Miksi verkkokaupan hakukoneoptimointi kannattaa

Verkkokauppojen hakukoneoptimoinnin uskotaan usein olevan erityisen haastavaa, koska verkkokaupat eroavat rakenteeltaan perinteisestä yrityssivustosta.

Lisäksi monet verkkokaupat toimivat valmiiden kauppajärjestelmien varassa, eikä niiden hakukoneystävällisyydestä ei välttämättä ole varmuutta. Kokosimme yhteen muutamia seikkoja, jotka selventävät verkkokaupan hakukoneoptimoinnin tarpeellisuutta.

verkkokaupan hakukoneoptimointi kannattaa tehdä huolella

Miksi verkkokaupan hakukonenäkyvyyteen kannattaa panostaa?

Suurin osa verkossa hankintoja tekevistä asiakkaista aloittaa ostoprosessin Google-haun tekemällä. Siksi onnistunut hakukonenäkyvyys on monelle verkkokaupalle elinehto. Etenkin uuden verkkokauppiaan on todella tärkeää pystyä hankkimaan sivustolleen näkyvyyttä verkossa, sillä muuten asiakkaiden on vaikeaa löytää verkkokauppaasi.

Kolme tärkeintä syytä verkkokaupan hakukoneoptimointiin

1. Mainoskulujen karsiminen

Hakukoneoptimoinnin tuoman maksuttoman liikenteen hyöty todennäköisesti palkitsee pitkällä aikavälillä. Kun kasvava osa verkkokauppasi liikenteestä saadaan kerättyä maksuttoman hakuliikenteen kautta, ei verkkokauppasi ole enää täysin riippuvainen maksetusta mainonnasta. Tämä taas mahdollistaa käytössäsi olevan mainosbudjetin tehokkaamman kohdentamisen. 

2. Tunnettuus

Kun verkkokauppasi saa hakukonenäkyvyyttä sille relevanteissa asiayhteyksissä, lisääntyy myös käyttäjien tietoisuus verkkokauppasi olemassaolosta. Tunnettuuden kasvaessa käyttäjät klikkaavat myös entistä herkemmin yrityksesi hakutulosta tai siirtyvät suoraan verkkokauppaasi. 

3. Kaupan kulujen pienentäminen

Kun hakukoneoptimoinnin vaatima työ ja kulut jaetaan pitkälle aikavälille, muodostuu optimoinnin tuoma liikenne varsin edulliseksi. Tämä puolestaan laskee yksittäisestä kaupasta aiheutuvia kustannukia. Tämä on tärkeää etenkin, jos vaihtoehtona olisi ostaa vastaava määrä liikennettä hakukoneesta.

Selvitä, millainen rooli maksuttomalla hakuliikenteellä on verkkokaupassasi

Ennen verkkokaupan hakukoneoptimoinnin aloittamista kannattaa selvittää, mihin tuoteryhmiin nykyinen hakuliikenne kohdistuu ja millä hakutermeillä sivustosi saa näkyvyyttä. Lisäksi on tärkeää tietää, keräävätkö parhaiten myyvät tuotteet verkkokaupallesi maksutonta hakuliikennettä. Nämä tiedot saat käyttöösi esimerkiksi Googlen Analytics ja Search Console -ohjelmistojen avulla. 


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä
, niin kerromme enemmän!

Ota yhteyttä

 

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja saat kuulla ensimmäisten joukossa digiliiketoimintaan liittyvistä asioista. Jaamme artikkeleita, uutisia ja vinkkejä, joilla voit tehostaa liiketoimintaasi.

    Sisältökuvat/Muut/instagram-ikoni.png   

In English