Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Viisi keinoa, joilla ravistelet liiketoimintasi vuoteen 2022

Viime vuosien aikana on herätty siihen, että verkossa voi ostaa ja myydä lähes mitä tahansa. Asiakkaat pyyhkivät yhä harvemmin kenkänsä kivijalkamyymälän ovimattoon tehdäkseen ostoksensa fyysisessä myymälässä, kun saman asian voi hoitaa kotikalsareissa suoraan omalta sohvalta.

Yrityksille tämä ei tarkoita ainoastaan sitä, että asiakkaille tarjotaan verkkosivut tai -kauppa. Koko liiketoiminnallinen ajattelu ja vanhat rakenteet täytyy tomuttaa uuteen uskoon, jotta verkon kuhinassa pärjää.

1. Tarkista perustusten kunto

Jotta yrityksen lonkeroita voidaan lähteä ujuttamaan verkon moninaisiin kolkkiin, on perustusten oltava ensin kunnossa. Yrityksen liiketoiminnan ja toimintamallien on oltava kristallinkirkkaat niin asiakkaille kuin yrityksen työntekijöillekin.

Aloita vastaamalla näihin kysymyksiin:

  • Mikä on yrityksenne liikeidea?
  • Kenelle palvelunne/tuotteenne on tarkoitettu?
  • Mitkä ovat yrityksenne kilpailuedut?
  • Mikä on asiakaslupauksenne?

Kun jokainen yrityksenne työntekijä osaa vastata näihin kysymyksiin, on aika selvittää, vastaako verkkosivustonne tai -kauppanne selkeästi ja johdonmukaisesti näihin kysymyksiin. Ulkopuolinen silmäpari on tässä tarkastustyössä avainasemassa.

2. Naksauta ajattelun nuppi uuteen asentoon

Seuraavaksi on syytä irrottautua ajatuksesta “näin on hyvä, kuin on aina ennenkin tehty”, sillä useinkaan asia ei ole näin. Paikoilleen jämähtäminen ei ole vuolaasti eteenpäin virtaavassa verkkomaailmassa kannattavaa.

70-luvulta asti Leppävirralla toiminut perheyritys ei enää itsessään toimi ässänä hihassa verkkomaailman pokerissa. Pitkä kokemus ja perinteikkyys voivat muuttua jopa kielteiseksi asiaksi, jos verkkosivut tukevat menneen maailman nuhjuista mielikuvaa.

Mitä jos lankapuhelinnumeron lisäksi asiakkaalle tarjottaisiin mahdollisuutta varata esimerkiksi 30 minuutin kartoituskäynti suoraan digitaalisesta kalenterista? Mitä jos asiakas voisi toimittaa tarvittavat liitetiedostot whatsappilla tai maksaa tuotteen mobilepayllä?

UKK

3. Viesti asiakkaillesi rohkeasti, säännöllisesti ja monissa kanavissa

Verkon jatkuvassa viestitulvassa kilpaillaan samojen silmäparien huomiosta. Viestinnän ja markkinoinnin ajatellaan usein olevan joutavaa höpinää, johon ei kannata uhrata aikaa ja resursseja. Eikä kannatakaan, mikäli haluaa hukkua massaan tai pahimmassa tapauksessa haihtua olemattomiin.

Tutkimusten mukaan viestinnällä on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi rooli asiakkaiden ostopolun eri vaiheissa. Asiakastuntemukseen perustuva, puhutteleva ja yhdenmukainen viestintä vakuuttaa, sitouttaa ja ohjaa asiakasta. On tärkeää kietoa potentiaalinen asiakas pikkurillin ympärille monissa eri kosketuspisteissä, oikeaan aikaan ja oikealla viestillä.

Puhuttelevuuden ja selkeyden lisäksi viestinnässä on tärkeää myös herätellä ja olla rohkea. Pliisu viestintä tarkoittaa käytännössä markkinointibudjetin lapioimista lietesäiliöön.

4. Herätä tunteita ja puhu vastuullisuudesta

Uudet ostajasukupolvet arvostavat vastuullisuutta ja ostavat merkityksiä. Vastuullisuudesta kyllä puhutaan monissa yrityksissä, mutta se on vain onttoa sananhelinää, mikäli se ei näy myös käytännössä. Kerro avoimesti yrityksesi arvoista ja niistä käytännön toimista, joilla pyritte vaikuttamaan tulevaisuuden maapallon hyvinvointiin.

Myös tunteet myyvät. Tutkimusten mukaan tunne ratkaisee jopa 70-95 prosenttisesti sen, mistä asiakas tuotteen tai palvelun ostaa. Onkin tärkeää pohtia, mitä tunteita yritys haluaa herättää ja tähdätä kaikessa viestinnässä tähän tavoitteeseen.

Vaikka ostokset tehdään yhä useammin verkossa, se ei tarkoita anonyymiä kaupankäyntiä. Onkin huomattu, että asiakkaan tunnekokemus voimistuu, mikäli verkossa pystytään tarjoamaan jonkinlainen ihmiskohtaaminen tai -kontakti. Kyseessä voi olla esimerkiksi palvelun tai tuotteen videoesittely tai reaaliaikainen chat oikean ihmisen kanssa.

5. Rakenna sulava ja teknisesti toimiva kokonaisuus

Kaiken nivoo yhteen sulavasti toimiva verkkopalvelu. Tökkivä sivusto, vanhanaikaiset yhteydenotto- tai ostotavat sekä rikkinäiset ostopolut nostavat helposti seinän potentiaalisen asiakkaan ja yrityksen välille. Verkko tarjoaa niin paljon vaihtoehtoja, ettei jumittavan verkkopalvelun äärelle kannata jäädä latelemaan ärräpäitä kovin pitkäksi aikaa.

Kun tuotetiedot ovat selkeästi ja kiinnostavasti asiakkaan saatavilla, maksu- ja yhteydenottotavat ovat kiinni tässä ajassa ja palvelun käyttö on vaivatonta niin mobiilissa kuin muillakin laitteilla, saat pitkäaikaisia ja tyytyväisiä asiakkaita.

Lähde: Verkkokaupan trendit 2022, Paytrail

Haluatko ravistella liiketoimintaasi Netellon avustuksella?

Kaikkea tätä ei tietenkään tarvitse tehdä yksin. Me olemme luoneet leipiintymisen ja paikoilleen jämähtämisen selättämiseksi yrityksille TIE-toimintamallin, joka tähtää perinteisten rakenteiden ravisteluun ja uuden digitaalisen palvelukokonaisuuden rakentamiseen.

Perkaamme yrityksesi nykyisen tilanteen, suunnittelemme kannattavan digiloikan raamit ja toteutamme saumattomasti toimivan verkkopalvelun, joka näkyy ja kuuluu kaikkialla verkossa. Olemme auttaneet jo lukuisia eri aloilla toimivia yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa ja paljon enemmänkin.

Tutustu Syste Oy:n tarinaan alta:

Aloita muutos ottamalla meihin yhteyttä


Uusimmat blogiartikkelimme

×