Tässä artikkelissa kerron liiketoimintajohtajan näkökulmasta, miksi me Netellossa valitsemme ihmiskeskeisen lähestymistavan hakukoneoptimointiin ja kaikkiin muihinkin palveluihimme – ja miksi se ei suinkaan tarkoita modernin teknologian hylkäämistä.
Viimeisen parin vuoden aikana markkinoille on tullut trendi, joka on monille hyvinkin tuttu: tekoäly ja siihen pohjautuvat digitaalisen markkinoinnin, kuten hakukoneoptimoinnin eli SEOn palvelut.
Vaikka teknologia kehittyy huimaa vauhtia ja olemme itsekin kehityksen aallonharjalla, uskon vahvasti, että asiakkaistaan aidosti välittävän ihmisen asiantuntemus on edelleen korvaamatonta tälläkin alalla.

Miksi meillä työn tekevät ihmiset? Tässä kymmenen hyvää syytä:
1. Te ette ole projekteja ettekä bittejä, vaan ihmisiä. Asiantuntijamme ovat myös ihmisiä. Parhaat tulokset syntyvät aina hyvällä ihmisten välisellä yhteistyöllä, jossa yhdistyy sekä asiantuntijoidemme että asiakkaidemme osaaminen. Toki alan parhaita työkaluja ja tekoälyä hyödyntäen.
2. Asiakkaamme pitävät tavastamme toimia. Asiakastyytyväisyytemme on tällä hetkellä historiamme paras (NPS 2024: 63; NPS 1-2/2025: 100).
3. Olen ylpeä ihmisistämme. Meiltä saa enemmän kuin pelkän teknisen ratkaisun – kokonaisen luotettavan tiimin, joka ihan oikeasti välittää teidän menestyksestänne. Emme ole täydellisiä, emme virheettömiä, mutta taatusti rehellisiä ja erittäin motivoituneita auttamaan teitä kohti tavoitteitanne. Meistä jokaisella on vähintään vuosien – jopa vuosikymmenten – kokemus alaltamme.
4. Työn jäljen ratkaisee tekijä, ei työkalu. Tekoäly on työkalu. Käytämme alan moderneimpia tekoälypohjaisia työkaluja. Olemme kehittäneet sellaisia itse ja kehitämme jatkuvasti uusia. Silti paraskaan työkalu ei osaamattomissa käsissä takaa hääviä lopputulosta.
5. Pelkkä sisältö ei riitä. Tekoäly suoltaa loputtomasti sisältöä mistä tahansa aiheesta, mutta se ei tee autuaaksi edes hakukonelöytyvyyden osalta. Asiantunteva tekninen optimointi on jatkossakin ratkaisevan tärkeää, jotta sivustot voidaan saada tuottamaan hyvää tulosta. Käytämme aikaa ja osaamistamme aina myös tähän.
6. Tekoälysisältö ei ole riittävän laadukasta. Emme milloinkaan julkaise tekoälyn tuottamaa sisältöä sellaisenaan. Hakukoneet eivät pidä siitä sen enempää kuin ihmisetkään. Asiantuntijamme varmistavat yhteistyössä asiakkaidemme kanssa, että sisällöt ovat hyviä.
7. Onnistuminen vaatii soveltamista ja luovaa ongelmanratkaisua. Nämä eivät ole nykyisten kielimallien vahvuuksia eivätkä tule sitä olemaan. Tiimimme pystyy kokemuksensa ansiosta ratkomaan ongelmia tavalla, johon tämän hetken tekoäly ei yksin pysty.
8. Muutosvauhti on hurja. Meillä on tiimissämme henkilöitä, joiden työnä on seurata muutoksia niin markkinatilanteissa kuin teknologioissa jatkuvasti ja reagoida niihin nopeasti, jotta asiakkaamme menestyisivät.
9. Ansaitsette henkilökohtaista palvelua. Olemme olemassa vain teitä varten. Asiantuntijamme keskustelevat kanssanne säännöllisesti. Voitte aina soittaa meille, kysyä neuvoa tai pyytää apua. Autamme varmasti.
