Monella yrityksellä on verkkosivujensa löydettävyyden kanssa sama haaste: keskeisten tuotteiden ja palveluiden näkyvyys jää kauas toivotusta. Tilanne on yleensä mahdollista korjata hakukoneoptimoinnin perusteiden kertauksella.
Varmista, että hakukoneiden on mahdollista löytää sivustosi
Mikäli yrityksesi ei löydy verkosta kunnolla omalla nimellään, on syytä selvittää, ovathan hakukoneet ylipäätään tietoisia yrityssivustosi olemassaolosta. On mahdollista, että olet vahingossa estänyt hakukoneiden pääsyn sivustollesi.
Jos olet esimerkiksi siirtänyt sivustosi toiseen verkkotunnukseen tai ottanut käyttöösi uuden verkkotunnuksen, eivät hakukoneet välttämättä ole tietoisia uudesta verkkotunnuksestasi. Auttaaksesi hakukoneita löytämään sivustosi, voit esimerkiksi yrittää osoittamaan muutamia linkkejä vaihtuneeseen tai uuteen verkkotunnukseen. Voit vaikkapa tiedottaa muutamille yhteistyökumppaneillesi verkkotunnuksesi vaihtumisesta ja pyytää, että he päivittäisivät omilla sivustoillaan olevat linkit uuteen verkkotunnukseen.
Tilanteet, joissa hakukoneiden pääsy sivustolle on estetty, liittyvät usein sivustouudistukseen. Esimerkiksi uutteen julkaisujärjestelmään siirryttäessä järjestelmän asetuksiin on saattanut jäädä valinta, joka estää hakukoneita indeksoimasta sivustollasi olevia sivuja. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hakukoneet pudottavat sivustosi pois hakutuloksistaan.
Huolehdi, että sisällöt ovat kunnossa
Myös sivuston sisällöllä on valtava merkitys hakukonenäkyvyyteen. Hakukoneet suosivat sivustoja, joiden sisältö on runsasta, monipuolista ja relevanttia. Mikäli hakukoneet eivät osaa yhdistää sivustolla olevaa tietoa yrityksen toimialaan tai eivät pidä yrityksen sivustoa luotettavana tietolähteenä, voi näkyvyys jäädä heikoksi.
Kannattaa siis varmistaa, että sivustolla on kattavasti tekstisisältöä, joka kertoo yrityksen toimialasta ja vastaa käyttäjien ongelmiin ja kysymyksiin.
Mieti, voisitko hyödyntää paikallista näkyvyyttä
Paikallisesti toimivien yritysten harvoin kannattaa kilpailla verkkonäkyvyydestä koko Suomen alueella. Paikallinen hakukoneoptimointi onkin monesti paras tapa varmistaa näkyvyys sekä yrityksen kotikaupungissa että kustannustehokas kasvusuunnitelman mukaisella alueella.
Helppo keino edesauttaa paikallisesti toimivan yrityksen näkyvyyttä on myös varmistaa, että yrityksen Google MyBusiness -tiedot ovat kunnossa. MyBusiness -tietojen avulla Google pystyy luomaan niin kutsutun yrityskortin, jonka se esittää sopivaksi katsomiensa hakujen yhteydessä.
Lisäksi yrityksen sivuston sisällöissä olisi hyvä korostaa paikallista toimintaa ja tuoda esiin esimerkiksi paikallisesti toteutettuja referenssejä.
Myös mainonta tuo lisänäkyvyyttä Googlessa
Googlen hakutulosten yhteydessä esitettävät AdWords-mainokset tarjoavat yrityksellesi mahdollisuuden päästä suoraan hakutulosten kärkeen. Mainostaminen kannattaa toteuttaa aina suunnitelmallisesti, jotta budjetti pysyy yrityksellesi sopivissa raameissa ja että mainontasi on kohdistettu parhaalle mahdolliselle kohderyhmälle.
Haluatko tietää lisää?
Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!