Viisi yleistä virhettä hakukoneoptimoinnissa

Keräsimme tähän artikkeliin muutamia yleisimpiä hakukoneooptimointiin liittyviä virheitä virheitä. Vältä näitä, niin johdatat yritystäsi kohti parempaa Google-näkyvyyttä.

1. Väärät avainsanat ja hakutermit

Optimointiin on hyvä valita hakusanoja, joiden käyttöäaste on todennettavissa. Lisäksi tulisi kuitenkin varmistaa, että yritykselläsi on realistiset mahdollisuudet saada näkyvyyttä valituilla avainsanoilla. Esimerkiksi pieni yritys, jonka hakukonenäkyvyyttä aletaan rakentamaan nollasta, ei todennäköisesti pysty kilpailemaan yleissanoilla pörssiyrityksiä tai valtionlaitoksia vastaan. Tällöin yrityksen onkin usein viisaampaa valita tarkemmin kohdennettuja avainsanoja yleissanojen sijaan. Myöhemmin, kun tarkkaan kohdennetut avainsanat on saatu haltuun, voidaan siirtyä kohti kilpailtuja yleissanoja.

Haluan ilmaisen analyysin sivustostani

2. Sisällölliset haasteet

Yksi keskeisimmin hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä on sivuston sisältö. Kannattaakin varmistaa, että sivustosi yksittäiseltä alasivulta löytyvä sisältöä todella vastaa käyttäjän hakukoneeseen kirjoittamaa hakutermiä. Jos sivustolla ei ole valittua hakutermiä vastaavaa sisältöä tai sisältöä on liian vähän, ei hakukonenäkyvyyttäkään todennäköisesti tule. Auta siis hakukoneita yhdistämään sivustosi tiettyyn aiheeseen julkaisemalla relevanttia tekstisisältöä. Älä siis esimerkiksi toista yrityksesi historiaa kaikilla alasivuilla, vaan pysy melko tiukasti valituissa aihepiireissä. Joskus sisällöntuotanto on kätevintä ulkoistaa ammattilaiselle, joka osaa auttaa sinua kirjoittamaan kiinnostavaa ja laadukasta tekstiä.

Hyvinkin kirjoitettu sisältö voi kuitenkin muuttua hakukoneiden silmissä heikoksi, jos alasivu on haudattu syvälle sivuston rakenteeseen. Näin voi käydä esimerkiksi silloin, kun sivustolle etusivun kautta saapuva käyttäjä joutuu klikkailemaan monia linkkejä löytääkseen tietyn alasivun. Kannattaakin varmistaa, että verkkohaussa korostettavat alasivut ovat selkeästi esillä.

Heikoksi sisällöksi voidaan laskea myös samojen lauseiden ja tekstikappaleiden toistaminen useilla alasivuilla. Niin kutsuttu päällekkäinen sisältä voi heikentää sivustosi sisällöllistä laatua ja sitä kautta myös sivuston hakukonenäkyvyyttä.

Huomioi nämä:

  • Kirjoita riittävästi sisältöä
  • Varmista että sisältösi todella kiinnostaa käyttäjää
  • Kirjoita selkeästi alasivuun liittyvästä aihepiiristä
  • Älä toista samoja lauseita useilla eri alasivuilla
  • Varo, etteivät sisältösi hautaudu liian syvälle sivustosi rakenteeseen

3. Teknisen puolen unohtaminen

Hakukoneoptimointi ei kuitenkana ole pelkkkää sisällöntuotantoa, vaan myös sivuston tekniikan tulee pystyä vastaamaan kilpailuun. Varmista siksi, että sivustollasi käytettävät URL-osoitteet ovat selkokieliset, eivätkä esimerkiksi sisällä pelkkiä ID-tunnuksia. Myös yksittäisen alasivun title-otsikoiden tulisi olla kunkin alasivun sisältöä selkeästi kuvaavia.
Jo näillä kahdella muutoksella voit auttaa hakukoneita ymmärtämään, mitä aihetta yksittäisillä alasivuilla käsitellään.

