Hakukoneoptimointi. Laadukas Sivusto ja Verkkokauppa.

Luottoluokitus AAA

Hakukoneoptimointi tuo hyötyä yrityksellesi

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on saada sivustosi tuottamaan lisää kauppaa.

Hakukoneoptimointi on sivuston kokonaisvaltaista kehittämistä, jonka tavoitteena on saada etenkin Google arvostamaan sivustoasi niin paljon, että se nousee mahdollisimman ylös maksuttomissa eli orgaanisissa hakutuloksissa.

Kun hakukoneoptimointi tehdään oikein, löytyy sivustosi Googlen maksuttomien halutulosten kärkipäästä silloin, kun potentiaaliset asiakkaasi etsivät niitä tuotteita tai palveluita, joita yrityksesi tarjoaa. Silloin ostohaluiset asiakkaat huomaavat sivustosi ja klikkaavat linkkiä.

Tavoita oikea kohderyhmä heihin vetoavalla viestillä

Hyvin suunnitellussa hakukoneoptimoinnissa kerrot kohderyhmällesi jo hakutulosten yhteydessä, mitä yrityksesi tekee ja mitkä ovat vahvuutenne. Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena ei ole saada kaikkia mahdollisia ihmisiä tulemaan sivustollesi, vaan olennaista on tavoittaa oikea kohderyhmä heihin vetoavalla viestillä.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Lähestulkoon kaikki hakevat tuotteita ja palveluita Googlesta. Noin 93% asiakkaista aloittaa ostoprosessiin Googlesta tai muusta hakukoneesta (Junto Digital). Jos yrityksesi ei löydy Googlesta, ei sitä käytännössä ole olemassa.

Googlen ja muiden hakukoneiden merkitys asiakashankinnan ja myynnin kannalta on ainutlaatuisen tärkeä. Missä muualla ihmiset kertovat avoimesti, mikä heitä juuri sillä hetkellä kiinnostaa eniten maailmassa? Kun hyödynnät tämän potentiaalin oikealla tavalla, tulee maailmasi mullistumaan.

”Netellon toteuttama hakukoneoptimointi on tuottanut loistavia tuloksia! Aloitimme parilla avainsanalla, vuosien varrella optimointia on lisätty ja nykyään sisältömme on optimoitu noin 10 sanan osalta. Kun kysymme asiakkailtamme, miten löysit meidät, vastaus on yleensä Googlesta, oikeiden hakusanojen perusteella. Tulemme Googlen hakutuloksissa ensimmäisten joukossa vastaan! Kirjapainojen vaikeina aikoina yrityksemme suunta on kääntynyt kasvuun, nykyään olemme erittäin menestyvä yritys. Suuri kiitos tästä kuuluu Netellolle.”

-Laatulomake AJ Oy:n talousjohtaja, Risto Keränen

Löytyvyys ja toimiva kokonaisuus tuovat lisää kauppaa

Aina, kun yrityksesi löydetään hakukoneista, voit saada sitä kautta asiakkaita.

Pelkkä löytyvyys ei silti välttämättä johda mihinkään. Yrityksesi verkkosivuston tulee olla sisällöltään ja visuaaliselta ilmeeltään vakuuttava ja kiinnostava. On erittäin tärkeää, että se toimii teknisesti moitteettomasti kaikilla moderneilla laitteilla ja avautuu nopeasti. Kiinnostuneille kävijöille on tarjottava helppo tapa ottaa yhteyttä tai tehdä ostos.

Toimiva kokonaisuus johtaa siihen, että saat lisää yhteydenottoja tai suoraa kauppaa juuri niiltä asiakkailta, joita haluat.

Miten hakukoneoptimointi eroaa hakukonemainonnasta?

Hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa. Tutkimusten mukaan noin 95% verkkokauppaa etsivistä asiakkaista klikkaa luonnollisia eli maksuttomia hakutuloksia ja vain 5% maksettuja mainoksia (SmartInsights).

Myös hakukonemainonta lisää yrityksen näkyvyyttä Googlessa, mutta pitkällä aikavälillä mainonnan tuoma liikenne saattaa tulla selvästi optimoinnin tuomaa liikennettä kalliimmaksi. Tämä johtuu esimerkiksi seuraavista seikoista:

  • Jokaisesta mainonnan avulla hankitusta käyttäjästä pitää maksaa, johtipa vierailu sitten kauppaan tai ei
  • Kun mainosbudjettisi on käytetty, eivät hakukoneet enää esitä yrityksesi mainoksia
  • Kilpailluilla toimialoilla mainosten hintatasot ovat nousussa, joka kasvattaa kuluja entisestään


Mainonnan avulla on mahdollista saavuttaa varsin hyviäkin tuloksia, mutta mainonnan käyttö pitää suunnitella huolellisesti. Monesti Google-mainonta suoriutuu parhaiten silloin, kun asiakas haluaa nopeaa ratkaisua. Jos esimerkiksi autosi hajoaa moottoritielle, tarvitset hinausauton välittömästi. Silloin ei ole aikaa tehdä laajoja vertailuja ja kilpailutuksia, vaan todennäköisesti klikkaat ensimmäistä relevantilta tuntuvaa linkkiä, josta pystyy soittamaan suoraan hinauspalveluun.

