Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Testaa, hyötyykö yrityksesi mobiilikäytön kasvusta

Koska älypuhelimilla tehtävien verkkohakujen määrä on kasvanut viimeisten vuosien aikana, ovat myös hakukoneyhtiöt alkaneet kiinnittää entistä enemmän huomiota esittämiensä hakutulosten toimivuuteen mobiililaitteilla. Vuonna 2015 Google ilmoitti parantavansa mobiiliystävällisten sivustojen hakukonenäkyvyyttä, jotta hakukoneyhtiö pystyisi tarjoamaan entistä paremman käyttäjäkokemuksen myös mobiilikäyttäjilleen. Vuoden 2017 alkuun Google on tiedotteidensa mukaan kaavaillut jatkoa tälle päivitykselle.

Miksi sivuston mobiilitoimivuus on tärkeää?

Sivuston mobiilitoimivuus

Syy miksi mobiilitoimivuuden tärkeys on kasvanut Googlen verkkohaussa, johtuu yksinkertaisesti siitä, että yhä useampi verkkohaku tehdään juuri mobiililaitteen avulla. Koska hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen hyvän käyttökokemuksen, tulee myös hakutuloksesta aukeavan sivuston toimia hyvin älypuhelimilla ja tablet-tietokoneilla. Mikäli sivustosi ei ole helppokäyttöinen ja selkeä älypuhelimen selainohjelmassa, ei Googlella ole tarjottavanaan hyvää käyttäjäkokemusta hakutuloksia selaavalle käyttäjälle. Tästä syystä sivustosi mobiilitoimivuuden tulee olla kunnossa.

Testaa onko sivustosi mobiiliystävällinen

Ensimmäinen askel sivuston mobiilitoimivuudessa on mobiiliystävällinen sivusto, joka tarkoittaa käytännössä responsiivista sivustoa. Tällöin sivusto on helppolukuinen ja -käyttöinen mobiililaitteilla.

  • Jos et ole varma kuinka mobiiliystävälliseksi Google luokittelee sivustosi, voit kokeilla Googlen mobiilisoveltuvuustestiä.
  • Hakukonenäkyvyyden kannalta mobiilisivuston tulee olla myös nopea. Googlen käsityksen sivustosi nopeudesta voit testata esimerkiksi PageSpeed Insights -työkalulla.

PageSpeed Insightsin antamissa tuloksissa kannattaa kiinnittää huomiota etenkin nopeuteen ja käyttökokemukseen liittyviin pisteisiin. Mikäli työkalun antamat pisteet jäävät kovin alhaisiksi, ei sivustosi sijoituskaan hakutuloksissa ole paras mahdollinen.

Tulossa olevia päivityksiä

Googlen tiedotteen mukaan sivustot joiden mobiilikäyttöä on vaikeutettu koko näytön vievillä pop-up -ikkunoilla, saattavat jatkossa saada nykyistä huonompaa hakukonenäkyvyyttä. Tämän muutoksen pitäisi astua voimaan tammikuun 2017 aikana.

Vuoden 2016 lopulla Google myös ilmoitti testaavansa erillisen hakuindeksin käyttöä mobiilihaussa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että mobiiliystävälliset sivustot saavat jatkossa nykyistä parempaa hakukonenäkyvyyttä – etenkin jos verkkohaku suoritettiin mobiililaitteella.

Miten yrityksesi voi hyödyntää mobiilisivustoa

Mobiilisivuston käyttö vaihtelee hieman yrityksen toimialan mukaan. Mikäli yritykselläsi on myymälä tai liike, kannattaa varmistaa, että mobiilikäyttäjille kerrotaan toimipisteen osoite ja aukioloajat mahdollisimman selkeästi. Näin varmistat, että pystyt ohjaamaan liikkeellä olevat asiakkaat myymälääsi.

Jos yrityksesi tarjoaa ajanvarauksella tehtäviä palveluita, kannattaa varmistaa, että mobiilisivujen kautta on mahdollista soittaa mahdollisimman helposti – selkeästi erottuva soittolinkki on monesti toimivin ratkaisu soittojen keräämiseen.

Kaipaatko apua mobiiliystävällisen sivuston kanssa?

Kun haluat tietää miten yrityksesi voi hyödyntää mobiilisivustoa, ota yhteyttä, niin kerromme miten saat hyötyä mobiilisivustosta.


Uusimmat blogiartikkelimme

Yli 90 % kuluttajista tekee ostopäätöksen arvostelujen perusteella – käyttäjäarvostelut ovat verkkosivuston menestyksen avain

Kuvittele tilanne, jossa vierailet ensimmäistä kertaa uudella verkkosivustolla etsimässä tuotetta tai palvelua. Sivusto näyttää ammattimaiselta, ja tuotteet vaikuttavat lupaavilta, mutta jotain puuttuu – käyttäjäarvostelut. Epäröit hetken, sillä et tiedä, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on ollut. Päätät jatkaa etsintääsi toiselle sivustolle, jolla arvostelut ovat näkyvästi esillä.  Tämä on arkipäivää nykyajan digitaalisessa maailmassa, ja siksi asiakasarvostelujen merkitys […]

Tutki ennen kuin hutkit – hyvä markkinointistrategia voi mullistaa tulokset myös rajallisella budjetilla

Hyvin suunniteltu markkinointistrategia ohjaa yritystä kohti kestävää kasvua ja menestystä – oli budjetti mikä tahansa. Investointi huolellisesti laadittuun markkinointistrategiaan on yksi kannattavimmista sijoituksista, jonka rajallisella budjetilla toimiva yritys voi tehdä.  Kun markkinointibudjetti on tiukka, jokaisen euron on tuotettava tulosta  Hyvin laadittu markkinointistrategia toimii kompassina, joka ohjaa resurssien kohdentamista tehokkaimpiin kanaviin ja toimenpiteisiin. Se auttaa välttämään […]

Miten markkinoida rajallisella budjetilla?

Tässä artikkelissa käymme läpi, miten tekoälyn hyödyntäminen voi mullistaa hakukoneoptimoinnin ja millainen merkitys ihan oikeilla ihmisasiantuntijoilla on tässä kehityskulussa.

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

16:06