Hakukoneoptimointi. Laadukas Sivusto ja Verkkokauppa.

Onko verkkohakemistoista hyötyä yrityksellesi?

Moni yrittäjä miettii maksullisten verkkohakemistojen tarpeellisuutta, sillä useassa hakemistossa mukana oleminen aiheuttaa vuositasolla helposti useamman satasen menoerän. Keräsimme alle muutamia huomioita, joiden avulla voit kartoittaa yrityksesi toiminnan kannalta tarpeelliset hakemistot ja/tai päättää onko verkkohakemistoista ylipäätään mitään hyötyä yrityksellesi.

onko verkkohakemistoista hyötyä

Näin voit vertailla eri hakemistojen tuomaa hyötyä

Mikäli käyttämäsi verkkohakemiston tavoitteena on ohjata käyttäjiä yrityksesi kotisivuille, tarkasta Google Analyticsistä onko kyseinen hakemisto lähettänyt sivustollesi liikennettä esimerkiksi viimeisen 6 kk aikana. Mahdollisesti alhaisiksi jääviin liikennemääriin on hyvä pyrkiä löytämään selvä syy – onko kyseessä tarkkaan toimialaan liittyvä hakemisto (jolloin itse hakemiston käyttäjäkuntakin on pienempi) vai useita eri toimialoja listaava yleishakemisto, jolla pitäisi olla laaja käyttäjäpohja.

Jotkin verkkohakemistot tarjoavat asiakkailleen myös kevyttä statistiikkaa esimerkiksi ilmoituksen näyttökerroista. Mikäli olet tietyssä hakemistossa mukana vain näkyvyyden vuoksi, kannattaa näyttökertojen suuntaa seurata vähintään pari kertaa vuodessa. Jos näyttökertojen suunta on selvästi laskussa, saattaa kyseinen hakemisto olla kasvanut sen verran suureksi, että yrityksesi ilmoitus hautautuu muiden mainostajien joukkoon.

Hakemistojen tuomien konversioiden selvittäminen

Mikäli yrityksesi sivustolla on palautelomake, voit asettaa palautelomakkeen lähettämisen seurantaan esimerkiksi Google Analyticsiin. Tämän jälkeen pystyt näkemään tuoko kyseinen hakemisto sivustollesi konvertoituvaa liikennettä.

Jos yrityksesi saamat yhteydenotot tulevat pääasiassa puhelimitse, voit lisätä hakemistoon (esimerkiksi muutamaksi kuukaudeksi) numeron, jota ei löydy yrityksesi sivuilta, ja katsoa tuleeko numeroosi soittoja. Tarkkaan valittua numeroa käyttämällä pystyt yhdistämään saadun puhelun käyttämääsi hakemistoon.

Edellä kuvailluista toimista on hyötyä etenkin silloin, jos hakemistossa mukana olosta joudutaan maksamaan korkeaa vuosi- tai kuukausimaksua.

Verkkohakemistot ja hakukoneoptimointi

Joissain tilanteessa yrityksen kotisivuja ilmoitetaan lukuisiin verkkohakemistoihin siinä toivossa, että hakemistojen antamat linkit nostaisivat yrityksen näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa - hakemistojen vaikutus hakukoneoptimointiin ei kuitenkaan ole automaattisesti positiivinen. Hakemiston vaikutus sivuston näkyvyyteen riippuu pitkälti siitä, miten hakemisto linkittää sivustollesi ja minkälainen hakemisto on kyseessä.

Esimerkiksi yleishakemistojen (hakemisto linkittää kaikkiin mahdollisiin yrityksiin toimialasta riippumatta) hakukonenäkyvyyteen tuoma vaikutus saattaa olla lähes olematon, kun taas tarkasti yrityksen toimialaan liittyvät hakemistot voivat parantaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä. Lisäksi on hyvä huomioida, että verkkohakemistot voivat lopettaa toimintansa tai muuttaa toimintatapojaan (esim. linkitykselle asetetaan rajoitteita) – tästä syystä sivuston ulkoista linkitystä ei tule rakentaa pelkkien hakemistojen varaan.

Vaihtoehtoja verkkohakemistoille

Jos olet käyttänyt maksullisia verkkohakemistoja lähinnä yrityksesi näkyvyyden kasvattamiseen, voit kokeilla mitä esimerkiksi yhteisöpalvelujen mainosohjelmat tuottaisivat samalla budjetilla. Yleisimmät yhteisöpalvelut mahdollistavat mainoksien esittämisen tarkkaan kohdennetulle yleisölle, jolloin yrityksesi mainokset näkyvät vain niille henkilöille joita yrityksesi tarjoamat tuotteet ja palvelut kiinnostavat. Tämän lisäksi yhteisöpalveluissa käytävät keskustelut mahdollistavat monesti yhteydenottojen keräämisen. Tästä syystä onkin hyvä vertailla josko samalle mainosbudjetille saisi enemmän vastinetta toisen median kautta.