Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Sisällöntuotanto ei ole diipadaapaa vaan sivustosi tärkein myyjä

Tekstisisällön ajatellaan usein olevan vain sivuston täytettä, turhaa sananhelinää, jota kiireisellä nykyihmisellä ei ole aikaa lukea. Monella on se käsitys, että firman nimi, osoite ja puhelinnumero riittävät vallan mainiosti nettisivujen sisällöksi. Puhelinluetteloiden valtakaudella ehkä riittikin, mutta ne ajat ovat kaukana takana päin.

Miksi nettisivuilla kannattaa olla hyvää tekstisisältöä?

1. Sivusto löytyy paremmin Googlesta
2. Sivuston kautta tehdään enemmän kauppaa
3. Teksti tarjoaa asiakkaalle tarttumapintaa ja tärkeää tietoa
4. Kilpailijoista erottuminen
5. Uudet tekstit pitävät sivuston ja somen aktiivisena

1. Sivusto löytyy paremmin Googlesta

Kun etsit tuotetta tai palvelua Googlesta, algoritmit skannaavat aiheesta kertovat sivustot läpi ja syöttävät ne nenäsi eteen ns. laatujärjestyksessä. Yksi tärkeimmistä laatukriteereistä on sivustolla oleva tekstisisällön määrä. Tämä johtuu lähinnä siitä, että hakukoneet on rakennettu alunperin tiedonhakua varten. Tietoa on siis oltava tarjolla.

Se, että tekstiä on riittävästi, ei kuitenkaan vielä riitä. Tekstin on nimittäin oltava myös relevanttia, laadukasta ja pysyttävä aiheessa. Hyvin jäsennelty, optimoitu teksti nostaa sivuston näkyvästi Googlen hakutulosten joukkoon.

Lue lisää hakukoneystävällisen tekstin kirjoittamisesta täältä.

2. Sivuston kautta tehdään enemmän kauppaa

Sivustolla oleva teksti toimii myös yrityksen itsenäisenä myyjänä. Jokainen sivu kannattaakin ajatella erillisenä myyntiesitteenä, jossa kerrotaan selvästi mitä ollaan myymässä ja kenelle. Tämän lisäksi on hyvä nostaa esille yrityksen kilpailuedut ja luoda asiakkaalle matalan kynnyksen osto- ja yhteydenottotapoja.

Jos tekstin aiheena on vaikkapa kattoremontti tai piharakentaminen, tarkoituksena ei ole kirjoittaa Wikipedia-artikkelia piharakentamisen syvimmästä olemuksesta tai kattofirman historiikkia. Asiakasta kiinnostaa lähinnä tuotteen/palvelun hinta sekä se, kuinka helppoa tilaaminen on ja kuinka luotettavalta yritys vaikuttaa.

Sisällöntuotto kasvattaa asiakasmäärää.

3. Teksti tarjoaa asiakkaalle tarttumapintaa ja tärkeää tietoa

Hyvä teksti myös opastaa ja informoi. On turha olettaa, että kaikki omakotitaloasujat tietävät, miten ja miksi salaojaremontti tehdään. Hyvin usein yritys on niin syvällä omassa tekemisessään, että ymmärrettävän ja asiakasta aidosti palvelevan tekstin tuotto on vaikeaa. Liian usein törmää sivustoihin, joissa on menty mutkitteleva ammattijargon edellä ja unohdettu kertoa, mitä asiakas ihan oikeasti hyötyy palvelusta tai tuotteesta.

Toinen keskeinen asia on tarjota asiakkaan ongelmaan ratkaisua. Samaistuttavat asiakastarinat tai konkreettiset esimerkit auttavat lukijaa löytämään tarttumapintaa aiheeseen. Kannattaa siis aina ensisijaisesti miettiä, kenelle tekstiä kirjoitetaan ja mitä sillä halutaan saavuttaa.

4. Kilpailijoista erottuminen

Kaikki yritykset ovat nopeita, kilpailukykyisiä, kokeneita ja ammattitaitoisia. Teksteissä ei siis kannata sortua kliseisiin tai tehdä samoja asioita, mitä kaikki kilpailijatkin tekevät. On tärkeää kertoa, miksi juuri teidän yrityksenne on vertaansa vailla.

Kokonaisvaltainen palveluntarjoaja, jolla on pitkä kokemus ja kilpailukykyiset hinnat” ei kerro yhtään mitään. Kannattaakin kertoa, mitä kokonaisvaltaisuudella tarkoitetaan ja miten kokemus näkyy työn jäljessä sekä puhua avoimesti hinnoista, hintahaarukasta tai esimerkkihinnoista. Kattoremontin tilaaja ei välttämättä tiedä alkuunkaan, liikutaanko kymmenissä, sadoissa, tuhansissa vai kymmenissä tuhansissa euroissa.

5. Uudet tekstit pitävät sivuston ja somen aktiivisena

Mitä ihmeen hyötyä blogeista ja muista artikkeleista sitten on nettisivuilla? Blogiartikkeleiden julkaisu on fiksua monestakin syystä. Ensinnäkin tasaisin väliajoin julkaistavat artikkelit pitävät sivuston aktiivisena, mitä hakukoneet arvostavat. Uinuva verkkosivusto, joka ei ole muuttunut 10 vuoteen mihinkään suuntaan, ei saavuta kovin korkeita laatupisteitä skannausrobottien silmissä.

