Olimme mukana SEO-tiimimme kanssa tämän vuoden Nordic SEO Summit -tapahtumassa, joka kokosi yhteen hakukoneoptimoinnin asiantuntijoita, markkinoijia ja digitaalisen alan kehittäjiä ympäri Pohjoismaita. Tapahtuma tarjosi erinomaisen tilaisuuden verkostoitua, syventyä uusimpiin SEO-trendeihin ja saada näkemyksiä siitä, mihin suuntaan digitaalinen näkyvyys on kehittymässä.
Päivän aikana kuulimme inspiroivia puheenvuoroja alan huippuosaajilta, käsittelimme mm. tekoälyn vaikutuksia hakukoneoptimointiin, teknisen SEO:n uusia käytäntöjä sekä sisältöstrategioita, jotka toimivat nopeasti muuttuvassa hakukäyttäytymisessä. Tapahtuma antoi uusia näkökulmia, ideoita ja intoa SEO-työhön.

”1 päivä, 11 puhujaa, 100 % SEOa, ei myyntipuheita.”
Mitä jäi käteen Nordic SEO Summit puheenvuoroista?
Yritysten on siirryttävä pelkän liikenteen maksimoinnista strategiseen brändin rakentamiseen useilla alustoilla, sillä tiedonhaun kanavien määrä kasvaa. Vahva brändi parantaa konversioprosenttia ja vaikuttaa myös näkyvyyteen. Hakukoneoptimointi on edelleen pitkäjänteistä työtä.
Helpful Content on nyt ja tulee myös jatkossa olemaan tärkeässä roolissa hakukoneoptimoinnissa. Toimivassa hakukoneoptimoinnissa luodaan aidosti hyödyllistä ja käyttäjiä sitouttavaa sisältöä. Sisältö pitää olla autenttista ja luottamusta rakentavaa erityisesti tilanteissa, joissa epäonnistunut sisältö voi vahingoittaa käyttäjäkokemusta ja uskottavuutta. Tärkeää sisällössä on ymmärtää kohdeyleisö, selkeä rakenne ja varmistaa sisällön ajankohtaisuus ja laatu, jotta sen näkyvyys on hyvä algoritmimuutoksista huolimatta.
Edelleen hakukoneoptimoinnin perusasiat ovat tärkeitä, kuten sivujen indeksointi, sisäiset linkitykset ja tuotteiden suodatukset – muun muassa skaalautuvilla strategiolla kategoriat voidaan optimoida hakukoneita ja käyttäjäkokemusta silmällä pitäen. JavaScript on ok, mikäli se ei hidasta sivustoa liikaa ja tärkeä data on hakukoneiden luettavissa. Search Console on korvaamaton työkalu maksullisten SEO-työkalujen rinnalla.
Verkkokaupoissa tuotefiidin ja strukturoidun datan merkitys näkyvyyteen on kasvanut. Laadukkaat kuvat ja tuotekuvaukset, sekä tuotearvostelut ovat yhä tärkeämpiä, kun kilpailu kovenee. Verkkokaupan hakukonenäkyvyys ei enää perustu pelkkiin sinisiin linkkeihin. Ilmaisten listauksien moduuli ja AI-yhteenvedot mullistavat hakutulosnäkymän.
Yrityksen sisällä on tärkeä luoda kulttuuri, jossa hakukoneoptimointi nähdään strategisena voimavarana. Menestyvä hakukoneoptimointi vaatii strategista ajattelua, vaikutusvaltaa ja oikeanlaista kommunikaatiota. Hakukoneoptimointi voidaan integroida osaksi organisaation kulttuuria ja arkea. Käyttäjäkeskeisyys, arvolupauksen luominen ja kokonaisvaltainen tuotteen kehitys ovat yhä keskeisempiä myös hakukoneoptimoinnissa. Pelkkä asiantuntemus ei riitä, jos tiimi tai organisaatio ei tue SEO-työtä. Hakukoneoptimointi vaatii eri alan asiantuntijoita, joilla kaikilla on tärkeä rooli näkyvyyden kehittämisessä.
Yhteenveto
Nordic SEO Summit tarjosi mielenkiintoisen katsauksen hakukoneoptimoinnin nykytilaan ja tulevaisuuden näkymiin. Tapahtuman puheenvuorot ja inspiroivat keskustelut muistuttivat siitä, kuinka nopeasti hakukoneoptimoinnin ala tällä hetkellä kehittyy – ja kuinka tärkeää on pysyä tuossa kehityksessä mukana.
Oli mielenkiintoista huomata, että Netellon oma tekemisemme ja kehitystyömme suunta on linjassa alan kansainvälisten huippujen näkemyksen kanssa.