Nettipresenssi kuntoon sisällöntuotolla?

Yrityksen verkkopresenssi on niin paljon muutakin, kuin pelkät verkkosivut. Sosiaalinen media on yhä tärkeämpi osa useimman vakavasti otettavan yrityksen brändiä.

Kun asiakas tutustuu yritykseen, jolta aikoo ostaa tuotteen tai palvelun, hän tyypillisesti kirjoittaa yrityksen nimen Googleen ja katsastaa muutaman ensimmäisen hakutuloksen.

Näin toimitaan erityisesti silloin, kun kyse on hintavammasta tuotteesta tai palvelusta. Asiakas haluaa varmistaa, että kyse on luotettavasta toimijasta, jonka kanssa uskaltaa tehdä kauppaa. Mitä korkeampi hinta, sitä varmempi hän haluaa olla ennen lopullista ostopäätöstä.

Lisäksi asiakas pyrkii mahdollisesti tutkimaan yrityksen kulttuuria sosiaalisen median avulla. Etenkin palvelutuotteiden kohdalla asiakas etsii usein myös yhteistyökumppania, jonka kanssa on mukava toimia.

Pelkkä halvin tai paras ei välttämättä riitä, jos vaihtoehtona ovat myös miellyttävä ja aito.

Google ei peittele mitään

Yrityksen nimellä tehdyt brändihaut tuottavat yleensä hakutuloksia, joiden kärjessä ovat yritysten omat verkkosivustot ja someprofiilit, mutta usein myös muita hakutuloksia.  

Joissakin tapauksissa verkkosivusto on laitettu viimeisen päälle tikkiin, mutta someprofiilien visuaaliset elementit ovat vähän sinne päin. Välillä profiileissa on vanhentunutta tai toistensa kanssa ristiriitaista tietoa. Tämä antaa yrityksestä huonon vaikutelman ja saattaa heikentää yrityksen uskottavuutta asiakkaan silmissä.

Google ei myöskään tee eroa positiivisen ja negatiivisen informaation välillä, joten hakutulosten joukossa voi, yrityksen itse ylläpitämien profiilien lisäksi olla mitä tahansa muutakin sisältöä.

 

blogi/nettipresenssi-kuntoon3.jpg

Sosiaaliset haut yleistyvät

Viime vuosien aikana myös sosiaaliset haut ovat yleistyneet. Eri toimialojen yrityksiä ja tekijöitä etsitään paljon esimerkiksi LinkedInistä ja liikkeen sijaintia tai aukioloaikoja Facebookista. Tämä kannattaa huomioida tarjoamalla asiakkaille ajantasaista informaatiota useammassa kuin yhdessä kanavassa.

Käyttäjä, joka selailee mobiililaitteellaan Facebookia, ei siis välttämättä vaivaudu avaamaan erikseen Googlea, nähdäkseen vaikkapa yrityksesi aukioloajat. Sen sijaan hän saattaa mielummin etsiä tietoa yrityksesi Facebook-sivulta.

Samalla asiakkaat näkevät, millaisia Facebook-päivityksiä yrityksesi on (tai ei ole) julkaissut.

Avainhenkilöiden somepresenssit ovat osa yrityskuvaa

Brändihauilla löytyy usein myös firman avainhenkilöiden LinkediIn- ja Twitter-tilejä. 

Yrityksen työntekijät listautuvat yrityksen nimellä etsittäessä myös LinkedInin sisäisissä hauissa, jolloin kuka tahansa voi tutkia, keitä yritys työllistää.

Tästä syystä etenkin keskeisimpiä avainhenkilöitä kannattaa ohjeistaa ja tukea somen käytössä. Lähtökohtaisesti pitäisi pyrkiä siihen, että asiakkaan kohtaamiset brändin ja sen edustajien kanssa olisivat verkossa yhtä miellyttäviä kuin reaalimaailmassakin.

Varsinkin myyjien nimiä Googletetaan todella paljon ja usein ensimmäisten hakutulosten joukosta löytyvät heidän sosiaalisen median profiilinsa.

Sosiaalisten kanavien kautta tulee yhä useammin myös suoria yhteydenottoja, joista osa voi liittyä palveluiden ostamiseen ja osa esimerkiksi asiakaspalveluun. Some mielletäänkin usein matalan kynnyksen epäviralliseksi kontaktipinnaksi, jonka kautta yrityksen edustajalle voi olla helpompi laittaa alustavaa kyselyä kuin esimerkiksi sähköpostiin.

Mitä maineenhallinta edellyttää?

Kevyimmillään maineenhallintaan riittää, että someprofiilien visuaaliset elementit, valokuvat ja profiilitekstit ovat laadittu ammattimaisesti.

Laajimmillaan tehdään sisältösuunnitelmia ja somestrategioita sekä varmistetaan täysin yhteneväinen visuaalinen ilme kaikkien eri nettipresenssien välillä. Joissakin yrityksissä koko henkilöstö on puettu Linkedinissä tai Twitterissä yrityksen väreihin.

