Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Tuotetiedot ja sisällön merkitys verkkokaupassa

Verkossa tapahtuva asiointi ja ostosten tekeminen on tullut vuosi vuodelta yhä yleisemmäksi etenkin kuluttajille suunnattujen tuotteiden kohdalla. Nettiostoksia tehdessään kuluttajat myös vertailevat kauppojen tarjontaa ja kilpailuttavat verkkokauppoja ennen ostopäätöksen tekoa. Kauppiaalle saattaa kuitenkin jäädä täysin epäselväksi miksi kaupat menevät sivu suun, vaikka tuotevalikoima olisi kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Tällöin syy kauppojen menettämiseen voi löytyä puutteellisista tuotetiedoista.

Kun kuluttaja tekee itsenäisesti vertailua kahden tai useamman verkkokaupan välillä, on hänellä käytössään vain verkkokaupan esittämät tuotetiedot. Jos kilpailijasi osaa esittää käyttäjää kiinnostavat tiedot Sinua paremmin, on selvää, että kuluttajan huomio kiinnittyy silloin kilpailijan verkkokauppaan.

Tuotetiedot verkkokaupassa

Keskity asiakkaan kannalta oleellisiin tietoihin

Verkkokaupan tuotesivulla ei monestikaan ole tarpeellista esittää laajoja sisältöjä, vaan tuotesivun tulisi koota lyhyesti yhteen tuotteen tärkeimmät ominaisuudet, kilpailuedut ja yleisimmin tuotteesta kysytyt asiat. Näin yksittäisen tuotesivun laadinta ei aiheuta kauppiaalle kohtuutonta työtä.

Tuotteen mitoitukset

Verkkokaupan tuotesivuilla esitettävät mitat tulee laatia sen mukaan mitä ollaan myymässä. Esimerkiksi vaatteiden ja tekstiilien kohdalla on ehkä hyvä laatia mittataulukko (tai havaintokuva), jonka avulla käyttäjä voi itse valita oikean kokoisen tuotteen.

Pienten esineiden kohdalla, tuotteen kokoa voidaan havainnollistaa vertailukuvien avulla, jossa myytävää tuotetta rinnastetaan yleisesti tunnettuun esineeseen (esim. juomatölkkiin, tikkuaskiin tai kolikkoon). Isompien koneiden tai teknistenlaitteiden kohdalla kannattaa myös ilmoittaa tuotteen kokoon (tai mahdolliseen kiinnitykseen) liittyvät standardit, jolloin etenkin kokeneemmat asiakkaat saavat käsityksen tuotteen koosta.

Käytä kuvia

Myytävästä tuotteesta riippuen, tuotteen väri ja muoto saattavat olla ratkaisevassa asemassa, kun kuluttaja tekee ostopäätöstään. Näiden tietojen esilletuonti onnistuu monesti parhaiten kuvien avulla. Tästä syystä tuotteen yksityiskohdista ja yleisilmeestä on hyvä ottaa tarkat kuvat.

Toimitusajat ja saatavuus ovat tärkeä osa sisältöä

Nopeisiin toimituksiin tottuneet kuluttajat haluavat tuotteensa tavallisemmin jo parissa päivässä, jonka vuoksi tuotteen saatavuuden ja toimitusajan ilmoittaminen on tärkeää. Tästä syystä tuotesivun tulisi antaa käyttäjälle realistinen arvio tuotteen toimitusajasta. Kauppiaan ei kannata ilmoittaa sivuillaan tarpeettoman pitkää toimitusaikaa (esimerkiksi ongelmatilanteita silmällä pitäen), sillä jos kilpailijasi lupaa tuotteen olevan perillä viidessä päivässä ja oma verkkokauppasi antaa toimitusajaksi neljätoista päivää – alkaa kilpailijan tarjous näyttämään houkuttelevammalta.

Tuotetietojen osuus maksuttoman liikenteen hankkimisessa

Tarkkaan laadituilla tuotetiedoilla on mahdollista hankkia myös lisää hakukonenäkyvyyttä ja -liikennettä. Etenkin monet varaosia ja tarvikkeita myyvät verkkokaupat ovat huomanneet, että yllättävän moni käyttäjä hakee Googlesta tietoa varaosan numerolla tai esimerkiksi tuotteen GTIN koodilla (Global Trade Item Number; GTIN tunnettiin aiemmin nimellä EAN koodi). Näiden tietojen lisääminen tuotesivulle, saattaa tuoda verkkokauppaasi uusia asiakkaita, jotka etsivät tarkkaan määritettyä tuotetta.


Uusimmat blogiartikkelimme

Hakukoneoptimointi 2025: trendit, ennusteet ja toimintaohjeet 

Vuosi 2024 oli tekoälyn kehittymisen vuoksi yksi hakukoneoptimoinnin merkittävimmistä vuosista. Vuonna 2025 SEO kehittyy entisestään, kun tekoäly, nollaklikkaukset ja uudet alustat edelleen muuttavat digitaalista markkinointia. Tässä artikkelissa tarkastelemme keskeisiä SEO-trendejä ja annamme vinkkejä siihen, miten voit valmistautua tulevaisuuteen. Vuoden 2024 tärkeimmät tapahtumat Keskeiset trendit vuodelle 2025 1. Tekoälyn vaikutus kasvaa Parempi hakukoneiden ymmärrys / Hakutulosten […]

ChatGPT:n tekoälyhaku on lanseerattu – lue, miten tekoäly tulee muuttamaan hakukoneita tulevaisuudessa ja miten tähän tulee varautua 

Hakukoneet, kuten Google ja Bing ovat jo pitkään olleet tiedonhakumme peruspilareita. Etsiessämme tietoa tuotteista ja palveluista tai kun tarvitsemme vastauksen kysymykseen, ensimmäinen askel on hakulausekkeen syöttäminen hakukoneen hakukenttään.   Tekoälyn nopea kehitys ja koneoppimisen hyödyntäminen ovat kuitenkin tuoneet uusia ulottuvuuksia siihen, miten hakukoneet toimivat ja kuinka ne tulevat kehittymään. Tulevaisuudessa tekoälyn vaikutus hakukoneisiin saattaa olla niin […]

Yli 90 % kuluttajista tekee ostopäätöksen arvostelujen perusteella – käyttäjäarvostelut ovat verkkosivuston menestyksen avain

Kuvittele tilanne, jossa vierailet ensimmäistä kertaa uudella verkkosivustolla etsimässä tuotetta tai palvelua. Sivusto näyttää ammattimaiselta, ja tuotteet vaikuttavat lupaavilta, mutta jotain puuttuu – käyttäjäarvostelut. Epäröit hetken, sillä et tiedä, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on ollut. Päätät jatkaa etsintääsi toiselle sivustolle, jolla arvostelut ovat näkyvästi esillä.  Tämä on arkipäivää nykyajan digitaalisessa maailmassa, ja siksi asiakasarvostelujen merkitys […]

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

07:14