Tekniseen hakukoneoptimointiin kuuluvat myös muun muassa sivuston latausajoista ja mobiilitoimivuudesta huolehtiminen. Hakukoneet haluavat esittää käyttäjilleen sivustoja, jotka toimivat nopeasti kaikilla päätelaitteilla. Mikäli sivustosi on hidas eikä toimi hyvin esimerkiksi älypuhelimilla, voivat hakukonenäkyvyyden tulokset jäädä odotettua heikommiksi.

4. Heikkolaatuinen ulkoinen linkitys

Ulkoisella linkityksellä tarkoitetaan tilannetta, jossa jokin ulkopuolinen taho on lisännyt omalle sivustolleen toiselle yrityssivustolle ohjaavaan linkin. Hakukoneet käyttävät ulkoisia linkkejä ikään merkkeinä siitä, että joku sivusto on vierailemisen arvoinen. Mitä enemmän yrityksesi sivusto siis saa laadukkaita ulkoisia linkkejä, sitä paremmalta se näyttää hakukoneiden silmissä.

Hakukoneet eivät kuitenkaan arvosta kaikkia linkkejä. Linkityksessä pääpaino tulisi pitää asiayhteydessä, joka on linkittävän sivuston takana olevan tahon ja yrityksesi välillä. Esimerkiksi jos valmistat jotain tuotetta ja vaikkapa jälleenmyyjäsi linkittää sivustollesi, on linkityksen asiayhteys varsin selvä. Myös esimerkiski yrityksesi toimialaa käsittelevästä verkkohakemistosta sivullesi ohjaavat linkit määritellän selkeästi laadukkaiksi ulkoisiksi linkeiksi.

Vältä kuitenkin palveluita, jotka lupaavat hankkia sivustollesi linkkejä maksua vastaan. Monesti nämä palvelut lisäävät linkkejä sellaisille sivustoille, joilla ei ole mitään tekemistä yrityksesi liiketoiminnan kanssa. Mikäli sivustollesi osoittaa useita linkkejä, joiden asiayhteyttä ei voida perustella, voivat hakukoneet heikentää sivustosi näkyvyyttä. Tämä toimenpide on seurausta linkitystä koskevien laatusääntöjen rikkomisesta.

5. Mitattavissa olevan tavoitteen puuttuminen

Etenkin silloin, kun hakukoneoptimointia tehdään yritykselle, tulisi optimoitavan sivuston sisältää aina seurattava tavoite. Tavoite voi olla esimerkiksi soittopyynnön jättäminen tai ostoksen tekeminen sivustolla. Ilman selkeää tavoitetta hakukoneoptimointi jää pelkäksi näkyvyyden haalimiseksi, jolloin on hyvin vaikeaa sanoa, onko optimoinnista ollut mitään konkreettista hyötyä. 

Asetettujen tavoitteiden toteutumista voidaan seurata esimerkiksi maksuttoman kävijäseurantaohjelmiston, kuten Google Analyticsin, avulla.
Seurannan avulla tulisi saada suora vastaus kysymykseen: kuinka moni hakuliikenteen kautta sivustolle saapunut käyttäjä suoritti asetetun tavoitteen?

Monesti sivuston tuottavuutta saadaan parannettua, kun mitattavan tavoitteen, eli konversion suorittamisesta tehdään mahdollisimman helppoa.

Lisää tietoa hakukone­optimoinnista

blogi/optimoinnin_virheet.png

 


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä
, niin kerromme enemmän!

Ota yhteyttä

 

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja saat kuulla ensimmäisten joukossa digiliiketoimintaan liittyvistä asioista. Jaamme artikkeleita, uutisia ja vinkkejä, joilla voit tehostaa liiketoimintaasi.

    Sisältökuvat/Muut/instagram-ikoni.png   

In English