Lisäksi mainonnan kautta hankitun liikenteen kustannustehokkuuteen vaikuttaa keskeisesti myös ostopolun pituus. Mikäli liikennettä joudutaan ostamaan pitkän ostoprosessin jokaisessa vaiheessa, kasvavat ymmärrettävästi myös mainonnan tuomat kulut.

Hakukonemainonnan hyödyt
Hakukonemainonnan ehdottomia hyötyjä ovat nopeus ja ajoitettavuus. Mainonta on erinomainen apuväline, kun halutaan testata esimerkiksi uusien hakutermien tuottavuutta, tai kun haluat laajentaa yrityksesi näkyvyyttä myyntikauden aikana. Tämän tyyppisissä tilanteissä tilanteissa mainonta puoltaa ehdottomasti paikkaansa.

Hakukoneoptimointi kehittää sivustoa ja innostaa yhteydenottoon

Sisällön tulee vastata asiakkaan odotuksia. Muuten yhteydenotot tai tilaukset jäävät haaveeksi.

Nykyään ostopäätökset tehdään hyvin pitkälti netissä, ja olennainen tieto päätösten tueksi on oltava helposti saatavilla. Jos tärkeää tietoa ei ole tarjolla, on turha kuvitella, että asiakkaat soittavat ja kysyvät lisää. He menevät takaisin Googleen ja etsivät tietoa muualta.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, joka kehittää sivuston luonnollista sisältöä ja laatua. Siksi löytyvyyden lisäksi myös sivuston toimivuus ja tehokkuus paranevat. Tämä on pääsyy siihen, että Googlen normaalia, luonnollista hakutulosta klikkaava kävijä päätyy yli kaksi kertaa useammin tekemään osto- tai yhteydenottopäätöksen kuin mainonnan avulla sisälle saatu vierailija.

Milloin hakukoneoptimointi kannattaa ostaa?

Hakukoneoptimoinnin perusasioita voit opiskella itsekin. Netti on tietoa täynnä, ja mekin tarjoamme hakukoneoptimointioppaan asiasta kiinnostuneille. Yrityksen on kuitenkin usein järkevää keskittää resurssinsa omaan ydinosaamiseensa. Hakukoneoptimoinnin kriteerit muuttuvat päivittäin ja optimointi on jatkuvaa työtä. Ainut keino pysyä kilpailijoiden edellä on antaa optimointi ammattilaisten hoidettavaksi.

Asiakasreferenssi

”Tapaaminen Mikon (Netellon myyntipäällikön) kanssa vakuutti meidät, että Netello on oikea yhteistyökumppani meille. Mikko osasi havainnollistaa, miten nettisivut ja hakukoneoptimointi kulkevat käsi kädessä ja miten asiat hoidetaan kuntoon. Ymmärsimme myös, että hakukoneoptimointi on meille hakukonemainontaa parempi vaihtoehto. Netti on tärkein markkinointikanavamme, joten Google-löytyvyys ja vakuuttava sivusto ovat meille kaikki kaikessa. Päätös yhteistyön aloittamisesta oli helppo tehdä.”

- Jonna Jääskeläinen, Kontrasti Oy toimitusjohtaja


Mitä hakukoneoptimointi maksaa?

Hakukoneoptimoinnin hintaan vaikuttaa ennen kaikkea kaksi seikkaa:

  • Yrityksen toimialan kilpailutilanne. Paikallisesti toimiva yritys on helpompaa ja halvempaa saada löytymään kuin globaaleilla markkinoilla kilpaileva firma.
  • Optimoinnin laajuus, eli se, kuinka monella hakutermillä haluat löytyä.


Hakukoneoptimointi vaatii aina laajan analyysi- ja aloitustyön. Siinä valitaan yhteistyössä parhaiten tuottavat hakusanat, ja selvitetään, millä toimenpiteillä kilpailijat päihitetään. Nämä toimet toteutetaan, mutta työ ei suinkaan lopu siihen. Optimointia on jatkettava kuukausittain, jotta hakukoneiden jatkuvaan kehitykseen ja kilpailevien yritysten vastaaviin toimiin voidaan reagoida nopeasti.

Hyvään ja tulokselliseen hakukoneoptimointiin on varauduttava sijoittamaan vähintään muutama tuhat euroa vuodessa. Tärkeintä on kuitenkin se, että investoinnin tuotto-odotus on kohdallaan – ja että optimointia tekevä yritys aidosti tietää, mitä tekee.

