Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Nordic SEO Summit 2025 – Netello osallistui Skandinavian suurimpaan SEO-konferenssiin

Olimme mukana SEO-tiimimme kanssa tämän vuoden Nordic SEO Summit -tapahtumassa, joka kokosi yhteen hakukoneoptimoinnin asiantuntijoita, markkinoijia ja digitaalisen alan kehittäjiä ympäri Pohjoismaita. Tapahtuma tarjosi erinomaisen tilaisuuden verkostoitua, syventyä uusimpiin SEO-trendeihin ja saada näkemyksiä siitä, mihin suuntaan digitaalinen näkyvyys on kehittymässä. 

Päivän aikana kuulimme inspiroivia puheenvuoroja alan huippuosaajilta, käsittelimme mm. tekoälyn vaikutuksia hakukoneoptimointiin, teknisen SEO:n uusia käytäntöjä sekä sisältöstrategioita, jotka toimivat nopeasti muuttuvassa hakukäyttäytymisessä. Tapahtuma antoi uusia näkökulmia, ideoita ja intoa SEO-työhön.  

Nordic SEO Summit 2025

”1 päivä, 11 puhujaa, 100 % SEOa, ei myyntipuheita.” 

Mitä jäi käteen Nordic SEO Summit puheenvuoroista? 

Yritysten on siirryttävä pelkän liikenteen maksimoinnista strategiseen brändin rakentamiseen useilla alustoilla, sillä tiedonhaun kanavien määrä kasvaa. Vahva brändi parantaa konversioprosenttia ja vaikuttaa myös näkyvyyteen. Hakukoneoptimointi on edelleen pitkäjänteistä työtä.  
 
Helpful Content on nyt ja tulee myös jatkossa olemaan tärkeässä roolissa hakukoneoptimoinnissa. Toimivassa hakukoneoptimoinnissa luodaan aidosti hyödyllistä ja käyttäjiä sitouttavaa sisältöä. Sisältö pitää olla autenttista ja luottamusta rakentavaa erityisesti tilanteissa, joissa epäonnistunut sisältö voi vahingoittaa käyttäjäkokemusta ja uskottavuutta. Tärkeää sisällössä on ymmärtää kohdeyleisö, selkeä rakenne ja varmistaa sisällön ajankohtaisuus ja laatu, jotta sen näkyvyys on hyvä algoritmimuutoksista huolimatta. 

Edelleen hakukoneoptimoinnin perusasiat ovat tärkeitä, kuten sivujen indeksointi, sisäiset linkitykset ja tuotteiden suodatukset – muun muassa skaalautuvilla strategiolla kategoriat voidaan optimoida hakukoneita ja käyttäjäkokemusta silmällä pitäen. JavaScript on ok, mikäli se ei hidasta sivustoa liikaa ja tärkeä data on hakukoneiden luettavissa. Search Console on korvaamaton työkalu maksullisten SEO-työkalujen rinnalla. 

Verkkokaupoissa tuotefiidin ja strukturoidun datan merkitys näkyvyyteen on kasvanut. Laadukkaat kuvat ja tuotekuvaukset, sekä tuotearvostelut ovat yhä tärkeämpiä, kun kilpailu kovenee. Verkkokaupan hakukonenäkyvyys ei enää perustu pelkkiin sinisiin linkkeihin. Ilmaisten listauksien moduuli ja AI-yhteenvedot mullistavat hakutulosnäkymän. 

 
Yrityksen sisällä on tärkeä luoda kulttuuri, jossa hakukoneoptimointi nähdään strategisena voimavarana. Menestyvä hakukoneoptimointi vaatii strategista ajattelua, vaikutusvaltaa ja oikeanlaista kommunikaatiota. Hakukoneoptimointi voidaan integroida osaksi organisaation kulttuuria ja arkea. Käyttäjäkeskeisyys, arvolupauksen luominen ja kokonaisvaltainen tuotteen kehitys ovat yhä keskeisempiä myös hakukoneoptimoinnissa. Pelkkä asiantuntemus ei riitä, jos tiimi tai organisaatio ei tue SEO-työtä. Hakukoneoptimointi vaatii eri alan asiantuntijoita, joilla kaikilla on tärkeä rooli näkyvyyden kehittämisessä.  

Yhteenveto 

Nordic SEO Summit tarjosi mielenkiintoisen katsauksen hakukoneoptimoinnin nykytilaan ja tulevaisuuden näkymiin. Tapahtuman puheenvuorot ja inspiroivat keskustelut muistuttivat siitä, kuinka nopeasti hakukoneoptimoinnin ala tällä hetkellä kehittyy – ja kuinka tärkeää on pysyä tuossa kehityksessä mukana.  

Oli mielenkiintoista huomata, että Netellon oma tekemisemme ja kehitystyömme suunta on linjassa alan kansainvälisten huippujen näkemyksen kanssa.  


Uusimmat blogiartikkelimme

Älykkäämpää hakukoneoptimointia – Näin Netello reagoi tekoälyhakujen kasvuun

Tekoäly- eli AI-haut yleistyvät ja hakukoneisiinkin on tulossa AI:n tekemiä tiivistelmiä. Googlekin testaa AI:n tuomista hakukoneeseensa ja tämä saapunee ehkä jo loppuvuodesta Suomen markkinoille. Myös ChatGPT:n markkinaosuus hauissa on kasvussa.   Tässä artikkelissa käymme läpi, miten Netello ottaa AI-haut huomioon hakukoneoptimoinnissa, miten tekoälyhaut muuttavat hakukoneoptimointia ja millaisia haasteita tuloksien raportoinnissa on tällä hetkellä.  Miten Netellon hakukoneoptimoinnissa […]

Googlessa asiantuntijuus tekee eron – Pelkällä tekoälyllä menetät näkyvyyttä

Hakukoneoptimoinnin (SEO) ja digitaalisen sisällöntuotannon kenttä on muuttunut viime vuosina merkittävästi, erityisesti tekoälyn kehittymisen myötä. Tekoälypohjaiset työkalut, kuten ChatGPT, ovat mullistaneet tapamme luoda sisältöä, mutta samalla ne ovat tuoneet mukanaan uusia haasteita. Yksi keskeisimmistä näistä haasteista liittyy siihen, miten Google arvioi ja sijoittaa sisältöä hakutuloksissaan. Pelkkä tekoälyllä tuotettu sisältö ei enää riitä – asiantuntijuus on […]

Miksi Netello valitsee ihmiskeskeisen tavan toimia?

Tässä artikkelissa kerron liiketoimintajohtajan näkökulmasta, miksi me Netellossa valitsemme ihmiskeskeisen lähestymistavan hakukoneoptimointiin ja kaikkiin muihinkin palveluihimme – ja miksi se ei suinkaan tarkoita modernin teknologian hylkäämistä. Viimeisen parin vuoden aikana markkinoille on tullut trendi, joka on monille hyvinkin tuttu: tekoäly ja siihen pohjautuvat digitaalisen markkinoinnin, kuten hakukoneoptimoinnin eli SEOn palvelut. Vaikka teknologia kehittyy huimaa vauhtia […]

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

10:46