Toisaalta myös jokaisella artikkelilla voidaan tehdä taikoja hakukoneiden ihmeellisessä maailmassa. Sen vuoksi artikkelit kannattaa suunnata suoraan kohderyhmälle ja miettiä, mitä he Googlesta etsivät. “Kuinka talvirenkaat vaihdetaan?” tai “Millä värillä talon voi maalata?” ovat esimerkkejä aiheista, joilla voidaan tavoittaa relevanttia yleisöä.

Tämän lisäksi blogit ovat erinomaista jaettavaa myös somessa, uutiskirjeissä ja muissa kanavissa. Mitä useammassa paikassa yrityksesi asiantuntijuus näkyy, sen suuremmalla haravalla haalit väkeä sivustolle ja maksaviksi asiakkaiksi.

Blogin perustaminen kannattaa.

Sisällöntuottajan kohtaamia väitteitä

Korjataan lopuksi vielä muutama väite, joihin sisällöntuottajana usein törmää, kun asiakkaita haastatellaan tekstisisältöjä varten.

1. “Nämä samat asiat lukee meidän kilpailijamme sivuilla, lue sieltä”

Ei, en lue, vaan kysyn sinulta. Netin syövereistä löytyy sivukaupalla tietoa ihan kaikista aiheista maan ja taivaan väliltä, mutta ideana ei ole kopioida muiden tekstejä ja kirjoittaa ympäripyöreää sivuston täytettä. Tarkoituksena on kertoa, mitä sinun yrityksesi tarjoaa, miten sinun yrityksesi erottuu muista ja palvelee asiakkaitaan ja miksi palvelu/tuote kannattaa tilata juuri sinulta.

2. “Ei kukaan jaksa lukea näin pitkiä tekstejä”

Tämä on varmasti osittain totta, sillä kiireinen nykyihminen viettää yhdellä sivulla keskimäärin vain joitakin sekunteja. Tekstiä on kuitenkin oltava riittävästi, jos meinataan kivuta hakukoneiden suosioon.

Tämän takia onkin tärkeää, että teksti on rakennettu järkevästi. Lukija täytyy saada vakuuttuneeksi heti ensimmäisten lauseiden aikana. Väliotsikoiden ja tiiviiden kappalejakojen avulla lukijalle tarjotaan olennaisia lisätietoja, joista hän voi halutessaan lukea itseään kiinnostavat osiot.

3. “Tämä on meidän asiakkaallemme itsestään selvää, sitä ei tarvitse kirjoittaa”

Tekstien tarkoitus ei missään nimessä ole vääntää jokaista asiaa rautalangasta ja lähteä syventämään tekstiä Mariaanien haudan pohjamutiin asti. Perusasiat on silti hyvä kertoa selvästi eikä tehdä ennakko-oletuksia lukijasta.

Sinulle itsestään selvät asiat eivät välttämättä ole asiakkaalle lainkaan selviä. Ja vaikka olisivatkin, ei ole lainkaan liioiteltua kerrata esimerkiksi sitä, kuinka 3D-mallinnuksen prosessi etenee tai mitä tilaajan pitää huomioida, kun uudiskohteeseen teetetään sähkösuunnitelma.

Haluatko tilata tekstit ammattikirjoittajalta? Kysäise lisää palvelustamme alla olevalla lomakkeella.






    Asiasisältöä tuotteisiini/palveluihini liittyen.Jatkuvaa sisällöntuottoa (esim. blogit).


    Uusimmat blogiartikkelimme

    Yli 90 % kuluttajista tekee ostopäätöksen arvostelujen perusteella – käyttäjäarvostelut ovat verkkosivuston menestyksen avain

    Kuvittele tilanne, jossa vierailet ensimmäistä kertaa uudella verkkosivustolla etsimässä tuotetta tai palvelua. Sivusto näyttää ammattimaiselta, ja tuotteet vaikuttavat lupaavilta, mutta jotain puuttuu – käyttäjäarvostelut. Epäröit hetken, sillä et tiedä, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on ollut. Päätät jatkaa etsintääsi toiselle sivustolle, jolla arvostelut ovat näkyvästi esillä.  Tämä on arkipäivää nykyajan digitaalisessa maailmassa, ja siksi asiakasarvostelujen merkitys […]

    Tutki ennen kuin hutkit – hyvä markkinointistrategia voi mullistaa tulokset myös rajallisella budjetilla

    Hyvin suunniteltu markkinointistrategia ohjaa yritystä kohti kestävää kasvua ja menestystä – oli budjetti mikä tahansa. Investointi huolellisesti laadittuun markkinointistrategiaan on yksi kannattavimmista sijoituksista, jonka rajallisella budjetilla toimiva yritys voi tehdä.  Kun markkinointibudjetti on tiukka, jokaisen euron on tuotettava tulosta  Hyvin laadittu markkinointistrategia toimii kompassina, joka ohjaa resurssien kohdentamista tehokkaimpiin kanaviin ja toimenpiteisiin. Se auttaa välttämään […]

    Miten markkinoida rajallisella budjetilla?

    Tässä artikkelissa käymme läpi, miten tekoälyn hyödyntäminen voi mullistaa hakukoneoptimoinnin ja millainen merkitys ihan oikeilla ihmisasiantuntijoilla on tässä kehityskulussa.

    ×



    Netello
    Netello

    Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

    Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

    09:40