Mistä tiedät, osaako yritys asiansa?

Pelkästään Suomessa on satoja hakukoneoptimointia tarjoavia yrityksiä. Alan kärki on kuitenkin hyvin kapea. Asiakasreferenssit kannattaa tutkia tarkkaan, mutta yksi helpoimmista keinoista selvittää hakukoneoptimointia tarjoavan yrityksen osaaminen on tutkia, löytyykö se itse hakukoneista esim. hakusanalla ”hakukoneoptimointi”.

Kirjoita Googleen ”hakukoneoptimointi” ja katso mistä löydät Netellon?

Miten me teemme hakukoneoptimointia?

Ratkaisumyyjämme ovat asiantuntijoita. Heidän tehtävänään on määritellä tavoitteenne, tarpeenne ja niiden mukaiset ratkaisut yhdessä kanssanne. Tämä tapahtuu yleensä henkilökohtaisella tapaamisella, mutta tietysti asioita voidaan hoitaa etänäkin. Jos yhteistyön aloittaminen koetaan puolin ja toisin järkeväksi, laaditaan hakukoneoptimoinnista kirjallinen tilaussopimus. Siinä määritellään palvelun sisältö, projektin aikataulu, vastuualueet, kiinteät hinnat ja laskutusaikataulu.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä ja jatkuvaa työtä, jonka tavoitteena on saada asiat pysyvästi kuntoon. Siksi sopimuskauden pituus on yleensä vähintään 12 kuukautta.

Hakusanojen valinta ja analyysi

Hakukoneoptimoinnin analyysivaiheen ytimessä on oikeiden avainsanojen valinta. Aluksi on selvitettävä, millä termeillä potentiaaliset asiakkaasi etsivät tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Voimavarat tulee kohdistaa oikein, koska muuten aika ja raha menevät harakoille.

Optimoinnin aloitus

Aloitustyön yhteydessä selvitetään, miksi sivustosi ei tällä hetkellä löydy riittävän hyvin, ja tehdään parannuksia tilanteen korjaamiseksi. Huomioitavia asioita on kaiken kaikkiaan noin 200 Googlen sen hetkisistä kriteereistä riippuen.

Googlen tärkeimmät hakukoneoptimointikriteerit

1. Sisällön laatu ja monipuolisuus
2. Informaatioarkkitehtuuri
3. Sivujen otsikoinnit ja rakenne
4. Ulkoinen linkitys
5. Sivuston auktoriteetti
6. Mobiiliystävällisyys ja nopeus

(Lähde: Searchengineland)

Kuukausittainen optimointi

Optimointitoimia tehdään aloitustyön jälkeen joka kuukausi. Korjaamme ja kehitämme yhteistyömallista riippuen sekä nettisivujesi sisältöä että teknisiä osa-alueita ja linkitystä. Saat tiedon sivuston sijoituksen kehityksestä Googlen hakutuloksissa kuukausittain, ja 1-3 kuukauden välein myös laajemman raportin löytyvyyteen ja sivustosi toimintaan liittyen. Toimintamme tähtää jatkuvaan kehitykseen ja selkeiden, mitattavien tulosten parantamiseen.

Hakukoneoptimoinnin tärkeimmät osa-alueet:
1) Tekninen hakukoneoptimointi
2) Sisällön optimointi
3) Ulkoinen linkitys

Näihin kaikkiin kiinnitetään jatkuvaa huomiota. Toimintatapaamme kuuluu, että teemme mieluiten itse kaikki tarvittavat toimenpiteet aina, kun mahdollista. Näin voimme varmistua, että asiat tulevat tehtyä rivakasti ja oikealla tavalla. Kun sivuston tai sen löytyvyyden parantamiseen liittyen havaitaan jotain, jossa voitte itse olla avuksi, kerromme tietysti heti, mistä on kyse.

Toimimme aina Googlen sääntöjen mukaisesti ja noudatamme Googlen hakukoneoptimoinnille asettamia kriteerejä erittäin tarkasti.

Ota yhteyttä

Netello on auttanut suomalaisia pk-yrityksiä verkkoliiketoiminnan kehittämisessä jo 18 vuoden ajan. Liity sinäkin menestyvien asiakkaidemme joukkoon, ja ota yhteyttä jo tänään!

Ota yhteyttä

 

Hakukoneoptimointi

Hakukone­optimointi
parantaa sivuston löytymistä hakukoneista.
Hakukoneoptimointi

Sivusto

Sivusto
yrityksille laadukkaalla graafisella suunnittelulla.
Netello Sivusto

Verkkokauppa

Verkkokauppa
myy tuotteet puolestasi verkossa.
Netello Verkkokauppa