Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Älä estä mobiilikäyttäjiä lukemasta sivustosi sisältöä

Google ilmoitti vuoden 2016 elokuussa ryhtyvänsä tarvittaessa rajoittamaan sivustojen saamaa hakukonenäkyvyyttä, mikäli sivustolla oleva sisältö ei ole esteettä luettavissa mobiililaitteella. Googlen aiheesta julkaisemassa tiedotteessa huomio kiinnitetään erityisesti koko näytön vieviin popup-ikkunoihin, jotka tyypillisesti estävät sisällön lukemisen niin mobiililaitteilla kuin pöytätietokoneillakin.

Esteetön sisältö

Ongelman tunnistaminen

Popup-ikkunoiden taustalla ovat yleensä sivuston julkaisujärjestelmään asennetut valmiit lisäosat, joiden avulla käyttäjälle pyritään esittämään esimerkiksi tarjouksia, tai käyttäjä yritetään saada liittymään sivuston postituslistalle. Kyseiset lisäosat toimivat yleensä ajastuksella, eli käyttäjän tulee lukea tiettyä sivua esimerkiksi 10-15 sekunnin ajan ennen kuin popup-ikkuna aukeaa.

Koska Googlen tiedotteessa keskityttiin erityisesti mobiilisivuilla esitettäviin popup-ikkunoihin, kannattaa oman sivuston toimivuus tarkistaa parilla yleisesti käytössä olevalla mobiililaitteella. Selaile sivustoasi muutaman minuutin ajan mobiililaitteellasi niin näet varmasti onko sivustollesi asennettu edellä mainitun kaltaisia lisäosia.

Mitä voit tehdä

Mikäli törmäät sivustollasi koko näytön vieviin popup-ikkunoihin kannattaa tilannetta ryhtyä selvittämään esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Selvitä itsellesi ensin:

  1. Esitetäänkö popup-ikkunoita sivuston jokaisella sivulla vai ainoastaan tietyillä alasivuilla
  2. Kuinka kauan sivua pitää selata ennen kuin popup tulee näkyviin

Kun olet saanut yllä mainitut tiedot selville voit tutkia Analyticsistä miten sivustosi saama hakukoneliikenne on kehittynyt vuodenvaihteen jälkeen – huomiota kannattaa erityisesti kiinnittää niihin sivuihin, joilla popuppeja esitetään. Tämän jälkeen kannattaa myös tarkastaa mitä kyseisten sivujen poistumisprosentille ja sivulla käytetylle ajalle on tapahtunut. Jos kyseisen sivun poistumisprosentti on korkea, saattaa tämä osiltaan viitata popupin ärsyttävän käyttäjiä.

Tilanteen korjaaminen

Yksinkertaisin menetelmä tilanteen korjaamiseen on luonnollisesti poistaa popup-ikkunoita luova lisäosa käytöstä. Mikäli et kuitenkaan halua luopua popupien käytöstä kokonaan, kannattaa selvitellä onko kyseiseen lisäosaan saatavilla päivitystä, jonka avulla popuppien esittäminen voidaan rajata vain pöytätietokoneisiin, jolloin ikkunoita ei esitetä lainkaan mobiilikäyttäjille. Toinen keino on muokata mobiililaitteissa esitettävän ikkunan ulkoasua pienemmäksi (esim. yläpalkki), jolloin ikkuna ei häiritse mobiilikäyttäjää.


Uusimmat blogiartikkelimme

Yli 90 % kuluttajista tekee ostopäätöksen arvostelujen perusteella – käyttäjäarvostelut ovat verkkosivuston menestyksen avain

Kuvittele tilanne, jossa vierailet ensimmäistä kertaa uudella verkkosivustolla etsimässä tuotetta tai palvelua. Sivusto näyttää ammattimaiselta, ja tuotteet vaikuttavat lupaavilta, mutta jotain puuttuu – käyttäjäarvostelut. Epäröit hetken, sillä et tiedä, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on ollut. Päätät jatkaa etsintääsi toiselle sivustolle, jolla arvostelut ovat näkyvästi esillä.  Tämä on arkipäivää nykyajan digitaalisessa maailmassa, ja siksi asiakasarvostelujen merkitys […]

Tutki ennen kuin hutkit – hyvä markkinointistrategia voi mullistaa tulokset myös rajallisella budjetilla

Hyvin suunniteltu markkinointistrategia ohjaa yritystä kohti kestävää kasvua ja menestystä – oli budjetti mikä tahansa. Investointi huolellisesti laadittuun markkinointistrategiaan on yksi kannattavimmista sijoituksista, jonka rajallisella budjetilla toimiva yritys voi tehdä.  Kun markkinointibudjetti on tiukka, jokaisen euron on tuotettava tulosta  Hyvin laadittu markkinointistrategia toimii kompassina, joka ohjaa resurssien kohdentamista tehokkaimpiin kanaviin ja toimenpiteisiin. Se auttaa välttämään […]

Miten markkinoida rajallisella budjetilla?

Tässä artikkelissa käymme läpi, miten tekoälyn hyödyntäminen voi mullistaa hakukoneoptimoinnin ja millainen merkitys ihan oikeilla ihmisasiantuntijoilla on tässä kehityskulussa.

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

13:25