Netello syntyi 24 vuotta sitten täysin sattumalta
Urheilumetaforat elävät vahvana parikymppisen Netellon arjessa, sillä yritys sai alkunsa urheilutapahtuman seurauksena vuonna 1999. Lippujen osto aiheutti niin paljon päänvaivaa, että sen seurauksena syntyi uusi yritys.
Kuvittele tilanne, että yrität ostaa suosittuun urheilutapahtumaan lippuja netistä 90-luvun lopun kompuroivalla nettiyhteydellä, sen aikaisilla hakukoneilla ja lippukaupoilla. Kai Leinonen koki tämän vuonna 1999, ja tuskastui perinpohjin. Siitä sai alkunsa Netellon menestystarina.
Tällä urheilutapahtumalla oli kolme seurausta: Leinonen lähti etsimään parempaa nettiyhteyttä kaverinsa nettifirmasta. Kaveri ehdotti päivän päätteeksi, että Leinonen voisi oikeastaan ostaa koko liiketoiminnan. Kaupat liiketoiminnasta tehtiin ja ravintoloitsija-Leinosesta tuli IT-yrittäjä.
Huippuprojektit siivittivät menestystä
Bisnesidea oli kristallin kirkas: tehdään vähän kaikkea ja katsotaan mikä toimii.
Netello teki aluksi yritysinfosivuja, joissa oli yritysten yhteystiedot ja muutama kuva. Siitä kehittyi lopulta Infokeskus. Sen lisäksi Netello tarjosi domaineja, sähköposteja ja kaikkea muutakin, mitä vain keksittiin kysyä. Pian palkattiin 10 uutta työntekijää ja tuoteskaalaa lähdettiin laajentamaan.
Netello Systems sai vuosituhannen alussa muutaman uraauurtavan projektin, jotka siivittivät alkutaipaleen menestymistä. Tilitoimisto Aarnio osti Netellolta uuden version talous.net-järjestelmästä. Sen lisäksi Netello pääsi tekemään mm. perustayritys.fi-sivustoa. Lisäksi Netello sai suuren tilauksen Päänsärkykeskukselta, jossa työskenteli huippuneurologeja: heiltä puuttui tasalaatuinen diagnostiikkajärjestelmä.
Yksi Netellon alkutaipaleen onnistuneimmista projekteista oli Lämpöpuisto Oy. Pieni yritys toimitti lämmitysöljyä, ja halusi näkyä paremmin Googlessa. Netello teki heille verkkokaupan, johon yrittäjä sijoitti sievoisen summan. Se kannatti: 1,5 vuotta myöhemmin Lämpöpuisto Oy:n bisnes oli satakertaistunut.
Hakukoneoptimoinnista lippulaiva
Bisnes pyöri ja kaikki oli hyvin, mutta jotain tuntui puuttuvan. Kai Leinonen sai oivalluksen: asiat ovat mallillaan, mutta jossain asiassa pitäisi olla Suomen paras. Kärkituotteeksi valittiin vuoden 2012 kieppeillä hakukoneoptimointi. Päätös oli oikea, sillä tavoitteessa onnistuttiin ja parempaa hakukoneoptimoinnin yritystä on vaikea löytää Suomen maasta.
Netello koki laajan uudistuksen vuonna 2016, jolloin ilmettä muutettiin ja hakukoneoptimoinnin rinnalle nostettiin verkkokaupat ja -sivustot. Netello Systems on hinta-laatusuhteeltaan ylivoimainen toimija näillä kaikilla kolmella kentällä.
Tällä hetkellä Netello Systems työllistää parikymmentä työntekijää, ja tekee Netellon TIE-ratkaisujen, hakukoneoptimoinnin, verkkokauppojen ja verkkosivustojen lisäksi digimarkkinointia, joka sisältää mm. hakusanamainontaa ja sisältömarkkinointia.
Netello osaksi Alma Mediaa
Uusia tuulia on myös puhaltanut viime vuosina. Netello siirtyi toukokuussa 2022 kokonaisuudessaan Alma Median omistukseen. Netellon liiketoiminta on kuitenkin jatkunut ja jatkuu myös tulevaisuudessa täysin ennallaan, eli tällä ei ole vaikutusta esimerkiksi yhtiön palveluihin tai niiden hinnoitteluun.
Lisäksi Netellon perustaja ja toimitusjohtaja Kai Leinonen jätti yhtiön ja virkaa tekevänä liiketoimintajohtajana on toiminut 6.5.2022 alkaen Mikko Sinilahti.