Verkkokaupan kävijämäärät

Verkkokaupan kävijämäärien lisääminen eroaa hieman tavallisen yrityssivuston liikennemäärien kasvattamisesta, sillä verkkokauppaan hankitulle liikenteelle on huomattavasti helpompaa laskea arvo. Kaupallisen arvon määrittäminen luonnollisesti auttaa ja motivoi yrityksellesi sopivien liikenteen lähteiden valinnassa, ja mainosbudjetin tarkemmassa kohdentamisessa.

Monesti juuri uusien liikenteen lähteiden kokeilu, budjetin parempi kohdentaminen ja yhteydenpito jo olemassa oleviin asiakkaisiin ovat avainasemassa kun verkkokaupan käyttäjämääriä halutaan kasvattaa.

Miten voit saada lisää kävijöitä verkkokauppaan?

Valitettavasti verkkokaupan kävijämäärien kasvattamiseen ei ole olemassa yhtä keinoa, joka toimisi jokaisessa kaupassa – vaan suunnitelmat pitää tehdä verkkokaupan ja tarjolla olevan tuotevalikoiman mukaisesti. Asiakasmäärien lisäämiseksi on siis tehtävä määrätietoista työtä, joka kannattaa aloittaa aivan perusasioista.

1. Hyödynnä maksuttomat kanavat tehokkaasti

Googlen orgaaninen hakuliikenne muodostaa pohjan monen verkkokaupan liikennemäärille. Maksuttoman verkkohaun tuoma liikenne kannattaa luonnollisesti pyrkiä maksimoimaan, sillä orgaaninen liikenne on erinomainen kanava yrityksesi tunnettavuuden lisäämiseen – ja luonnollisesti myös varsinaiseen asiakashankintaan. Orgaanisen liikenteen lisäämiseksi kannattaakin varmistaa, että sivustosi hakukoneoptimointi on kunnossa.

Sisältökuvat/hakukoneoptimointi/google-loytyvyys-on-elintarkeaa.png

2. Varmista että näyt oikealle kohderyhmälle

Mikäli verkkokauppasi sisältö (tai osa sen sisällöstä) liittyy esimerkiksi tiettyyn harrastukseen, kannattaa selvitellä onko kyseisen harrastuksen ympärille muodostunut kotimaisia yhteisöjä, forumeita ja/tai sivustoja. Harrastukseen liittyvät sivustot voivat tarjota mahdollisuuden mainostilan ostamiseen, tai näkyvyyteen esimerkiksi yhteisön sisäisessä uutiskirjeessä. Tämän kaltainen näkyvyys saattaa monesti tulla yllättävänkin edulliseksi – huomioiden, että näyt tarkkaan valitulle yleisölle.

3. Mainonta ja kumppanuusohjelmat

Hakukonemainonta on toimivuutensa vuoksi yksi verkkokauppiaiden tärkeimmistä työkaluista liikenteen lisäämisessä. Jotta hakukonemainonta ei söisi koko mainosbudjettiasi, kannattaa mainonta suunnitella mahdollisimman tuloslähtöisesti – jolloin pystyt ohjaamaan mainosbudjettiasi tarkasti myyntiä tuoviin hakutermeihin. Kumppanuusohjelmat ovat myös eräänlaista mainontaa. Kumppanuusohjelmilla tarkoitetaan käytäntöä, jossa ulkoinen taho (esimerkiksi blogin ylläpitäjä) ohjaa verkkokauppaasi liikennettä, ja saa vastineeksi korvauksen lähettämänsä liikenteen tuomista kaupoista. Jos myymäsi tuotteet liittyvät johonkin harrastukseen, saattaa kyseisen harrastuksen ympärille olla syntynyt useitakin blogeja, joiden ylläpitäjät voivat olla halukkaita yhteistyöhön. Kumppanuusohjelmien pyörittämiseen on olemassa erilaisia ohjelmia, mutta yksinkertaisen seurannan pystyt rakentamaan myös Google Analyticsin avulla.

4. Yhteisöpalvelut ja uutiskirjeet

Sekä yhteisöpalvelut että uutiskirjeet ovat erinomaisia kanavia verkkokauppasi kanta-asiakkaiden tavoittamiseen. Yhteisöpalvelun seuraajamäärien ja uutiskirjeen vastaanottajien määrän kasvattaminen vaatii kuitenkin aikaa – jolloin näiden kanavien todellinen hyödyntäminen on käytännöstä mahdollista vasta pitempään toimineille verkkokauppiaille. Vaikka kyseiset kanavat toisivat aluksi vain vähän liikennettä, kannattaa uuden verkkokauppiaankin ryhtyä keräämään kaupalleen seuraajia ja uutiskirjeelleen vastaanottajia – sillä muutoin kyseisten kanavien käytölle ei ole edellytyksiä jatkossakaan.

5. Alennuskoodit

Verkkokauppojen alennuskoodit toimivat hyvin niin uutiskirjeissä kuin yhteisöpalveluissakin – ja lisäksi alennuskoodeja myös haetaan runsaasti. Netistä löytyy useita sivustoja, jotka listaavat verkkokauppojen alennuskoodeja ja tapauskohtaisesti kyseiset sivustot voivat myös ohjata lisää liikennettä sivustollesi. Kauppiaana haluat kuitenkin varmistaa, että koodilla saatavan alennuksen suuruus ja ehdot ovat sellaiset joihin sinulla on varaa.



Haluatko olla digileijona?

Liity Netellon sisäpiiriin! Netellon sisäpiirissä saat vinkkejä verkkoliiketoimintasi petraamiseen. Jaamme konkreettisia menestystarinoita siitä, miten asiakkaamme ovat hyötyneet ratkaisuistamme, ja pysyt kartalla digiliiketoiminnan ajankohtaisista tuulista ajankohtaisten aiheiden muodossa. Sisäpiiriläisenä saat myös tarjouksia palveluistamme.

Liity Netellon sisäpiiriin »

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja pysy kartalla alan tapahtumista. Jaamme sosiaalisen median kanavissamme digiliiketoimintaan liittyviä artikkeleita, ajankohtaisia uutisia ja hyödyllisiä vinkkejä, joilla voit tehostaa omaa liiketoimintaasi.

         

In English