Tehokkain tapa vaikuttaa siihen millaista sisältöä Google nostaa brändihaussa ihmisten silmien eteen, on luoda yrityksen brändin alla runsaasti hyvää sisältöä ja huolehtia siitä, että vähintään yrityksen Facebook-sivu, LinkedIn ja Twitter ovat kuosissa.

Suojaa brändiäsi

Kun verkkosivujen ohella muustakon nettipresenssistä huolehditaan asianmukaisesti, suojaa se yritystä tarpeettomalta, negatiiviselta maineelta.

Säännöllisesti päivittyvä Facebook-, Twitter- tai LinkedIn-profiili vievät tehokkaasti Googlen etusivulla esimerkiksi keskustelupalstojen kirjoittelulta.

Somekanavat sopivat tarpeen vaatiessa erinomaisesti muun muassa nopeaan tiedottamiseen, oikaisujen tekemiseen ja kriisiviestintään, eli markkinointi ei suinkaan ole ainoa syy miksi yrityksen kannattaisi jalkautua someen.   

Some ja hakukoneoptimointi

Sosiaalisen median vaikutusmekanismit optimointiin ovat monimutkaisempia kuin pelkästään ulkoa tulevan linkityksen suora kasvu. Somen suurin hyöty hakukoneoptimointiin syntyy epäsuorien vaikuttimien kautta:

  • Dominointi brändihauissa Googlen etusivulla 
  • Liikenteen määrän lisääntyminen somen ansiosta

Parhaimmillaan yrityksen tuottama sisältö voi somen ansiosta kerätä tuhansia kävijöitä päivässä, jos linkkipostaus aiheuttaa paljon keskustelua esimerkiksi jossakin suuressa Facebook-ryhmässä tai lähtee leviämään re-twiittauksina syötevirrasta toiseen.

Viraali-ilmiöiden kehittäminen ei kuitenkaan ole helppoa, eivätkä blogipostaukset tavallisesti saavuta suurta suosiota ilman maksettua näkyvyyttä. Tärkeintä kuitenkin on, että koko ajan tapahtuu jotakin, jotta sekä Google että asiakkaat tietävät yrityksesi olevan aktiivinen toimija.

Maksettuakaan liikennettä ei kannata unohtaa, sillä varsinkin somessa mainontaa voidaan kohdentaa erittäin tarkasti esimerkiksi sukupuolen, ammatin tai jopa vuositulojen mukaan.

Sekä maksetuista että maksuttomista käynneistä jää yleensä jälki selaimeen, somepalveluun ja Googlelle. Tämän tiedon perusteella yritystäsi tarjotaan samalle kävijälle yhä uudelleen, niin somepalveluiden sisällä kuin niiden ulkopuolellakin.

Kun kävijä ryhtyy kirjoittamaan selaimen osoiteriville jotakin samankaltaista kuin yrityksesi verkko-osoite, ehdottaa selain sinun kotisivujasi. Kun hän etsii Googleen kirjautuneena yrityksesi toimialaan liittyviä tuotteita, tarjoaa Google ensimmäiseksi sinun yrityksesi tarjoamia vaihtoehtoja.

Somessa syntynyt vuorovaikutus potentiaalisen asiakkaan kanssa vaikuttaa siis epäsuorasti yrityksesi löytyvyyteen koko internetissä ja parantaa mahdollisuuksiasi saada kauppaa.

Somemarkkinointi ja hakukoneoptimointi eivät siis missään tapauksessa sulje toisiaan pois, vaan täydentävät toisiaan mitä tehokkaimmalla tavalla.

Laitetaanko yrityksesi sometilit kuntoon?

Ota yhteyttä Netelloon kun yrityksesi sometilit kaipaavat kasvojenkohotusta tai haluatte jalkautua sosiaalisen median kanaviin. Me teemme teille näyttävät kansibannerit ja graafiset elementit jonka jälkeen viemme yrityksenne sosiaalisiin medioihin tyylillä.

Meiltä saat tarvittaessa enemmänkin tukea. Teemme sisältösuunnitelmia, ohjeistuksia ja kirjoitamme tekstejä. Jos et tiedä miten missäkin somekanavassa kannattaa (milläkin tavoitteella) toimia, me opastamme.

Mikä pössis?

Laadukkaat sisällöt ovat bensiiniä somepresenssille ja digitaaliselle markkinointiviestinnälle.

Lue täältä asiakkaidemme kokemuksia sisältömarkkinoinnin palvelustamme: Jatkuva sisällöntuotto »

 

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja saat kuulla ensimmäisten joukossa digiliiketoimintaan liittyvistä asioista. Jaamme artikkeleita, uutisia ja vinkkejä, joilla voit tehostaa liiketoimintaasi.

    Sisältökuvat/Muut/instagram-ikoni.png   

In English