Markkinoinnin automaatio tarkoittaa lyhyesti sanottu markkinoinnissa toistuvasti käytettävien prosessien automatisointia. Yksinkertaisimpia esimerkkejä markkinointiautomaatiosta voivat olla vaikkapa saapuneen liidin luokittelu tai verkkokaupasta lähtenyt viesti, jossa kerrotaan asiakasta kiinnostavan tuotteen olevan jälleen tilattavissa. Kun automaatio kohdennetaan usein toistuviin prosesseihin, voidaan kyseisiä toimintoja nopeuttaa, sillä toistuvien prosessien läpikäyntiin kuluisi muutoin melkoisesti työaikaa. Markkinointiautomaation avulla henkilöstön työaika saadaankin ohjattua pois toistuvista prosesseista, ja kohdistettua niihin toimiin, joista koneet ja automaatio eivät selviydy.
Ohessa muutamia esimerkkejä markkinoinnin automaation hyödyntämisestä verkkoliiketoiminnan tukena.
Markkinoinnin automaatio ja kohdennetut viestit
Yksi automaation vahvuuksista liittyy käyttäjä- tai asiakasdatan analysointiin, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi sähköpostilistojen tai yhteisöpalveluihin tehtävien päivitysten laadinnassa. Esimerkiksi verkkokaupan asiakasdatasta voidaan poimia tietystä tuoteryhmästä kiinnostuneet asiakkaat, jolloin näille asiakkaille voidaan lähettää tarkkaan kohdennettua ja kiinnostavaa mainontaa.
Käyttäjää kiinnostavan sisällön esittäminen sivustolla
Verkkokaupassa käyttäjän selaus- tai ostohistoria mahdollistaa monesti käyttäjää kiinnostavien tuotteiden ja tuoteryhmien selvittämisen. Automaation avulla käyttäjälle on mahdollista esittää nostoja tai lisäsisältöä, jotka kiinnostavat juuri häntä. Näin toimimalla laajakin verkkokauppa saadaan monesti muutettua käyttäjälle helpoksi ja kiinnostavaksi ostospaikaksi.
Paikkatietojen hyödyntäminen
Mikäli yritykselläsi on useita toimipisteitä, voit selvittää automaation avulla mikä toimipisteistäsi on käyttäjää lähimpänä ja pyrkiä esittämään kyseisen toimipisteen yhteystiedot asiakkaalle – tai vaihtoehtoisesti asiakkaalta saatu liidi voidaan ohjata automaattisesti häntä lähimpänä olevaan toimipisteeseen. Pelkästään saatujen liidien automatisoitu käsittely säästää usein runsaasti työaikaa, joka taas osiltaan nopeuttaa myös asiakkaalta saatuihin soittopyyntöihin vastaamista.
Uudelleenmarkkinointi osana automaatiota
Automaatiota voidaan osiltaan hyödyntää myös verkkosivustolta poistuneiden kävijöiden uudelleen tavoittamisessa. Puhtaasti kaikille vierailijoille kohdennetun uudelleenmarkkinoinnin sijasta, sivuston kävijävirrasta voidaan automaation avulla poimia vain määritetyt kriteerit täyttävät vierailijat, joille uudelleenmarkkinointia esitetään. Näin toimimalla uudelleenmarkkinoinnissa käytettävästä viestistä saadaan käyttäjää kiinnostavampi. Samalla myös mainonnan kulut voidaan pistää paremmin kurissa, kun uudelleenmarkkinointia ei kohdenneta jokaiselle vierailijalle.