Avainsanatutkimus ja avainsanojen valinta
Hakukoneoptimoinnissa käytettävien avainsanojen valinta määrittää sen millä sanoilla ja hakutermeillä hakukonenäkyvyyttä lähdetään tavoittelemaan.
Avainsanojen valinta ja siihen liittyvä avainsanatutkimus voidaan tehdä useallakin tavalla – tärkeintä on kuitenkin valita sellaisia sanoja, joiden käyttöaste voidaan todentaa, eli joita oikeasti käytetään. Pahin sudenkuoppa onkin valita avainsanat pelkästään omien mieltymysten mukaan, jolloin sanojen käytöstä tai tuottavuudesta ei ole mitään takeita.
Mitä avainsanat ovat?
Avainsanat ovat niitä sanoja, joita verkkosivustolle sijoitellaan siten, että ne vastaavat mahdollisimman hyvin potentiaalisten asiakkaiden Google-hakuja. Jos sivun avainsanoiksi valitaan esimerkiksi ”kattoremontti Espoo”, sanoja käytetään sivun tekstissä joitakin kertoja, jotta hakukone tunnistaa ne ja osaa ohjata kävijän sivullesi. Jos tämä onnistuu hyvin, ja potentiaalinen asiakas kirjoittaa Googlen hakukenttään ”kattoremontti Espoo”, hän näkee sinun yrityksesi hakutulosten joukossa.
Kohdenna sivuston hakukoneoptimointi ensisijaisesti suosittuihin tuotteisiin ja palveluihin
Aloita sivustosi optimointi eniten myytävistä tuotteista tai palveluista. Hakukoneoptimointi tuottaa todennäköisemmin toivottua tulosta, kun optimoinnilla lähdetään tukemaan suosituimpien tuotteiden löydettävyyttä.
STRATEGIA JA AVAINSANATUTKIMUS
Avainsanojen valinta kannattaa aloittaa optimoitavan sivuston aihealueen määrittelyllä. Aihealue voi olla laajakäsitteinen termi, kuten vaikkapa: ”sähkötyöt” tai vähän tarkennettuna ”kodin sähkötyöt”. Päätermin alle voidaan alkaa keräämään ideoita, niistä tuotteista ja palveluista joita halutaan markkinoida. Yrityksesi toimialasta riippuen, kausiluontoisten tai tuotevalikoimasta poistumassa olevien tuotteiden ja palveluiden hakukoneoptimointi ei välttämättä ole kovinkaan kannattavaa. Pysyttele siis toimitusvarmoissa ja tasaisen kysynnän omaavissa tuotteissa ja palveluissa. Esimerkkinä mainitussa sähkötöitä käsittelevässä sivustossa kyseisiä sanoja voisivat olla vaikka ”kodin sähkösuunnittelu”, ”sulaketaulun vaihto”, ”sähköjen uusiminen omakotitaloon” ja ” pistorasioiden lisääminen”. Tässä vaiheessa onkin jo saatu kerättyä yhteen muutamia avainsana ideoita, joiden ympärille voidaan ryhtyä etsimään asiakkaiden käyttämiä hakutermejä.
Aluksi on siis hyvä valita yrityksesi liiketoiminnan kannalta relevantteja sanoja, jotka eivät ole liian yleisluontoisia. Yleisluontoisten sanojen ongelma on siinä, ettet voi tietää mitä tuotetta tai palvelua hakusanan käyttäjä on tarkoittanut. Esimerkiksi sanalla ”sähkötyöt” voidaan tarkoittaa sekä kotitalouksille että teollisuuteen tehtäviä töitä. Jos yrityksesi on keskittynyt vain kotitalouksien palvelemiseen, ei hakukonenäkyvyydestä kannata kilpailla teollisuuteen suuntautuneiden yritysten kanssa – koska näkyvyys tulee silloin väärästä asiayhteydestä. Toinen yleinen ongelma ovat sanat, jotka voivat viitata useampaan toimialaan. Tällöin näkyvyydestä jouduttaisiin kilpailemaan kokonaan toisella toimialalla toimivien yritysten kanssa. Sanojen kohdentamiseen ja valintaan kannattaa siis käyttää riittävästi aikaa.
Työkalut avuksi
Avainsanatutkimuksessa ei tarvitse jäädä omien arvailujen varaan. Google tarjoaa käyttöösi Keywords planner ja Trends -nimiset työkalut, joiden avulla voit saada lisätietoa eri hakusanojen käyttöasteista ja hakumääristä. Työkalujen avulla pystyt myös hankkimaan uusia avainsanaideoita ja näkemään onko valitsemasi avainsanan synonyymi tai tietty taivutusmuoto käytetympi kuin toinen. Näiden tietojen avulla voit varmistaa, että avainsana valintasi kohdistuu sellaisiin sanoihin joita oikeasti käytetään.