Netello syntyi 20 vuotta sitten täysin sattumalta

Urheilumetaforat elävät vahvana parikymppisen Netellon arjessa, sillä yritys sai alkunsa urheilutapahtuman seurauksena vuonna 1999. Lippujen osto aiheutti niin paljon päänvaivaa, että sen seurauksena syntyi uusi yritys.

Kuvittele tilanne, että yrität ostaa suosittuun urheilutapahtumaan lippuja netistä 90-luvun lopun kompuroivalla nettiyhteydellä, sen aikaisilla hakukoneilla ja lippukaupoilla. Kai Leinonen koki tämän vuonna 1999, ja tuskastui perinpohjin. Siitä sai alkunsa Netellon menestystarina.

Tällä urheilutapahtumalla oli kolme seurausta: Leinonen lähti etsimään parempaa nettiyhteyttä kaverinsa nettifirmasta. Kaveri ehdotti päivän päätteeksi, että Leinonen voisi oikeastaan ostaa koko liiketoiminnan. Kaupat liiketoiminnasta tehtiin ja ravintoloitsija-Leinosesta tuli IT-yrittäjä.   

 

Sisältökuvat/Muut/netello-logo-evolution.png

Huippuprojektit siivittivät menestystä

Bisnesidea oli kristallin kirkas: tehdään vähän kaikkea ja katsotaan mikä toimii.

Netello teki aluksi yritysinfosivuja, joissa oli yritysten yhteystiedot ja muutama kuva. Siitä kehittyi lopulta Infokeskus. Sen lisäksi Netello tarjosi domaineja, sähköposteja ja kaikkea muutakin, mitä vain keksittiin kysyä. Pian palkattiin 10 uutta työntekijää ja tuoteskaalaa lähdettiin laajentamaan.

Netello Systems sai vuosituhannen alussa muutaman uraauurtavan projektin, jotka siivittivät alkutaipaleen menestymistä. Tilitoimisto Aarnio osti Netellolta uuden version talous.net-järjestelmästä. Sen lisäksi Netello pääsi tekemään mm. perustayritys.fi-sivustoa. Lisäksi Netello sai suuren tilauksen Päänsärkykeskukselta, jossa työskenteli huippuneurologeja: heiltä puuttui tasalaatuinen diagnostiikkajärjestelmä.

Yksi Netellon alkutaipaleen onnistuneimmista projekteista oli Lämpöpuisto Oy. Pieni yritys toimitti lämmitysöljyä, ja halusi näkyä paremmin Googlessa. Netello teki heille verkkokaupan, johon yrittäjä sijoitti sievoisen summan. Se kannatti: 1,5 vuotta myöhemmin Lämpöpuisto Oy:n bisnes oli satakertaistunut.

Hakukoneoptimoinnista lippulaiva

Bisnes pyöri ja kaikki oli hyvin, mutta jotain tuntui puuttuvan. Kai Leinonen sai oivalluksen: asiat ovat mallillaan, mutta jossain asiassa pitäisi olla Suomen paras. Kärkituotteeksi valittiin vuoden 2012 kieppeillä hakukoneoptimointi. Päätös oli oikea, sillä tavoitteessa onnistuttiin ja parempaa hakukoneoptimoinnin yritystä on vaikea löytää Suomen maasta.

Netello koki laajan uudistuksen vuonna 2016, jolloin ilmettä muutettiin ja hakukoneoptimoinnin rinnalle nostettiin verkkokaupat ja -sivustot. Netello Systems on hinta-laatusuhteeltaan ylivoimainen toimija näillä kaikilla kolmella kentällä.

Tällä hetkellä Netello Systems työllistää parikymmentä työntekijää, ja tekee hakukoneoptimoinnin, verkkokauppojen ja verkkosivustojen lisäksi digimarkkinointia, joka sisältää mm. hakusanamainontaa ja sisältömarkkinointia.

Netello viettää 20-vuotisjuhlaansa kesällä 2019.

Sisältökuvat/Muut/netello-juhlavuosi-logo.png
Sisältökuvat/Muut/netello-tiimi-20.jpg

Kiitokset

Netello ei olisi mitään ilman monia tärkeitä kumppaneita, jotka ovat näiden kahden vuosikymmenen aikana sysänneet yritystä eteenpäin. Haluamme kiittää seuraavia henkilöitä ja tahoja, jotka ovat edistäneet toimintaamme, antaneet ideoita ja tukeneet matkan varrella.

Suurkiitos yhteistyökumppaneille, asiakkaille, nykyisille ja entisille työntekijöille, sekä kaikille ystäville, jotka olette kulkeneet rinnallamme lyhyen tai pidemmän matkan.

 

Sisältökuvat/Muut/launaus-netello.png

Erityiskiitokset:

 Kari Virtanen, Jussi Höttönen, Matti Aarnio, Pekka Rissanen, Marko Seppä, Heikki Schrey, Markku Nissilä, Matti Kestilä,  Markku Vettenniemi, Tuomas Lehto, Ronnie Grandell ja Jari Petäjä.

Kiitos myös perhe ja ystävät kaikesta tuesta ja kärsivällisyydestä.

 

Sisältökuvat/Muut/kaitsu-allekirjoitus.png

Kai Leinonen,
Netellon toimitusjohtaja

 

 

In English