10. Kyse on kokonaisuudesta. Hyvä, hakukoneoptimoitu sivusto tai verkkokauppa on yrityksen markkinoinnin keskipiste ja myynnin moottori. Mikään yksittäinen konsti ei tuo pitkäkestoista tulosta, vaan kokonaisuus ja sen jatkuva kehittäminen ratkaisee.
Tekoäly houkuttelee nopeudellaan ja tehokkuudellaan. Se on monessa asiassa aivan yliveto, ja siksi myös meillä aivan jatkuvassa käytössä. Se ei kuitenkaan yksin ratkaise kaikkea.
Mihin ihmistä tarvitaan hakukoneoptimoinnissa?
- Yhdessä tekeminen: Tilannekatsaukset, seuraavien toimenpiteiden suunnittelu ja keskustelut asiakkaiden kanssa ovat todella tärkeä osa toimivaa yhteistyötä.
- Inhimillinen kosketus: Asiantuntija tuo inhimillisen näkökulman SEO-strategioihin ja toimenpiteisiin. Ihminen ymmärtää eri toimialoja, kulttuureja ja konteksteja tavalla, johon tekoäly ei kykene.
- Strateginen suunnittelu: Asiantuntija määrittelee asiakkaamme tavoitteisiin ja kilpailutilanteeseen perustuvan SEO-strategian, valitsee relevantit avainsanat ja luo tekoälyn avulla sisällön, joka vastaa kohdeyleisön tarpeita.
- Sisällön kuratointi: Vaikka tekoäly tuottaa sisältöä, asiantuntijaa tarvitaan varmistamaan, että sisältö on brändin mukaista, informatiivista, houkuttelevaa ja inhimillistä – ja järkeenkäypää. Generatiivisella tekoälyllä on taipumus hallusinoida.
- Eettinen valvonta: Asiantuntija varmistaa, että toimenpiteet ovat eettisiä eivätkä vaaranna käyttäjien yksityisyyttä tai toiminnan luotettavuutta.
- Kriittinen arviointi: Asiantuntija arvioi tekoälyn antamat suositukset ja analyysit. Asiantuntija tiedostaa, että tekoäly ei ole erehtymätön, vaan voi ohjata myös aivan väärään suuntaan.
Miksi tekoälyä tarvitaan hakukoneoptimoinnissa:
- Sisällöntuotanto: Generatiivinen tekoäly pystyy luomaan laadukasta ja hakukoneystävällistä sisältöä nopeasti, mikä parantaa verkkosivuston näkyvyyttä ja houkuttelevuutta. Vaikka ihminen aina viimeistelee sisällöt, nopeuttaa tekoälyn käyttö työtä todella huimasti.
- Avainsanatutkimus: Tekoäly analysoi suuria tietomääriä ja auttaa tunnistamaan tehokkaimmat avainsanat ja hakutrendit, mikä puolestaan auttaa optimoimaan sivuston sisällön hakukoneita varten.
- Sisällön optimointi: Tekoälytyökaluilla voidaan analysoida olemassa olevaa sisältöä ja antaa suosituksia parannuksista. Millä tavoin tekstit saadaan paremmin vastaamaan lukijoiden tarpeita? Onko avainsanoja liikaa vai liian vähän? Toimiiko otsikointi? Miten metakuvaukset saadaan houkuttelevammiksi? Tekoäly tutkii tällaisia asioita todella rivakasti.
- Analytiikka ja raportointi: Tekoäly seuraa ja analysoi verkkosivuston suorituskykyä reaaliajassa. Se on hyvä tunnistamaan trendejä ja poikkeamia. Tämä mahdollistaa meille nopean reagoinnin ja tuloksekkaan jatkokehittämisen. Siksi kaikki asiakkaamme ovat automaattisen, jatkuvan seurannan alaisia.
Arvostamme suuresti jokaista asiakastamme. Haluamme aina tarjota hinta-laatusuhteeltaan parasta mahdollista palvelua, jossa yhdistyvät tekoälyn tehokkuus ja ihmisen asiantuntemus sekä välittäminen.
Olen aina kiinnostunut kuulemaan, miten voisimme palvella asiakkaitamme vielä paremmin. Olkaa siis matalalla kynnyksellä yhteydessä, mikäli siltä tuntuu.