Konversio-optimointi

Konversio-optimoinnin (CRO) tarkoitus on saada enemmän tuottoa verkkosivustosi kävijöistä, eli muuttaa vierailijat tuottaviksi asiakkaiksi.

Verkkokaupan tavoite on yleensä yksiselitteisesti tuotteiden myynti. Verkkosivuston tavoite voi olla yhteydenottojen saaminen, uutiskirjeen tilaaminen tai esimerkiksi asiakkaan ohjaaminen kivijalkamyymälään. Saavutetut tavoitteet ovat konversioita – kävijä on tehnyt halutun toimenpiteen verkkosivustolla, ja satunnainen vierailija on onnistuneesti muunnettu tuottavaksi asiakkaaksi.

Konversio-optimoinnin tavoite on kasvattaa myyntiäsi tunnistamalla ja korjaamalla verkkopalvelusi pullonkaulat ja parantamalla asiakaskokemusta.

Konversio-optimointi osana hakukoneoptinointia

Haluatko löytyä paremmin Googlen hakutuloksista, lisätä kävijöiden määrää verkkosivustollasi ja muuttaa kävijät tuottaviksi asiakkaiksi? Parhaat tulokset saavutetaan, kun konversio-optimointi yhdistetään hakukoneoptimointiin. 

Ota yhteyttä ja kysy lisää

KONVERSIO-OPTIMOINNIN HYÖDYT

Perinteisesti ajatellaan, että myynnin kasvattaminen tarkoittaa yhä suurempaa markkinointia ja kävijämäärää. Mitä, jos voisit saada parempia tuloksia samalla panostuksella?

Konversio-optimointi on tehokkain tapa kehittää verkkokauppasi tai verkkosivustosi tuottavuutta nykyisellä kävijämäärällä.

Pyrimme selvittämään, mikä osuus sivustollesi saapuvasta liikenteestä on liiketoimintasi kannalta relevanttia, ja miten voit hyötyä kyseisen kohderyhmän tavoittamisesta. Konversio-optimoinnin tavoite on nostaa verkkopalvelusi tuottavuutta muun muassa lisäämällä verkkokaupan myyntiä sekä kappalemääräisesti että euromääräisesti, tai kasvattamalla tarjouspyyntöjen ja yhteydenottojen määrää.

Sisältökuvat/Konversio-optimointi/konversio-optimointi-asiakaspolku.jpg

”Viimeisen vuosikymmenen aikana jäljentävien lomakkeiden suosio on lähestulkoon romahtanut ja lukuisat painot ovat lopettaneet toimintansa – meidän liikevaihtomme ja painomäärämme ovat vain nousseet. Tästä iso kiitos kuuluu Netellolle! […] Saamme tarjouspyyntöjä päivittäin netin kautta ja useimmiten lähetämme 2-3 tarjousta päivässä.” 

Risto Keränen, Laatulomake AJ Oy talousjohtaja

Tässä esimerkkitapauksessa sivuston käyttäjille tarjottiin erilaisia heidän tarpeitaan vastaavia yhteydenottotapoja. Vuoden sisällä esimerkiksi ”Ota yhteyttä” -sivun näyttökerrat nousivat lähes 40 prosenttia.

Lue koko asiakastarina  »

OLETKO MIETTINYT JO NÄITÄ ASIOITA?

  • Mikä on verkkosivustosi tavoite? Verkkosivustosi tulisi ohjata kävijää tehokkaasti kohti asettamaasi tavoitetta.
  • Tiedätkö, kuinka moni verkkosivustollasi kävijöistä oikeasti ostaa tai lähettää tarjouspyynnön? Kun tiedät alkutilanteen, voit lähteä parantamaan konversioastetta.
  • Onko sivustosi ulkoasu kunnossa? Onko sivustolla liikkuminen helppoa? Verkkosivuston ulkoasu ja navigaation selkeys vaikuttavat kävijäkokemukseen ja luottamuksen syntymiseen. Kävijät ottavat yhteyttä ja ostavat yrityksestä, jonka he kokevat luotettavaksi.
  • Tarjoaako sivustosi sisältö asiakkaalle riittävästi oikeaa tietoa? Verkkosivuston varsinainen sisältö on olennainen osa asiakaskokemusta. Tekstin, nappien, kuvien ja videoiden on tarjottava kiinnostavaa informaatiota. Kaikkien elementtien on ohjattava asiakasta kohti haluamaasi toimintaan.
  • Kuinka helppoa sivustosi käyttö on mobiililaitteilla? Netin käyttäjistä jo valtaosa käyttää älypuhelimia ja tablet-laitteita.

Voimme auttaa sinua saamaan kaikki nämä asiat – ja paljon muutakin – huippukuntoon. Kuka tahansa voi luvata hyviä tuloksia, me teemme niistä totta. Takaamme Suomen parhaan hinta-laatusuhteen. Kerro mitä haluat, niin me saamme sen tapahtumaan!

Jos jostain syystä emme ole oikea kumppani auttamaan sinua konversio-optimoinnissa, kerromme sen suoraan. Menestymme vain, jos asiakkaamme menestyvät. Nyt ja tulevaisuudessa.

