Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Viisi tapaa vilkastuttaa sivustosi liikennettä

Olipa yrityksesi toimiala mikä tahansa, kotisivujesi tekstisisällön laadulla on voi olla merkittävä vaikutus liiketoimintaasi. Mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon, kun kirjoitetaan myyvää sisältöä verkkosivuille?

1. Faktat kuntoon

Ennen varsinaisen kävijähankinnan aloittamista tarkista vielä kerran, että kaikki sivustollasi esitettävät tiedot ovat varmasti kunnossa. Kuulostaa ehkä itsestäänselvyydeltä, mutta on tärkeää varmistaa, että sivustollesi saapuville käyttäjille tarjotaan ajankohtaista ja luotettavaa materiaalia. Tällä on myös suora yhteys sivustosi konversioon.

Käy siis säännöllisesti läpi ainakin seuraavat kohdat:

  • Varmista, että sivustolla esitettävät yhteystiedot ja mahdolliset hintatiedot ovat ajan tasalla.
  • Tarkista, ettei sivustolle ole jäänyt mainintoja poistuneista tuotteista tai palveluista.
  • Varmista, että käytetty kuvamateriaali ja referenssit ovat ajantasaisia.
  • Tarkista, että mahdollinen työntekijöiden esittelysivu kuvineen on päivitetty.
  • Testaa mahdollisen palautelomakkeen toimivuus.
  • Mikäli käytössäsi on kävijäseuranta- tai verkkoanalytiikkaohjelma (esim. Google Analytics), varmista, ettei sivustollesi saapuva liikenne kohdistu vanhentuneisiin alasivuihin, jotka ovat syystä tai toisesta jääneet näkyviin Googlen hakutuloksiin.

2. Sisältö on edelleen kuningas

Nyt, kun perustiedot ovat kunnossa, kiinnitä huomiosi siihen seuraavaksi tärkeimpään: laadukkaaseen sisältöön. Perustietojen lisäksi sivustollasi tulisi olla kattavaa tietoa yrityksesi tarjoamista tuotteista ja palveluista. Muista, että sivustosi pitäisi onnistua vakuuttamaan myös sellainen kävijä, joka ei ole koskaan aiemmin kuullutkaan yrityksestäsi. Pidäthän myös mielessä, että sivustollesi saapunut vierailija ei välttämättä tule sinne etusivun kautta. Siksi myös jokaisen alasivun tulisi olla esittelykelpoinen ja toimia ikään kuin yrityksesi käyntikorttina.

Mieti ainakin seuraavia asioita:

  • ketkä ovat verkkosivustosi ja siellä julkaistavien sisältöjen kohderyhmää?
  • millaisia tavoitteita julkaistavilla sisällöillä on?
  • ovatko sisällöt lukijan näkökulmasta kiinnostavia ja ajankohtaisia?
  • erottuvatko sisällöt yrityksesi kilpailijoiden sisällöistä?

3. Suunnitelmallisesti somessa

Facebook, Twitter, LinkedIn ja muut yhteisöpalvelut tarjoavat mahdollisuuden hankkia lisää kävijöitä verkkosivuillesi kohtalaisen pienellä panostuksella. Esimerkiksi Facebookin käytöstä parhaan mahdollisen hyödyn saavat tyypillisesti kuluttajatuotteita ja -palveluita tarjoavat yritykset. Tämä ei missään nimessä sulje yritystuotteiden ja -palveluiden tarjoajia Facebookin ulkopuolelle. Taustatyö on kuitenkin syytä tehdä huolella, sillä jos et ole samassa paikassa kohderyhmäsi kanssa, voi somettamiseen upota turhaa aikaa ja energiaa.

Tärkeintä on siis selvittää, mitä yhteisöpalvelua yrityksesi mahdolliset asiakkaat ja sidosryhmät käyttävät. Ovatko kohderyhmääsi nuoret ja nuoret aikuiset? Heitä et todennäköisesti enää tavoita Facebookista, vaan esimerkiksi Instagram on huomattavasti toimivampi kanava vuorovaikutukseen milleniaalien kanssa.

Yksi keino sopivan yhteisöpalvelun löytämiseen on tarkastaa sivustosi kävijäseurantatiedoista, mitkä yhteisöpalvelut tuovat sivustollesi liikennettä. Kannattaa myös tutkia, mitä yhteisöpalveluita yrityksesi kilpailijat hyödyntävät. Sosiaalisen median keskiössä on ajankohtaiset julkaisut ja niiden ympärille kehitettävä keskustelu. Siksi pelkkä yritysprofiilin perustaminen ilman suunnitelmaa siitä, mitä sosiaalisessa mediassa todella aiotaan tehdä, ei ole kannattavaa.

Yrityksiltä vaaditaan sosiaalisessa mediassa avoimuutta, läpinäkyvyyttä ja nopeaa reagointia. Muista, että keskustelua tulee ylläpitää aktiivisesti ja esimerkiksi seuraajien mahdollisiin kysymyksiin vastata lyhyehköllä viiveellä.

