Miten saada näkyvyyttä Googlessa?

Useilla yrityksillä on verkkosivujensa löydettävyyden kanssa sama ongelma: yritys löytyy hyvin kun Googlesta haetaan yrityksen omalla nimellä, mutta haettaessa keskeisten tuote- tai palvelunimien kanssa näkyvyys jää kauaksi toivotusta.

Heikoksi jäävä näkyvyys ei aina tarkoita ylivoimaisen kovaa kilpailutilannetta, jossa kilpailijoiden tekemiin toimiin on lähes mahdotonta vastata lyhyessä ajassa – vaan tilanne voidaan monesti korjata hakukoneoptimoinnin perusasioiden kertauksella.

Miten saada parempaa näkyvyyttä Googlessa?

1. Varmista, että hakukoneet voivat löytää sivustosi

Mikäli yrityksesi ei tahdo löytyä kunnolla edes omalla nimellään, on syytä ryhtyä selvittämään ovatko hakukoneet edes tietoisia yrityksesi sivuston olemassa olosta – tai oletko vahingossa estänyt hakukoneiden pääsyn sivustollesi. Mikäli olet siirtänyt sivustosi toiseen verkkotunnukseen, tai ottanut käyttöön kokonaan uuden verkkotunnuksen, eivät hakukoneet välttämättä ole tietoisia uudesta verkkotunnuksestasi. Tilanteen korjaamiseksi sinun on hyvä pyrkiä osoittamaan muutamia linkkejä kyseiseen verkkotunnukseen. Voit esimerkiksi tiedottaa muutamille yhteistyökumppaneillesi verkkotunnuksesi vaihtumisesta ja pyytää heitä päivittämään sivuillaan olevat linkit osoittamaan kyseiseen verkkotunnukseen.

Tilanteet joissa hakukoneiden pääsy sivustolle on estetty, liittyy usein sivustouudistukseen. Esimerkiksi uutteen julkaisujärjestelmään siirryttäessä, järjestelmän asetuksiin on saattanut jäädä valinta, joka estää hakukoneita indeksoimasta sivustolla olevia sivuja – tämä valinta puolestaan pudottaa sivustosi pois hakutuloksista. Onneksi tilanne on helposti korjattavissa julkaisujärjestelmän asetuksien tarkastuksella.

2. Sivustolla on sisältöä sellaisesta aiheesta jota käyttäjät etsivät

Toinen varsin yleinen ongelma heikoksi jäävään näkyvyyteen, löytyy usein sivuston sisällöstä. Monien yritysten sivustot on toteutettu vain parilla kolmella alasivulla, jolloin sivuston sisällön määrä jää väistämättä kovin vähäiseksi. Tämä puolestaan johtaa tilanteeseen, jossa hakukoneet eivät osaa yhdistää sivustolla olevaa tietoa yrityksen toimialaan, tai eivät pidä kyseisen yrityksen sivua hyvänä tiedon lähteenä – eivätkä näin ollen nosta sivustoa hakutulosten kärkeen. Tämä ongelma on korjattavissa lisäämällä sivustolle sisältöä, joka vastaa käyttäjien ongelmiin ja kysymyksiin. Näin toimimalla sivuston sisällöstä selviää nopeasti mitä töitä kyseinen yritys tekee, ja miten yrityksen tarjoamat palvelut voivat hyödyttää tietoa etsivää käyttäjää.

blogi/miten-saada-nakyvyytta-googlessa-sisalto.jpg

3. Sivuston sisältö vastaa hakukoneen esittämää sisältötyyppiä

Parin viime vuoden aikana muutamat yritykset ovat havainneet hakukonenäkyvyytensä heikentyneen, koska Google on ryhtynyt esittämään hakutuloksissaan tietyntyyppistä sisältöä. Kyseessä on tilanne, jossa hakukoneet ovat havainneet käyttäjien suosivan yksittäisten hakutermien kohdalla tietynlaista sisältöä. Näissä tilanteissa on hyvä käydä läpi näkyvyyttä saavat hakutulokset ja pyrkiä määrittelemään mitä sisältöä Google haluaa tarjoa käyttäjilleen – esimerkiksi selkeästi tuotteeseen tai palveluun viittaavalla termillä, näkyvyys saattaa mennä perustason tietoa sisältäville sivuille, puhtaiden palvelukuvausten tai tuotesivujen sijasta – tämä johtuu puhtaasti siitä, että käyttäjämassa on aiemmin käyttänyt kyseistä termiä perustason tiedon hakemiseen.

Miten lisätä paikallista näkyvyyttä Googlessa?

Paikallisesti toimivalla yrityksellä ei monestikaan ole mahdollisuuksia kilpailla näkyvyydestä koko maassa toimivien yritysten kanssa – eikä siihen yrityksen toimialueen huomioiden ole usein myöskään mitään syytä. Monesti paikallisesti toimivan yrityksen näkyvyyttä voidaan parantaa varmistamalla, että yrityksen Google MyBusiness -tiedot ovat kunnossa. MyBusiness -tietojen avulla Google pystyy luomaan ”yrityskortin”, jonka se esittää sopivaksi katsomiensa hakujen yhteydessä. Oikein käytettynä kyseiset yrityskortit voivat tuoda yrityksellesi varsin hyvää lisänäkyvyyttä. Paikallisesti toimivan yrityksen ei kuitenkaan kannata jättäytyä pelkästään Googlelle lähetettävien yritystietojen varaan, vaan sivuston sisällön tulisi korostaa paikallista toimintaa ja korostaa esimerkiksi paikallisesti toteutettuja referenssejä. Näin toimimalla voit saada yrityksellesi huomattavasti laajempaa näkyvyyttä.

Myös mainonta tuo lisänäkyvyyttä Googlessa

Googlen hakutulosten yhteydessä esitettävät AdWords-mainokset tarjoavat yrityksellesi mahdollisuuden päästä suoraan hakutulosten kärkeen – joten kyseisen kanavan aktiivinen käyttö kannattaa vähintäänkin ottaa harkintaan, mikäli et malta odottaa orgaanisten hakutulosten nousemista. Yrityksesi kannalta on kuitenkin hyvä huomioida, että mainonta aiheuttaa aina kuluja, joten käyttämäsi mainosbudjetti kannattaa laskea huolella. AdWords-mainosohjelma tarjoaa käyttöösi runsaasti työkaluja ja ominaisuuksia, joiden avulla voit esimerkiksi varmistaa ettet maksa turhista klikkauksista ja että mainontasi on kohdistettu oikealle maantieteelliselle alueelle.



Haluatko olla digileijona?

Liity Netellon sisäpiiriin! Netellon sisäpiirissä saat vinkkejä verkkoliiketoimintasi petraamiseen. Jaamme konkreettisia menestystarinoita siitä, miten asiakkaamme ovat hyötyneet ratkaisuistamme, ja pysyt kartalla digiliiketoiminnan ajankohtaisista tuulista ajankohtaisten aiheiden muodossa. Sisäpiiriläisenä saat myös tarjouksia palveluistamme.

Liity Netellon sisäpiiriin »

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja pysy kartalla alan tapahtumista. Jaamme sosiaalisen median kanavissamme digiliiketoimintaan liittyviä artikkeleita, ajankohtaisia uutisia ja hyödyllisiä vinkkejä, joilla voit tehostaa omaa liiketoimintaasi.

         

In English