kanavakohtaisesti, mutta sisältö pysyy samana.

Kuvaavaa on, että ensimmäiset videobloggaajat olivat jo ennestään tuttuja kasvoja perinteisten blogien puolelta. YouTubesta osa kuitenkin löysi palvelun, jossa käyttäjäkunta sisällölle oli jo valmiina, joten osa bloggaajista alkoi tuottaa tekstin sijasta sisältöä videomuodossa, jolloin heistä tuli vloggaajia (ja blogeista vlogeja).

Nyt osa tubettajista ja monet muutkin ovat alkaneet tekemään podcasteja. Parhaat tubettajat näkevätkin yleensä somen joukkona julkaisukanavia, joiden avulla hän pystyy välittämään ajatuksiaan ihmisille, jotka jo valmiiksi viettävät aikaa kyseisissä medioissa.

Näiden julkaisukanavien hierarkia on tyypillisesti kuitenkin hyvin selvä ja tyypillisesti pääsisältö löytyy vain yhdestä paikasta. Muiden oheiskanavien on tarkoitus olla pääasiallisen kanavan tukena ja ohjata liikennettä pääsisällön luo

 

2. Ensin annetaan ja pyydetään sitten vasta

Kovimmat tubettajat ymmärtävät merkityksellisen sisällön arvon. Todellinen menestyjä ei pilaa kanavaansa banaaleilla ja kuluneilla iskulauseilla, sloganeilla ja halvoilla tarjouksilla. Sen sijaan hän tuottaa sisältöä, joka on aidosti näkemisen, kuulemisen tai lukemisen arvoista ja pyytää vasta sen jälkeen yleisöään tilaamaan kanavan.

Tällä tavalla yrityksenkin kannattaa toimia keräillessään osoitteita sähköpostilistalleen. Harva haluaa liittyä listalle, jos liittymispyyntö tulee ennen blogijutun lukemista, mutta jos sisältö on aidosti hyödyllistä tai edes viihdyttävää, niin sähköpostilista voi hyvinkin kasvaa lukemisen jälkeen.

 

3. Aito vuorovaikutus ja kiinnostus yleisöä kohtaan

Tubettaja tietää, että tärkeintä on saada yleisö viihtymään. Hänellä piisaa kiinnostavia tarinoita, mutta hän osaa myös kuunnella. Hän on paikalla juuri silloin kun häneltä odotetaan kommenttia ajankohtaisuuksiin, joita tapahtuu hänen kohdekentässään ja hän ymmärtää läsnäolon voiman.

Hyvä Tubettaja on itsensä kanssa sinut ja tietää omat vahvuutensa. Silti hän vaikuttaa olevan enemmän kiinnostunut siitä jolle puhuu kuin itsestään ja tietää, että hän voi myös vaikuttaa siihen mitä hänestä ajatellaan.

Hän tietää, että se edellyttää nopeaa reagointia seuraajien viesteihin ja yhteydenottoihin.

Jos samasta asiasta tulee monia kyselyitä, hän tekee siitä siitä erillisen blogipostauksen. Muulloin hän pyrkii vastaamaan kaikkiin kyselyihin mahdollisimman nopeasti ja henkilökohtaisesti.
Näin pitäisi yrityksenkin toimia.

 

4. Henkilökohtaistaminen

Bisneksen luonteesta tietenkin riippuu, muistuttaako digimarkkinoijan optimaalinen markkinointistrategia enemmän perhokalastusta vai troolausta. Tarkalla kohdentamisella tulee kuitenkin vähiten roskakontakteja ja suhteellisesti enemmän tulosta.

Digitaalisen maailman paras ominaisuus onkin juuri se, että asioita voi monistaa loputtomasti ja personointi automatiikallakin on mahdollista. Käytännössä siis massaviestintäänkin voidaan saada hyvin henkilökohtainen kärki ja henkilökohtaiselta tuntuvaa, hyvin toimivaa viestiä voidaan edelleen monistaa.

