Paikallinen hakukoneoptimointi

Termin paikallinen hakukoneoptimointi ymmärretään toisinaan viittaavan hakukoneoptimoinnin halpis-versioon, joka saadaan hoidettua kuntoon pelkällä Googlen MyBusiness -profiilin pystytyksellä. Mutta todellisuudessa paikallisen näkyvyyden suunnittelu vaatii aina yrityksen tavoitteiden ja kasvusuunnitelman tuntemista – ja tavoitteiden mukaisten työkalujen valintaa.

Mikä on paikallisen hakukoneoptimoinnin ideana?

Paikallisen hakukonenäkyvyyden perimmäisenä ideana on pyrkiä varmistamaan, että yrityksen tuotteet ja palvelut saadaan näkyville silloin kun yrityksen toimialueelta tuleva käyttäjä etsii yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita. Paikallisessa optimoinnissa ei siis edes yritetä lähteä kilpailemaan valtakunnallisesta näkyvyydestä, vaan pyritään varmistamaan, että yritys saa parasta mahdollista näkyvyyttä omalla kotikentällään.

Erityisen tärkeää paikallinen hakukoneoptimointi onkin niille yrityksille, joilla on selkeä maantieteellinen toimialue, ja jotka eivät käytännössä voi ottaa asiakkaita toimialueensa ulkopuolelta. Näiden yritysten ei yksinkertaisesti ole järkevää haalia sivustoilleen kävijöitä, jotka tulevat yrityksen palvelualueen ulkopuolelta ja eivätkä näin ollen ole potentiaalisia asiakkaita. Tämänkaltaisia yrityksiä löytyy useita esimerkiksi remontoinnin ja kunnossapitopalveluiden puolelta.

Toinen paikalisesta optimoinnista hyötyvä kohderyhmä ovat fyysisessä osoitteessa toimivat yritykset, joiden asiakaskunta tulee pääasiassa yrityksen lähialueilta.

Paikallinen hakukonenäkyvyys ja yrityksen tavoitteet

Maamme suurimmissa kaupungeissa toivat pk-yritykset voivat monesti olla tyytyväisiä jo siihen, että yritys saa näkyvyyttä kyseiseen kaupunkiin kohdennetuilla verkkohauilla, koska asukasmäärän vuoksi hakuja tehdään runsaasti – jolloin potentiaaliset asiakkaatkin on helppoa tavoittaa.

Paikallinen näkyvyys omassa kaupungissa ei kuitenkaan välttämättä riitä kun siirrytään suurimpien kaupunkien ulkopuolelle. Esimerkiksi 30 min – 1 h ajomatkan päässä pääkaupunkiseudusta sijaitsevat palveluyritykset ovat useimmin kiinnostuneita näkyvyydestä pääkaupunkiseudulla kuin omassa kotikunnassaan. Syynä tähän on yksinkertaisesti se, että nämä yritykset eivät saavuta kasvua, jos ne eivät tarjoa palveluitaan oman kuntansa ulkopuolelle.

Eikö paikallista näkyvyyttä voi jättää Googlen huoleksi?

Monen pienemmällä paikkakunnalla toimivan yrityksen näkyvyys voi olla hyvä, kun yrittäjä tarkastaa sivustonsa näkyvyyttä omalta koneeltaan – mutta näkyvyys tippuukin roimasti kun samat haut tehdään alueelta, josta yritys toivoisi saavansa kontakteja – mikä on ongelman ydin?

Ennen paikallisen hakukoneoptimoinnin suunnittelua on hyvä miettiä mitä tietoja hakukoneilla on käytössään paikallisten hakutulosten muodostamiseen.

Esimerkin vuoksi oletetaan, että yrityksesi on Keravalla toimiva hotelli, joka tavoitteena on saada lisää asiakkaita Helsingistä. Kun helsinkiläinen käyttäjä tekee yrityksellesi tärkeän verkkohaun: ”hotelli” - - niin miksi ihmeessä yrityksesi ei saakaan näkyvyyttä? Käyttäjän antama hakutermi (”hotelli”) kertoo hakukoneelle selvästi mistä asiasta käyttäjä on kiinnostunut – käyttäjästä riippuen hakukoneet saattavat myös olla selvillä siitä, että haun teki helsinkiläinen käyttäjä (tai että haku tehtiin Helsingissä). Kun hakukone yhdistää nämä kaksi signaalia toisiinsa syntyy helposti kuva, että käyttäjä on hakemassa Helsingissä sijaitsevia hotelleja - eikä hotelleja, jotka sijaitsevat Keravalla. Jos asia jätettäisiin hakukoneen ongelmaksi, jäisivät näkyvyydelle asetetut tavoitteet todennäköisesti saavuttamatta.

Mikä avuksi?

Kuten edellä olevasta – hyvin suppeasta – esimerkistä voidaan havaita, paikallinen hakukonenäkyvyys vaatii aina tapauskohtaista suunnittelua ja oikeita työkaluja. Edellä mainitun esimerkin hotellin olisi suositeltavaa käyttää sekä hakukoneoptimointia että hakukonemainontaa paikallisten näkyvyyden saavuttamiseen. Näiden kahden työkalun oikealla käytöllä voidaan varmistaa sekä näkyvyys yrityksen omassa kaupungissa että kustannustehokas näkyvyys kasvusuunnitelman mukaisella alueella.


Haluatko olla digileijona?

Liity Netellon sisäpiiriin! Netellon sisäpiirissä saat vinkkejä verkkoliiketoimintasi petraamiseen. Jaamme konkreettisia menestystarinoita siitä, miten asiakkaamme ovat hyötyneet ratkaisuistamme, ja pysyt kartalla digiliiketoiminnan ajankohtaisista tuulista ajankohtaisten aiheiden muodossa. Sisäpiiriläisenä saat myös tarjouksia palveluistamme.

Liity Netellon sisäpiiriin »

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja pysy kartalla alan tapahtumista. Jaamme sosiaalisen median kanavissamme digiliiketoimintaan liittyviä artikkeleita, ajankohtaisia uutisia ja hyödyllisiä vinkkejä, joilla voit tehostaa omaa liiketoimintaasi.

         

In English
×