Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Älykkäämpää hakukoneoptimointia – Näin Netello reagoi tekoälyhakujen kasvuun

Tekoäly- eli AI-haut yleistyvät ja hakukoneisiinkin on tulossa AI:n tekemiä tiivistelmiä. Googlekin testaa AI:n tuomista hakukoneeseensa ja tämä saapunee ehkä jo loppuvuodesta Suomen markkinoille. Myös ChatGPT:n markkinaosuus hauissa on kasvussa. 


 
Tässä artikkelissa käymme läpi, miten Netello ottaa AI-haut huomioon hakukoneoptimoinnissa, miten tekoälyhaut muuttavat hakukoneoptimointia ja millaisia haasteita tuloksien raportoinnissa on tällä hetkellä. 

Tekoälyhaku ja hakukoneoptimointi

Miten Netellon hakukoneoptimoinnissa huomioidaan AI ja löytyminen tekoälyvastauksissa? 

Netello on osa Alma Mediaa, jossa tekoälyn vahva hyödyntäminen on keskeinen osa strategiaa. Tekoälyn mahdollisuuksiin investoidaan paljon, ja tekoäly on suuressa roolissa myös meidän hakukoneoptimoinnissamme. 

  • Sisällöissämme huomioidaan AI-haut ja tuotetaan sisältöä, joka kertoo kattavasti aiheesta. 
  • Teknisessä optimoinnissa varmistetaan, että sisältö on teknisesti jäsennelty hakukoneita ja AI-hakua varten.  
  • Brändi ja asiantuntijuus on entistä tärkeämmässä roolissa. Otamme tämän huomioon sisällöntuotossa ja sivuston optimoinnissa. 
  • Tämän lisäksi on tärkeä varmistaa myös, että löydytään kaikista kanavista, joita AI-haut hyödyntävät. 
  • Seuraamme alan viimeisimpiä trendejä ja otamme niitä heti testaukseen ja käytäntöön. 

On tärkeä muistaa, että löytyvyyden takaaminen jokaisessa AI-haussa on mahdotonta, sillä vastaukset vaihtelevat ja AI-hakutuloksissa tulee usein samoilla hauilla eri tuloksia. Samoin kuin hakukoneissa, ei hyviä sijoituksia voida taata. Sijoitukset riippuvat paljon kilpailutilanteesta, sivustosta, sekä sisällöstä. 
 

Miten tekoälyhaku muuttaa hakukoneoptimointia? 

Perinteinen hakukoneoptimointi toimii hyvänä pohjana myös tekoälyvastauksissa löytymiseen. Tekoälyt rakentavat usein vastauksensa verkkosivujen sisällön perusteella. Hyvin optimoitu, kysymys-vastaus-tyyppinen sisältö voi siis näkyä näissä vastauksissa. Oikein jäsennelty data sivustolla on myös tärkeässä roolissa, jotta tekoäly osaa lukea tietoa oikein. 

 
Sisällöntuotanto siirtyy vastauksiin, ei vain avainsanoihin 

Tekoälyhaut suosivat sisältöä, joka vastaa selkeästi ja asiantuntevasti esitettyyn kysymykseen. Tämä tarkoittaa sitä, että pelkkä avainsanojen viljely ei enää riitä – sisältöjen tulee rakentua kysymysten ympärille. 


Teknisesti oikein jäsennelty data ja selkeys auttavat tekoälyjä ymmärtämään sisältöä 

Tekoälymallit hyödyntävät strukturoitua dataa ja loogista rakennetta sisällön jäsentämiseen. Selkeä sivurakenne, väliotsikot, listaukset ja strukturoidun datan merkinnät voivat parantaa mahdollisuuksia päästä tekoälyvastausten lähteeksi. 
 

Brändi ja asiantuntijuus korostuu 

Tekoälypohjaiset hakuratkaisut pyrkivät tarjoamaan luotettavaa tietoa. Siksi niillä on taipumus suosia sisältöä, joka on peräisin tunnetuista, asiantuntevista lähteistä. Esimerkiksi Google painottaa E-E-A-T-periaatteita (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) entistä enemmän. 


Läsnäolo uusissa hakukanavissa on entistä tärkeämpää 

Hakukoneoptimointi ei rajoitu enää pelkkään Google-näkyvyyteen. ChatGPT, You.com ja muut uudet haku- ja tekoälyalustat tarjoavat omia väyliään näkyvyydelle. Näissä näkyminen voi edellyttää uudenlaista lähestymistapaa. 
 