Jotta voit saada lisää kävijöitä kotisivuillesi sosiaalisen median avulla, muista ohjata käyttäjiä verkkosivustollesi. Kun esimerkiksi julkaiset yrityksesi blogissa uuden artikkelin, markkinoi sisältöäsi myös sosiaalisessa mediassa.

4. Hyödynnä hakukoneita

Kun sivuston kävijämääriä halutaan nostaa maksuttoman hakukoneliikenteen avulla, on ammattimaisesti toteutettu hakukoneoptimointi monesti kustannustehokkain ratkaisu. Ammattilainen osaa kartoittaa sekä sivustosi että toimialasi tilanteen ja verrata niitä käytössä oleviin resursseihin. Näin toimimalla voidaan löytää yrityksesi tilanteeseen sopivimmat ratkaisut.

Oikein toteutettuna myös maksettu hakusanamainonta voi toimia kustannustehokkaana kanavana lisäliikenteen hankkimiselle. Avainasioita hakusanamainonnassa ovat käytettyjen hakutermien valinta sekä sivuston sisällön tuoma lisäarvo. Myös kampanjan jatkuva seuraaminen on tärkeää.

Mikäli käytössäsi ei ole suurta mainosbudjettia, mieti, saatko rahoillesi enemmän vastinetta mainostamalla näkyvästi yrityksellesi tyypillisten myyntipiikkien aikaan vai ostamalla kohdennettua mainontaa tasaisesti läpi vuoden.

5. Suoraa liikennettä unohtamatta

Yksi keino hankkia lisää kävijöitä sivustollesi on pyrkiä kasvattamaan sivuston niin kutsutun suoran liikenteen määrää. Suoralla liikenteellä viitataan sellaisiin käyttäjiin, jotka kirjoittavat yrityksesi verkkotunnuksen selaimensa osoiteriville, eivätkä saavu sivustollesi esimerkiksi Googlen kautta.

Suoraan yrityksesi sivustolle ohjautuvan liikenteen määrää voidaan kasvattaa varsin perinteisillä markkinoinnin ja viestinnän keinoilla – ennen kaikkea varmistamalla, että yrityksesti verkkosivujen osoite on esillä mahdollisimman monessa yhteydessä.

Verkkosivujen osoitetta voidaan tuoda esiin esimerkiksi radio- ja lehtimainonnanavulla, kuljetuskalustossa, myymälöiden näyteikkunoissa ja työntekijöiden käyntikorteissa. Lisäksi voit esitellä yrityksesi verkkosivustoa myös lähettämiesi sähköpostien allekirjoituksissa ja vaikkapa antamissasi mainoslahjoissa. Vain mielikuvitus on rajana!

Lopuksi: muuta kävijät maksaviksi asiakkaiksi.

Kun hankit lisää kävijöitä yrityksesi sivustolle, muista asettaa kävijöiden hankinnalle selkeästi mitattavissa oleva tavoite. Yrityksesi liiketoiminnan kannalta pelkkä kävijämäärien nousu ei välttämättä riitä, vaan on vaan pohdittava, miten sivuston kävijät voidaan muuttaa yrityksesi asiakkaiksi.

Haluatko tietää lisää sivuston tuottavuuden parantamisesta? Tutustu konversio-optimointiin täällä.

Lisää kävijöitä sivustolle


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Ota yhteyttä


Uusimmat blogiartikkelimme

Yli 90 % kuluttajista tekee ostopäätöksen arvostelujen perusteella – käyttäjäarvostelut ovat verkkosivuston menestyksen avain

Kuvittele tilanne, jossa vierailet ensimmäistä kertaa uudella verkkosivustolla etsimässä tuotetta tai palvelua. Sivusto näyttää ammattimaiselta, ja tuotteet vaikuttavat lupaavilta, mutta jotain puuttuu – käyttäjäarvostelut. Epäröit hetken, sillä et tiedä, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on ollut. Päätät jatkaa etsintääsi toiselle sivustolle, jolla arvostelut ovat näkyvästi esillä.  Tämä on arkipäivää nykyajan digitaalisessa maailmassa, ja siksi asiakasarvostelujen merkitys […]

Tutki ennen kuin hutkit – hyvä markkinointistrategia voi mullistaa tulokset myös rajallisella budjetilla

Hyvin suunniteltu markkinointistrategia ohjaa yritystä kohti kestävää kasvua ja menestystä – oli budjetti mikä tahansa. Investointi huolellisesti laadittuun markkinointistrategiaan on yksi kannattavimmista sijoituksista, jonka rajallisella budjetilla toimiva yritys voi tehdä.  Kun markkinointibudjetti on tiukka, jokaisen euron on tuotettava tulosta  Hyvin laadittu markkinointistrategia toimii kompassina, joka ohjaa resurssien kohdentamista tehokkaimpiin kanaviin ja toimenpiteisiin. Se auttaa välttämään […]

Miten markkinoida rajallisella budjetilla?

Tässä artikkelissa käymme läpi, miten tekoälyn hyödyntäminen voi mullistaa hakukoneoptimoinnin ja millainen merkitys ihan oikeilla ihmisasiantuntijoilla on tässä kehityskulussa.

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

13:14