 

Sisältökuvat/Konversio-optimointi/konversio-kavijoista-asiakkaiksi.jpg

Miten saat useamman vierailijan ostamaan tai tekemään muun haluamasi toimenpiteen? Tähän kysymykseen konversio-optimointi löytää keinot.

Haluan kuulla lisää konversio-optimoinnista  »

Kesti hetken ennen kuin hakukoneoptimoinnin tulokset alkoivat näkymään ja aluksi saimme jonkin verran vääränlaisia yhteydenottoja. Tämä muuttui, kun muokkasimme nettisivujemme tekstiä. Yhteydenottojen laatu parani ja nykyään saammekin yhteydenottoja juuri oikealta kohderyhmältä.

Jaana Salmelin-Laine, JP Postitus

Lue koko asiakastarina »

MITEN NETELLO TEKEE KONVERSIO-OPTIMOINTIA?

Testaus on konversio-optimoinnin ydin. Tehokkaimmat ratkaisut löytyvät alkukartoituksen jälkeisten kriittisimpien korjausten jälkeen tekemällä hallittuja kokeiluja ja mittaamalla saavutettuja tuloksia. Analyyttisellä testaamisella varmistamme, että sivustosi palvelee saavutettua kohderyhmää mahdollisimman tehokkaasti

Alkukartoitus

Tuottava konversio-optimointi on mahdollista vain, kun ymmärrämme tavoitteesi ja niihin johtavat prosessit. Tutkimme, mitä sivustollasi tapahtuu nyt sekä arvioimalla sivuston käytettävyyttä asiakkaan näkökulmasta että web-analytiikan avulla.

Tutkimus kattaa myös sivuston liikenteen lähteiden analysoinnin. Saat siis tietää, mistä tuottavimmat kävijät sivustollesi tulevat. Numerot puhuvat puolestaan ja antavat suunnan jatkokehitykselle: jos vaikkapa Facebook-markkinointisi ei tuota ostavia asiakkaita, ei siihen välttämättä kannata panostaa.

Web-analytiikasta ja alkukartoituksesta saatava data kertoo nykytilanteesi ja paljastaa verkkosivustosi ongelmakohdat. Vain ymmärtämällä asiakkaitasi ja löytämällä pullonkaulat on konversion parantaminen mahdollista.

Alkututkimuksen perusteella laadimme strategian, jonka päämäärä on parantaa verkkopalveluasi ja tehostaa myyntiäsi.

Ratkaisut ja niiden testaus

Verkkosivuston ongelmat liittyvät usein viestintään ja käytettävyyteen. Sivustolle saapunutta vierailijaa pitää ohjata tehokkaasti kohti haluttua toimenpidettä poistamalla esimerkiksi ostokseen liittyviä epävarmuuksia ja huolia. Konversio-optimoinnissa kartoitetaan tekijät, jotka muodostuvat kaupan esteeksi ja pyritään löytämään niihin toimivat ratkaisut.

Sivuston konversioon vaikuttavat suuresti yleisen toimivuuden lisäksi esimerkiksi otsikot, kuvat ja nappitekstit; verkkokaupassa tietysti myös ostoskorin vaiheet, kuten tuotteen lisääminen ostoskoriin, yhteystietojen täyttäminen, toimitustapojen valinnat sekä tilaus- ja maksuvaiheet.

Konversio-optimointia voi tehdä muuttamalla kerrallaan yhtä tai useampaa elementtiä. Mitä enemmän asioita testataan kerralla, sitä vaikeampi on selvittää yhden muuttujan vaikutusta konversioon. Tästä syystä testit kannattaa tehdä pienissä osissa pitemmän aikajakson sisällä.

Konversioon vaikuttavaa testausta voidaan suorittaa sekä suurempien kokonaisuuksien että sivuston pienten yksityiskohtien ympärillä. Tästä syystä testattavat osa-alueet kannattaa valita yhdessä kokeneen ammattilaisen kanssa.

Testaamalla erilaisia tekstejä, asetteluja ja prosesseja saamme tietää, mitkä ratkaisut toimivat ja mitkä eivät. Konversio-optimointi pyrkii parantamaan sekä sisällön että sivuston prosessien laatua ja toimivuutta. Kun nämä elementit saadaan kuntoon, saavutetaan sivustolle asetetut tavoitteet nykyistä paremmin – toimiva sisältö ohjaa kävijät kohti haluttua tavoitetta.

Jatkuva kehitys

Konversio-optimointi on jatkuvaa työtä kokonaisuuden parantamiseksi. Kaikkea voi aina tehdä tehokkaammin. Mikäli haluat kasvattaa yrityksesi myyntiä, konversio-optimointiin kannattaa panostaa, sillä työ maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti. Konversion paraneminen tuottaa aina lisää euroja!


Haluatko saada enemmän tuottoa sivustosi kävijöistä?

Ota yhteyttä, hakukoneoptimoinnilla ja konversio-optimoinnilla muutamme kävijät maksaviksi asiakkaiksi.

myynti@netello.fi   010 323 3840

In English
×