Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Miksi verkkokaupan hakukoneoptimointi kannattaa

Verkkokauppojen hakukoneoptimoinnin uskotaan usein olevan erityisen haastavaa, koska verkkokaupat eroavat rakenteeltaan perinteisestä yrityssivustosta.

Lisäksi monet verkkokaupat toimivat valmiiden kauppajärjestelmien varassa, eikä niiden hakukoneystävällisyydestä ei välttämättä ole varmuutta. Kokosimme yhteen muutamia seikkoja, jotka selventävät verkkokaupan hakukoneoptimoinnin tarpeellisuutta.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Miksi verkkokaupan hakukonenäkyvyyteen kannattaa panostaa?

Suurin osa verkossa hankintoja tekevistä asiakkaista aloittaa ostoprosessin Google-haun tekemällä. Siksi onnistunut hakukonenäkyvyys on monelle verkkokaupalle elinehto. Etenkin uuden verkkokauppiaan on todella tärkeää pystyä hankkimaan sivustolleen näkyvyyttä verkossa, sillä muuten asiakkaiden on vaikeaa löytää verkkokauppaasi.

Kolme tärkeintä syytä verkkokaupan hakukoneoptimointiin

1. Mainoskulujen karsiminen

Hakukoneoptimoinnin tuoman maksuttoman liikenteen hyöty todennäköisesti palkitsee pitkällä aikavälillä. Kun kasvava osa verkkokauppasi liikenteestä saadaan kerättyä maksuttoman hakuliikenteen kautta, ei verkkokauppasi ole enää täysin riippuvainen maksetusta mainonnasta. Tämä taas mahdollistaa käytössäsi olevan mainosbudjetin tehokkaamman kohdentamisen. 

2. Tunnettuus

Kun verkkokauppasi saa hakukonenäkyvyyttä sille relevanteissa asiayhteyksissä, lisääntyy myös käyttäjien tietoisuus verkkokauppasi olemassaolosta. Tunnettuuden kasvaessa käyttäjät klikkaavat myös entistä herkemmin yrityksesi hakutulosta tai siirtyvät suoraan verkkokauppaasi. 

3. Kaupan kulujen pienentäminen

Kun hakukoneoptimoinnin vaatima työ ja kulut jaetaan pitkälle aikavälille, muodostuu optimoinnin tuoma liikenne varsin edulliseksi. Tämä puolestaan laskee yksittäisestä kaupasta aiheutuvia kustannukia. Tämä on tärkeää etenkin, jos vaihtoehtona olisi ostaa vastaava määrä liikennettä hakukoneesta.

Selvitä, millainen rooli maksuttomalla hakuliikenteellä on verkkokaupassasi

Ennen verkkokaupan hakukoneoptimoinnin aloittamista kannattaa selvittää, mihin tuoteryhmiin nykyinen hakuliikenne kohdistuu ja millä hakutermeillä sivustosi saa näkyvyyttä. Lisäksi on tärkeää tietää, keräävätkö parhaiten myyvät tuotteet verkkokaupallesi maksutonta hakuliikennettä. Nämä tiedot saat käyttöösi esimerkiksi Googlen Analytics ja Search Console -ohjelmistojen avulla. 


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!


Uusimmat blogiartikkelimme

ChatGPT:n tekoälyhaku on lanseerattu – lue, miten tekoäly tulee muuttamaan hakukoneita tulevaisuudessa ja miten tähän tulee varautua 

Hakukoneet, kuten Google ja Bing ovat jo pitkään olleet tiedonhakumme peruspilareita. Etsiessämme tietoa tuotteista ja palveluista tai kun tarvitsemme vastauksen kysymykseen, ensimmäinen askel on hakulausekkeen syöttäminen hakukoneen hakukenttään.   Tekoälyn nopea kehitys ja koneoppimisen hyödyntäminen ovat kuitenkin tuoneet uusia ulottuvuuksia siihen, miten hakukoneet toimivat ja kuinka ne tulevat kehittymään. Tulevaisuudessa tekoälyn vaikutus hakukoneisiin saattaa olla niin […]

Yli 90 % kuluttajista tekee ostopäätöksen arvostelujen perusteella – käyttäjäarvostelut ovat verkkosivuston menestyksen avain

Kuvittele tilanne, jossa vierailet ensimmäistä kertaa uudella verkkosivustolla etsimässä tuotetta tai palvelua. Sivusto näyttää ammattimaiselta, ja tuotteet vaikuttavat lupaavilta, mutta jotain puuttuu – käyttäjäarvostelut. Epäröit hetken, sillä et tiedä, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on ollut. Päätät jatkaa etsintääsi toiselle sivustolle, jolla arvostelut ovat näkyvästi esillä.  Tämä on arkipäivää nykyajan digitaalisessa maailmassa, ja siksi asiakasarvostelujen merkitys […]

Tutki ennen kuin hutkit – hyvä markkinointistrategia voi mullistaa tulokset myös rajallisella budjetilla

Hyvin suunniteltu markkinointistrategia ohjaa yritystä kohti kestävää kasvua ja menestystä – oli budjetti mikä tahansa. Investointi huolellisesti laadittuun markkinointistrategiaan on yksi kannattavimmista sijoituksista, jonka rajallisella budjetilla toimiva yritys voi tehdä.  Kun markkinointibudjetti on tiukka, jokaisen euron on tuotettava tulosta  Hyvin laadittu markkinointistrategia toimii kompassina, joka ohjaa resurssien kohdentamista tehokkaimpiin kanaviin ja toimenpiteisiin. Se auttaa välttämään […]

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

01:31