Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Mitä konversio-optimointi on?

Kaikkia onnistuneita verkkosivustoja yhdistää yksi asia: niiden suunnittelussa ja toteutuksessa on pidetty etusijalla käyttäjän etua.

Lue tästä, mitä konversio-optimointi tarkoittaa ja poimi talteen tärkeimmät vinkit onnistuneeseen konversioon!

Mitä konversio tarkoittaa?

Konversio tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että sivuston kävijä suorittaa jonkin tavoitteeksi asetetuista toimenpiteistä. Jossakin tapauksessa konversio voi olla tuotteen ostaminen verkkokaupasta, toisessa vaikkapa se, että kävijä täyttää sivustolla olevan yhteydenottolomakkeen.

Konversio-optimointi tarkoittaa puolestaan sitä, että tietyillä toimilla pyritään sivuston tuottavuuden parantamiseen. Sivustolle asetetut tavoitteet ovatkin konversio-optimointia suunniteltaessa ja tehtäessä todella tärkeitä. Se, mitä sivustolla lopulta saavutetaan, riippuu tavoitteista, joita konversio-optimoinnille on asetettu.

Konversion näkökulmasta sivustolla yleisimmin ilmenevät ongelmat ovat ainakin seuraavat:

  • Sivusto on tehty mahdollisimman halvalla ja rakennettu valmiiden (heikosti toimivien) sivupohjien päälle.
  • Sivuston sisällöt ovat suppeita.
  • Sisältö ei ole asiakaslähtöistä, eikä siinä ole esimerkiksi vastattu asiakasta usein mietityttäviin kysymyksiin.
  • Yhteyden ottaminen tai esim. tuotteen tilaaminen on liian monimutkaista.

Miten konversiota voidaan kasvattaa?

Avainasemassa on oman kohderyhmän tunteminen. Tärkeintä on, että sivustolla oleva tieto tarjoillaan kävijälle selkeästi. Kun sisältö on luotu oikeaa kohderyhmää varten, tuntee käyttäjä löytäneensä vastauksen etsimäänsä kysymykseen. Kun käyttäjä kokee sivuston miellyttäväksi ja helppokäyttöiseksi, kasvaa myös kävijän positiivinen mielikuva sivustoa ja sen takaa löytyvää yritystä kohtaan.

Lisäksi on tärkeää, että sivuston kävijä on todella huomioitu sekä sivuston sisällöissä että käyttöliittymässä. Toisin sanoen sisällön on oltava aidosti asiakaslähtöistä. Asiakaslähtöiseen tyyliin kuuluu myös esimerkiksi kävijän mieltä mahdollisesti vaivaavien kysymysten tai epäselvyyksien ratkominen. Monet sivut tarjoavatkin kävijälle usein kysytyt kysymykset -osiota, mutta vaihtoehtoisesti yleisimpiä ongelmia voidaan käsitellä myös suoraan tekstisisällöissä.

Ensisijaisen tärkeää on lisäksi ylipäätään sivuston ja yrityksen luotettavuus, joka auttaa kävijää päättämään, kannattaako kyseiseltä yritykseltä ostaa tuotteita tai palveluita. Mielikuvaan yrityksen luotettavuudesta voi vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka helposti yhteystiedot ovat löydettävissä sivustolla tai se, millaisia arvosteluja yritykselle on annettu sosiaalisen median kautta.

Tarjottavan tuotteen tai palvelun on tietysti tärkeää olla myös kilpailukykyinen erityisesti silloin, jos sen kilpailuttaminen on asiakkaalle helppoa. Sivuston on myös oltava helposti löydettävissä ja lisäksi tuotteen kätevästi saatavilla. Vaikka tarjottu tuote tai palvelu olisi kilpailijoihin verrattuna hyvä ja edullinen, kauppaa ei voi syntyä, mikäli sivut eivät ole tarpeeksi helposti löydettävissä.

 

Verkkokaupan konversio-optimointi: huomioi ainakin nämä asiat

Etenkin verkkokaupoissa asioinnin on oltava todella helppoa. Lähtökohtana tulisi olla, että asiakas saisi tehtyä ostoksensa ilman rekisteröitymistä. On tärkeää, että tilausta tehdessään asiakkaan ei tarvitse tehdä montaakaan klikkausta voidakseen vahvistaa ja maksaa haluamansa tuotteen.

Kuluttajapuolella sivuston toimivuus mobiililla on ehdottoman tärkeää. Etenkin tuotteita aktiivisesti hakevat ja vertailevat asiakkaat käyttävät usein mobiilia, vaikka lopullinen tilaus tehtäisiinkin myöhemmin desktopilla.

Verkkokauppojen kohdalla luotettavuutta tuovat myös selkeästi esitetyt toimitus- ja palautusehdot, helposti tavoitettava asiakaspalvelu sekä kohtuuhintaiset tai ilmaiset toimitukset. Myös alennuskoodit ovat usein hyvä tapaa rohkaista etenkin uusia asiakkaita kokeilemaan. verkkokauppaa.

Tämän lisäksi myös maksu- ja toimitusvaihtoehtojen monipuolisuudella on yllättävän suuri vaikutus konversioiden syntymiseen. Etenkin, jos sama tuote on mahdollista saada kilpailijalta, ei voida olettaa, että asiakas suostuisi kovinkaan helposti käyttämään esimerkiksi hintavaa kuljetuspalvelua.

Konversio-optimointi


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!

Ota yhteyttä


Uusimmat blogiartikkelimme

Yli 90 % kuluttajista tekee ostopäätöksen arvostelujen perusteella – käyttäjäarvostelut ovat verkkosivuston menestyksen avain

Kuvittele tilanne, jossa vierailet ensimmäistä kertaa uudella verkkosivustolla etsimässä tuotetta tai palvelua. Sivusto näyttää ammattimaiselta, ja tuotteet vaikuttavat lupaavilta, mutta jotain puuttuu – käyttäjäarvostelut. Epäröit hetken, sillä et tiedä, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on ollut. Päätät jatkaa etsintääsi toiselle sivustolle, jolla arvostelut ovat näkyvästi esillä.  Tämä on arkipäivää nykyajan digitaalisessa maailmassa, ja siksi asiakasarvostelujen merkitys […]

Tutki ennen kuin hutkit – hyvä markkinointistrategia voi mullistaa tulokset myös rajallisella budjetilla

Hyvin suunniteltu markkinointistrategia ohjaa yritystä kohti kestävää kasvua ja menestystä – oli budjetti mikä tahansa. Investointi huolellisesti laadittuun markkinointistrategiaan on yksi kannattavimmista sijoituksista, jonka rajallisella budjetilla toimiva yritys voi tehdä.  Kun markkinointibudjetti on tiukka, jokaisen euron on tuotettava tulosta  Hyvin laadittu markkinointistrategia toimii kompassina, joka ohjaa resurssien kohdentamista tehokkaimpiin kanaviin ja toimenpiteisiin. Se auttaa välttämään […]

Miten markkinoida rajallisella budjetilla?

Tässä artikkelissa käymme läpi, miten tekoälyn hyödyntäminen voi mullistaa hakukoneoptimoinnin ja millainen merkitys ihan oikeilla ihmisasiantuntijoilla on tässä kehityskulussa.

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

13:31