Tubettaja käyttää sumeilematta samoja kikkoja yhä uudelleen kohteidensa lumoamiseen. Hän puhuu sinusta ja minusta, toimii vuorovaikutteisesti. Hän puhuu sadoille ihmisille kerrallaan, mutta silti kaikki mitä hän sanoo ja tekee, tuntuu hyvin henkilökohtaiselta.

Yrityksenkin pitäisi pyrkiä henkilökohtaistamaan viestintäänsä niin paljon kuin mahdollista. Älä koskaan puhuttele asiakastasi yhtenä massana, sillä päätöksiä tekevät yksilöt. Näe sen sijaan vaivaa, jotta asiakas tuntisi olevansa ainoa ihminen maailmassa juuri sillä hetkellä kun puhuttelet häntä.

 

5. Oma naama ja persoona peliin!

Tubettajan tärkein työkalu on hänen oma persoonansa ja se että hän seisoo oman sisältönsä takana koko olemuksensa voimalla. Jokaisen yritysjohtajan pitäisi pystyä vähintään samaan.

Useiden tutkimusten mukaan esimerkiksi tekstistä tulee heti vakuuttavampi, kun sen yhteyteen on liitetty äänessä olevan asiantuntijan kuva ja jos sisältö on videomuodossa, vakuuttavuus kasvaa vieläkin enemmän!

Oman naaman laittaminen peliin kertoo katsojalle, kuulijalle tai lukijalle siitä että sisällön takana on oikea ihminen, joka uskoo asiaansa niin paljon, että kehtaa laittaa naamansa pantiksi sen todenperäisyydestä.

Jos sisällön yhteydessä on myös mahdollisuus suoraan yhteydenottoon, uskottavuus kasvaa edelleen. Aito vuorovaikutus on siis jopa niin tärkeää, että pelkkä mahdollisuuskin siihen lisää sisällön uskottavuutta.

Varmista siis aina, että kun viestit asiakkaan kanssa, hänellä on mahdollisuus vastata viestiin yhdellä kikkauksella.

 

Google ja somepalvelutkin arvostavat aitoa vuorovaikutusta

Aito vuorovaikutus on ensiarvoisen tärkeää, jotta saataisiin aitoja tuloksia. Aitoa vuorovaikutusta arvostavat potentiaalisen asiakkaan lisäksi myös Google ja tällä hetkellä melko lailla kaikki sosiaalisen median palvelut.

Facebook-fiidit järjestäytyvät kutakin käyttäjää varten siihen järjestykseen, jossa Facebook olettaa käyttäjän olevan kiinnostunut muiden asioista.

Käyttäjä siis näkee fiideissään eniten juuri niiden henkilöiden ja yritysten päivitytyksiä, joiden kanssa on ollut eniten vuorovaikutuksessa. Sama koskee Instagramia, Twitteriä ja myös Google seuraa käyttäjien sitoutumisaikoja ja personoi Googlen hakutuloksiaan kutakin sisäänkirjautunutta käyttäjää varten erikseen.

Pelkkä tykkääjien ja seuraajien kerääminen ei siis vielä tuota mitään, ellei näiden henkilöiden kanssa saa aikaiseksi vuorovaikutusta. Siksi tuloksellinen digitaalinen markkinointiviestintä on päivä päivältä yhä vuorovaikutteisempaa ja rajapinta social sellingin ja digimarkkinoinnin välillä yhä häilyvämpi.

SOME-markkinoinnissa ja Social sellingissä henkilökohtaista työmäärää voidaan kyllä radikaalisti vähentää markkinoinnin automaation avulla, mutta kokonaan ihmistä ei (ainakaan vielä) voida tässä suhteessa korvata.
Siksi tämänkin blogipostauksen kirjoitti ihminen eikä robotti.


Vai kirjoittiko sittenkään?