Villi Vanilja (Vanilja tuotannot Oy LTD) on vuonna 2008 avattu parturi-kampaamo ja kauneushoitola Helsingin keskustassa.
“Olen tuloksiin ja Netellon toimintaan tyytyväinen. Olemme saavuttaneet kasvua, jota ei olisi tapahtunut ilman hakukoneoptimointia.”
Mareena Vainio – Villi Vanilja
Tarpeena kehittää ihonhoitopalvelun näkyvyyttä
Helsingissä toimiva parturi-kampaamo ja kauneushoitola Villi Vanilja tuli Netellon asiakkaaksi vuonna 2018. Yrityksen toinen perustaja, Mareena Vainio, sanoo olevansa yhteistyöhön erittäin tyytyväinen.
“Meillä oli tarve olemassa ja Netellosta otettiin yhteyttä oikeaan aikaan. Niinpä päätimme lähteä kehittämään hakukonenäkyvyyttä”, hän sanoo.
Tarve oli nostaa etenkin HydraFacial-kasvohoitojen tunnettuutta.
“Meillä oli hoitohuoneessa avaruusraketin kaltainen laite, mutta sillä oli liian vähän käyttöä. Halusimme kertoa, että meiltä saa tällaista palvelua.”
Lisäksi päätettiin lähteä kehittämään Elumen-värjäysten ja hiustenpidennysten näkyvyyttä, sillä nämä palvelut kuuluvat keskeisesti Villi Vaniljan vahvuuksiin.
“Olimme juuri muuttaneet uusiin tiloihin, joten oli tärkeää tavoittaa uutta asiakaskuntaa lähiympäristöstä”, Vainio sanoo.
Korona käynnisti näkyvyyden kokonaisremontin
Seuraavana vuonna iski koronakriisi. Siinä missä moni yritys vetäytyi poteroonsa, Villi Vanilja päätti toimia toisin.
“Päätimme tehdä digitaalisen näkyvyyden suhteen kokonaisremontin. Uudistimme verkkosivut ja toimme sen kylkeen myös verkkokaupan. Lisäksi otimme hakukoneoptimoinnin piiriin lisää palveluita ja tuotteita.”
Vainion mukaan oli ilmiselvää, että näkyvyyden kasvattamiseen tarvittaisiin ammattitaitoinen kumppani.
“HydraFacial-käynnit ovat triplaantuneet”
Vainio sanoo, että jo pian yhteistyön aloittamisen jälkeen uudet asiakkaat alkoivat löytää HydraFacial-kasvohoitojen pariin. Myös Elumen-värjäysten ja hiustenpidennysten osalta muutos oli selkeä – uutta asiakaskuntaa tavoitettiin aiempaa tehokkaammin.
“HydraFacial lähti selkeään nousuun. Käynnit ovat triplaantuneet hakukoneoptimoinnin aloittamisen jälkeen”, Vainio kiittelee.
Hän kertoo, että myös hiustenpidennysasiakkaita on tullut lisää ja tunnettuus sillä saralla on kasvanut entisestään.
Kun verkkokauppa saatiin pystyyn, aloitettiin hakukoneoptimointi myös sinne.
“Aloitimme Less is More -tuotesarjalle hakukoneoptimoinnin ja muutos näkyi selkeästi. Nykyisin myymme tuotteita verkossa ja liikkeessä huikeasti enemmän kuin aiempina vuosina. Tuotesarjan myynti on viisinkertaistunut.”
Vainion mukaan yrityksen liikevaihto ja myös henkilöstön määrä ovat kasvaneet vuosien varrella.
Yhteistyö jatkuu myös tulevaisuudessa
Vainio on tyytyväinen siihen, että saavutettujen tulosten lisäksi Netellon kanssa työskentely on ollut joustavaa.
“On ollut hyvä meininki. Olemme tehneet yhteistyötä mukavien ja selkeästi asiansa esittävien ihmisten kanssa”, hän sanoo.
Lisäksi Netello saa kiitosta aktiivisuudesta asiakkaan suuntaan.
“He ovat jaksaneet potkia meitä tekemään tiettyjä toimenpiteitä, joita yrittäjältä vaaditaan. Sinnikkyys on hyvästä, jotta asiat eivät jää roikkumaan.”
Vainio kiittelee myös kuukausittain saamastaan raportista, josta hän näkee hakukoneoptimoinnin piiriin valittujen termien sijoitukset. Raporttia on käyty myös yhdessä läpi Netellon asiantuntijan kanssa.
Seuraavaksi Villi Vanilja lähtee kokeilemaan tekoälypohjaista hakukoneoptimointia Netellon kanssa.
Villi Vanilja
Villi Vanilja on helsinkiläinen pitkän linjan parturi-kampaamo ja kauneushoitola. Yrityksen palveluihin kuuluvat esimerkiksi hiustenpidennykset, rastat, permanentit, värjäykset sekä kasvo- ja jalkahoidot.