Luulitko, että paikallisella hakukoneoptimoilla viitataan perinteisen hakukoneoptimoinnin halpis-versioon? Todellisuudessa se on jotain ihan muuta – ja oikein tehtynä todella kannattavaa.
Mistä paikallisessa hakukoneoptimoinnissa on kysymys?
Paikallisen hakukonenäkyvyyden ideana on saada yrityksen tuotteet tai palvelut näkyville silloin, kun tietyllä alueella oleva käyttäjä etsii tietoa yrityksestä. Sen sijaan, että yritettäisiin kilpailla valtakunnallisesta näkyvyydestä, tavoitteena on varmistaa paras mahdollinen näkyvyys omalla kotikentällä.
Erityisen tärkeää paikallinen hakukoneoptimointi onkin yrityksille, joilla on selkeä maantieteellinen toimialue. Näin on usein esimerkiksi remontti- ja kunnossapitopalveluita tarjoavien yritysten kohdalla. Sama koskee tietyssä osoitteessa toimivia yrityksiä, kuten kampaamoita, joiden asiakaskunta tulee pääasiassa lähialueilta.
Tällaisten yritysten ei ole järkevää haalia sivustoilleen kävijöitä, jotka eivät sijaintinsa takia todellisuudessa olisi potentiaalisia asiakkaita.
Paikallinen hakukonenäkyvyys ja yrityksen tavoitteet
Suomen suurimmissa kaupungeissa toivat PK-yritykset voivat monesti olla tyytyväisiä jo siihen, että yritys saa näkyvyyttä kyseiseen kaupunkiin kohdennetuilla verkkohauilla.
Paikallinen näkyvyys omassa kaupungissa ei kuitenkaan välttämättä riitä silloin, kun siirrytään suurimpien kaupunkien ulkopuolelle. Esimerkiksi alle tunnin ajomatkan päässä pääkaupunkiseudusta sijaitsevat palveluyritykset ovat useammin kiinnostuneita näkyvyydestä suuressa lähikaupungissa kuin omassa kotikunnassaan. Syynä tähän on se, että tarjoamalla palveluitaan ainoastaan kotipaikkakunnallaan, nämä yritykset eivät välttämättä saavuttaisi riittävää kasvua.
Eikö paikallista näkyvyyttä voi jättää Googlen huoleksi?
Monen pienemmällä paikkakunnalla toimivan yrityksen hakukonenäkyvyys voi olla hyvä, kun yrittäjä tarkastaa sivustonsa näkyvyyttä omalta koneeltaan. Voi kuitenkin olla, että näkyvyys tippuukin roimasti, kun samat haut tehdään alueelta, josta yritys toivoisi saavansa kontakteja.
Ennen paikallisen hakukoneoptimoinnin suunnittelua on hyvä miettiä, mitä tietoja hakukoneilla on käytössään paikallisten hakutulosten muodostamiseen.
Oletetaan, että yrityksesi on Keravalla toimiva hotelli, jonka tavoitteena on saada lisää asiakkaita Helsingistä. Kun helsinkiläinen käyttäjä tekee yrityksellesi tärkeän verkkohaun: ”hotelli”, ei yrityksesi saakaan näkyvyyttä. Miksi? Käyttäjän antama hakutermi (”hotelli”) kertoo hakukoneelle selvästi, mistä asiasta käyttäjä on kiinnostunut. Käyttäjästä riippuen hakukoneet saattavat myös olla selvillä siitä, että haun teki helsinkiläinen käyttäjä (tai että haku tehtiin Helsingissä).
Kun hakukone yhdistää nämä kaksi signaalia toisiinsa, syntyy helposti kuva, että käyttäjä on etsimässä hotellia Helsingistä, eikä Keravalla sijaitsevaa hotellia.
Mikä avuksi?
Kuten edellä olevasta, pelkistetystä esimerkistä huomataan, paikallinen hakukonenäkyvyys vaatii aina tapauskohtaista suunnittelua ja oikeita työkaluja. Edellä mainitun esimerkin keravalaishotellin olisi suositeltavaa käyttää sekä hakukoneoptimointia että hakukonemainontaa paikallisen näkyvyyden saavuttamiseksi. Näiden kahden työkalun oikealla käytöllä voitaisiin varmistaa sekä näkyvyys yrityksen kotikaupungissa että kustannustehokas kasvusuunnitelman mukaisella alueella.