Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Paranna sivustosi konversiota helpottamalla lomakkeiden täyttämistä

Usein verkkosivujen konversion, eli sivustolle asetetun tavoitteen toteutumiseen liittyy jonkinlainen lomake. Kyse voi olla vaikkapa verkkokaupan ostoskoriin liittyvästä lomakkeesta tai yrityssivustolta löytyvästä yhteydenottopyynnöstä. Mitä helpompaa ja yksinkertaisempaa verkkosivuilta löytyvien lomakkeiden täyttäminen on, sitä varmemmin käyttäjät myös lähettävät sivuilta löytyviä lomakkeita.

Lomake mobiililaitteessa

Lomakkeet ja mobiililaitteet

Koska verkkosivujen mobiilikäyttö kasvaa tasaisesti vuosi toisensa jälkeen, ei verkkosivuille asetettujen tavoitteiden toteutumista kannata seurata enää pelkästään desktop -laitteilla. Tästä syystä verkkosivustoa suunniteltaessa tulee tiedostaa myös mobiililaitteiden ja lomakkeiden yleisimmät ongelmat.

Kun verkkosivustolta löytyvää lomaketta täytetään mobiililaitteella, muodostuu tiedon syöttäminen monesti ongelmaksi. Kirjoittaminen mobiililaitteella ei ole aina sujuvaa, ja tämä korostuu etenkin pitkien lomakkeiden kohdalla.

Vaihtoehtoja lomakkeiden täyttämisen helpottamiseksi

1. Lyhennä lomakkeen pituutta

Jotta lomakkeen täyttäminen sujuisi mahdollisimman nopeasti, kannattaa käyttäjältä kysyä vain asian hoitamisen kannalta pakolliset tiedot (mahdolliset lisätiedot voidaan kysyä aina jälkikäteen). Näin toimimalla lomakkeessa olevien kenttien määrää saadaan usein karsittua, joka jo osiltaan nopeuttaa lomakkeen täyttämistä. Lyhyemmät lomakkeet parantavat usein myös asiakaskokemusta, koska käyttäjän ei tarvitse kertoa kuin asian hoitamisen kannalta oleelliset tiedot.

2. Lomakkeen automaattinen täyttäminen

Nykyaikaiset selainohjelmat mahdollistavat myös erilaisten autofill -toimintojen hyödyntämisen, joiden ansiosta useissa lomakkeissa tarvittavat perustiedot (esim. yhteystiedot) voidaan tallentaa selaimen muistiin. Autofill -toimintojen ansiosta käyttäjä saa eteensä ikään kuin esitäytetyn lomakkeen, jolloin ainoaksi tehtäväksi jää tietojen tarkastaminen ja lomakkeen lähettäminen. Kyseiset toiminnot nopeuttavat lomakkeiden täyttämistä niin mobiilissa kuin desktop -laitteillakin.

3. Lomakkeen reaaliaikainen tarkastus

Verkkosivuille on monesti mahdollista lisätä myös reaaliaikaisesti suoritettavia koodeja, jotka tarkastavat käyttäjän kirjoittamat tiedot jo lomakkeen täyttämisen yhteydessä. Näin toimimalla käyttäjä saa tiedon, esimerkiksi virheellisesti syötetystä sähköpostiosoitteesta jo ennen lomakkeen eteenpäin lähettämistä. Tarkistustoiminnot vähentävät osiltaan lomakkeen täytön yhteydessä esiintyviä epäselvyyksiä, ja tätä kautta niillä on monesti positiivinen vaikutus myös lomakkeiden eteenpäin lähettämiseen.


Uusimmat blogiartikkelimme

Nordic SEO Summit 2025 – Netello osallistui Skandinavian suurimpaan SEO-konferenssiin

Olimme mukana SEO-tiimimme kanssa tämän vuoden Nordic SEO Summit -tapahtumassa, joka kokosi yhteen hakukoneoptimoinnin asiantuntijoita, markkinoijia ja digitaalisen alan kehittäjiä ympäri Pohjoismaita. Tapahtuma tarjosi erinomaisen tilaisuuden verkostoitua, syventyä uusimpiin SEO-trendeihin ja saada näkemyksiä siitä, mihin suuntaan digitaalinen näkyvyys on kehittymässä.  Päivän aikana kuulimme inspiroivia puheenvuoroja alan huippuosaajilta, käsittelimme mm. tekoälyn vaikutuksia hakukoneoptimointiin, teknisen SEO:n uusia […]

Älykkäämpää hakukoneoptimointia – Näin Netello reagoi tekoälyhakujen kasvuun

Tekoäly- eli AI-haut yleistyvät ja hakukoneisiinkin on tulossa AI:n tekemiä tiivistelmiä. Googlekin testaa AI:n tuomista hakukoneeseensa ja tämä saapunee ehkä jo loppuvuodesta Suomen markkinoille. Myös ChatGPT:n markkinaosuus hauissa on kasvussa.   Tässä artikkelissa käymme läpi, miten Netello ottaa AI-haut huomioon hakukoneoptimoinnissa, miten tekoälyhaut muuttavat hakukoneoptimointia ja millaisia haasteita tuloksien raportoinnissa on tällä hetkellä.  Miten Netellon hakukoneoptimoinnissa […]

Googlessa asiantuntijuus tekee eron – Pelkällä tekoälyllä menetät näkyvyyttä

Hakukoneoptimoinnin (SEO) ja digitaalisen sisällöntuotannon kenttä on muuttunut viime vuosina merkittävästi, erityisesti tekoälyn kehittymisen myötä. Tekoälypohjaiset työkalut, kuten ChatGPT, ovat mullistaneet tapamme luoda sisältöä, mutta samalla ne ovat tuoneet mukanaan uusia haasteita. Yksi keskeisimmistä näistä haasteista liittyy siihen, miten Google arvioi ja sijoittaa sisältöä hakutuloksissaan. Pelkkä tekoälyllä tuotettu sisältö ei enää riitä – asiantuntijuus on […]

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

23:21