Hakukoneoptimointi. Laadukas Sivusto ja Verkkokauppa.

Miksi verkkokaupan hakukoneoptimointi kannattaa

Verkkokauppojen hakukoneoptimointia pidetään usein haasteellisena, koska verkkokaupat eroavat jo rakenteeltaankin perinteisestä yrityssivustosta. Tämän lisäksi monet verkkokaupat toimivat valmiiden kauppajärjestelmien varassa, joiden hakukoneystävällisyydestä ei aina ole varmuutta. Monesti myös maksuttoman hakukoneliikenteen rooli verkkokaupassa on jäänyt hämäräksi. Kokosimme yhteen muutamia seikkoja, jotka selventävät verkkokaupan hakukoneoptimoinnin tarpeellisuutta.

verkkokaupan hakukoneoptimointi kannattaa tehdä huolella

Miksi verkkokaupan hakukonenäkyvyyteen kannattaa panostaa?

Hakukoneilla on edelleen vahva asema niin liikenteen lähteenä kuin ostoprosessin aloituspisteenäkin. Moni asiakas aloittaakin tuotteiden ja palveluntarjoajien vertailun juuri Google-haun avulla, jonka seurauksena hakukonenäkyvyys on monelle verkkokaupalle elinehto. Etenkin uuden verkkokauppiaan kannalta tilanne on melko karu – mikäli verkkokauppasi ei saa näkyvyyttä, eivät tuotteitasi etsivät asiakkaat tiedä verkkokauppasi olemassaolosta. Tästä syystä panostukset verkkokaupan hakukonenäkyvyyteen ovat vähintäänkin perusteltuja.

Kolme tärkeintä syytä verkkokaupan hakukoneoptimointiin

1. Mainoskulujen karsiminen
Hakukoneoptimoinnin tuoman maksuttoman liikenteen hyöty tulee esille pitkällä aikavälillä. Kun kasvava osa verkkokauppasi liikenteestä saadaan kerättyä maksuttoman hakuliikenteen kautta, ei verkkokauppasi ole enää täysin riippuvainen maksetusta mainonnasta. Tämä puolestaan mahdollistaa käytössäsi olevan mainosbudjetin tehokkaamman kohdentamisen.

2. Tunnettavuus
Kun verkkokauppasi saa hakukonenäkyvyyttä oikeissa asiayhteyksissä, lisääntyy myös käyttäjien tietoisuus verkkokauppasi olemassaolosta. Tunnettavuuden kasvaessa käyttäjät klikkaavat entistä herkemmin yrityksesi hakutulosta tai siirtyvät suoraan verkkokauppaasi.

3. Kaupankulujen pienentäminen
Kun hakukoneoptimoinnin vaatima työ ja kulut jaetaan pitkälle aikavälille, muodostuu optimoinnin tuoma liikenne varsin edulliseksi. Tämä puolestaan laskee yksittäisestä kaupasta aiheutuvia kuluja (etenkin jos vaihtoehtona olisi ostaa vastaava määrä liikennettä hakukoneesta).

Selvitä mikä rooli maksuttomalla hakuliikenteellä on verkkokaupassasi

Ennen verkkokaupan hakukoneoptimoinnin aloittamista, kannattaa tehdä hieman pohjatyötä ja selvittää mihin tuoteryhmiin nykyinen hakuliikenne kohdistuu ja millä hakutermeillä sivustosi saa näkyvyyttä. Myynnin kannalta on myös oleellista tietää keräävätkö parhaiten myyvät tuotteet maksutonta hakuliikennettä. Nämä tiedot saat käyttöösi esimerkiksi Googlen Analytics ja Search Console ohjelmistojen avulla.

Näiden pohjatietojen avulla näet helposti pitäisikö hakukoneoptimointitoimet kohdentaa vain tiettyihin tuoteryhmiin, vai vaatiko verkkokauppasi näkyvyys laajempia toimenpiteitä.