Tulevaisuus: tekoälyoptimointi (AIO) nousee uudenlaisena taitona 

Hakukoneoptimointi ei ole katoamassa, mutta se laajenee. Tulevaisuudessa menestyvät ne toimijat, jotka ymmärtävät sekä algoritmien että kielimallien logiikkaa. Kyse ei ole vain siitä, mitä käyttäjä hakee – vaan siitä, miten tekoäly tulkitsee sen. 


Tuloksien mittaaminen AI-vastauksissa on haastavaa 

Sivuston näkyvyyttä tekoälyvastauksissa ei ole yhtä helppo mitata kuin perinteisessä hakukoneessa. Usein samoilla hauilla, eli prompteilla tulee eri tuloksia. Esimerkiksi ChatGPT ei tällä hetkellä tarjoa dataa siitä, miten joku yksittäinen sivusto on näkynyt tekoälyn vastauksissa. 

  • Tekoälyt eivät tarjoa tällä hetkellä statistiikkaa tietyn sivuston saamista näyttökerroista, vain lähteiden klikkaaminen saadaan seurannalla kiinni. (Google Analytics). 
  • Saatavilla on kolmannen osapuolen statistiikkatyökaluja, jotka pohjautuvat arvioihin näyttökerroista. 
  • Mikäli sivusto näkyy korkealla Googlessa tai Bingissä, niin todennäköisesti se voi päätyä myös AI:n lähteeksi ja näkyy korkealla myös tekoälyn vastauksissa. 
     


Yhteenveto 

Perinteinen hakukoneoptimointi perusperiaatteet ja laadukas sisällöntuotto on edelleen avainasemassa myös AI-hakujen vastauksiin pääsemisessä. Edelleen on tärkeää näkyä niissä kanavissa, joissa asiakkaat ovat. 
 
Tekoälyhaut eivät syrjäytä perinteistä hakukoneoptimointia, mutta ne muuttavat hakukoneoptimoinnin toimintatapoja ja vaatimuksia. Yritysten on aika laajentaa SEO-strategiansa kattamaan myös tekoälyalustat ja niiden logiikka. Ne, jotka onnistuvat tässä ajoissa, saavat merkittävää kilpailuetua näkyvyydessä – nyt ja tulevaisuudessa. 


Uusimmat blogiartikkelimme

Googlessa asiantuntijuus tekee eron – Pelkällä tekoälyllä menetät näkyvyyttä

Hakukoneoptimoinnin (SEO) ja digitaalisen sisällöntuotannon kenttä on muuttunut viime vuosina merkittävästi, erityisesti tekoälyn kehittymisen myötä. Tekoälypohjaiset työkalut, kuten ChatGPT, ovat mullistaneet tapamme luoda sisältöä, mutta samalla ne ovat tuoneet mukanaan uusia haasteita. Yksi keskeisimmistä näistä haasteista liittyy siihen, miten Google arvioi ja sijoittaa sisältöä hakutuloksissaan. Pelkkä tekoälyllä tuotettu sisältö ei enää riitä – asiantuntijuus on […]

Miksi Netello valitsee ihmiskeskeisen tavan toimia?

Tässä artikkelissa kerron liiketoimintajohtajan näkökulmasta, miksi me Netellossa valitsemme ihmiskeskeisen lähestymistavan hakukoneoptimointiin ja kaikkiin muihinkin palveluihimme – ja miksi se ei suinkaan tarkoita modernin teknologian hylkäämistä. Viimeisen parin vuoden aikana markkinoille on tullut trendi, joka on monille hyvinkin tuttu: tekoäly ja siihen pohjautuvat digitaalisen markkinoinnin, kuten hakukoneoptimoinnin eli SEOn palvelut. Vaikka teknologia kehittyy huimaa vauhtia […]

Verkkosivuston saavutettavuus pähkinänkuoressa – ja käytännön vinkkejä

Saavutettavuus on verkkosivustojen suunnittelun ja toteutuksen kulmakivi. Kun saavutettavuus otetaan huomioon, varmistamme, että kaikki käyttäjät voivat käyttää verkkosivustoja sujuvasti, riippumatta heidän fyysisistä tai kognitiivisista kyvyistään. Tämä ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan myös laajentaa potentiaalista käyttäjäkuntaa ja tuo liiketoiminnallisia hyötyjä. Lue eteenpäin saadaksesi käytännön vinkkejä, joiden avulla voit tehdä verkkosivustostasi saavutettavan kaikille!  Mikä ihmeen saavutettavuus ja […]

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

15:32