Googlen etusivulle

Googlen etusivulle pääsystä on tullut yksi yritysten markkinoinnin prioriteeteista. Vuosien varrella Googlessa tehtävien verkkohakujen määrä on kasvanut kohisten toimialasta riippumatta, ja markkinoijat ovat luonnollisesti huomanneet tämän eivätkä halua yritystensä jäävän paitsi jaossa olevasta liikenteestä.

Muutamilla toimialoilla Googlen etusivulle pääsee jo pienillä ponnisteluilla, toisilla toimialoilla etusivun paikka taas voi olla pidemmän taipaleen takana.

Sisältökuvat/hakukoneoptimointi/google-loytyvyys-on-elintarkeaa.png

Millä termeillä Googlen etusivulle kannattaa pyrkiä?

Yrityksen kannattaa luonnollisesti pyrkiä maksimoimaan näkyvyytensä Googlen etusivulla hyödyntäen mahdollisimman useaa hakutermiä. Käytettävien hakutermien käyttöaste ja relevanttius on kuitenkin hyvä selvittää huolellisesti etukäteen – et esimerkiksi halua hankkia näkyvyyttä pelkästään termeillä joiden käyttöaste jää onnettoman vähäiseksi.

Lisäksi kannattaa myös huomioida yrityksen asiakaskunnan eri vaihteet. Aluksi potentiaalisella asiakkaalla saattaa esimerkiksi olla selkeä tarve tai ongelma, mutta hän ei vielä tunne tarjoamaasi ratkaisua, jonka vuoksi hän ei myöskään osaa hakea tietoa kovinkaan tarkoilla tuote- tai palvelunimikkeillä. Näissä tilanteissa asiakas saattaa esimerkiksi kirjoittaa Googleen lyhyen kuvauksen ongelmastaan tai tarpeestaan – kyseisissä tilanteissa yrityksesi saattaa jäädä täysin ilman näkyvyyttä, mikäli yrityksesi löydettävyys on rakennettu pelkästään tuote- tai tuoteryhmien nimien ympärille. Tästä syystä löydettävyyttä ei kannata rajata myöskään tarpeettoman tarkkoihin termeihin.

Mitä vaihtoehtoja yritykselläsi on olemassa?

Googlen etusivulle pääsyyn on karrikoidusti sanottuna kaksi tietä: maksuttomat hakutulokset, sekä maksetut mainokset.

Moni yritys haluaa luonnollisesti minimoida liikenteestä koituvat kustannukset, jonka seurauksena ns. orgaanista, eli maksutonta hakuliikennettä pyritään hankkimaan mahdollisimman paljon. Vaikka olisitkin karsimassa verkkosivustosi liikenteestä koituvia kuluja, ei maksettua mainontaa kannata kokonaan hylätä. Mainonnan avulla pystyt helposti todentamaan tuoko esimerkiksi yksittäinen hakutermi sivustollesi kauppaan johtavaa liikennettä.

Maksetun mainoksen avulla voit esimerkiksi nostaa yrityksesi Googlen hakutulosten kärkeen muutamaksi kuukaudeksi, jonka jälkeen pystyt ehkä todentamaan tuovatko valitsemasi hakutermit sivustollesi tavoitteidesi mukaista liikennettä. Tämän jälkeen voit päättää alatko panostamaan myös kyseisen termin orgaaniseen näkyvyyteen, vai onko aika siirtyä testaamaan seuraavan hakutermin toimivuutta.

Miksi Googlen etusivulle on toisinaan vaikeaa päästä?

Joskus Googlen etusivulle pääseminen voi tuntua lähes mahdottomalta tehtävältä. Tekemistäsi toimista huolimatta, sivustosi jää keikkumaan toiselle hakutulossivulle. Joten missä on vika?

Yleensä ongelmana on kyseisen termin kilpailutilanne. Etusivun näkyvyys saattaa mennä esimerkiksi pörssiyhtiöille tai muille selvästi isommille yhtiöille, joiden ulkoinen linkitys on selvästi laajempaa, tai joiden panostukset sivuston sisällön monipuolisuuteen ovat kattavammat. Näissä tilanteissa kannattaakin pyrkiä selvittämään, mitä asioita esimerkiksi pari hakutuloksissa edellä olevaa sivustoa tekevät sinua paremmin. Tämän jälkeen voit luoda oman strategiasi kyseisten kilpailijoiden edelle kiilaamiseen.

Joissain tilanteissa kilpailijoiden saavuttama etumatka voi kuitenkin olla liian suuri, jotta se voitaisiin kuroa umpeen lyhyellä aikavälillä. Näissä tilanteissa kannattaakin perehtyä kilpailluksi osoittautuneen termin synonyymeihin, sekä asiakaspolun vaiheisiin ja pyrkiä viemään näkyvyyttä ns. kyseisen termin ympäriltä.

Näin toimimalla pystyt laajentamaan yrityksesi käytössä olevien hakutermien määrää, samalla kun kurot umpeen kilpailijoiden saavuttamaa etumatkaa.

Erittäin kilpailtujen hakutermien kohdalla tulee myös huomioida hakutermistä saatava hyöty. Mikäli yrityksesi tarjoama tuote ei ole kilpailukykyinen - esimerkiksi hinnan osalta - ei pelkkä hakukonenäkyvyys välttämättä myy tuotetta puolestasi. Monet asiakkaat vertailevat ja kilpailuttavat toimijoita ennen ostopäätöksen tekemistä, joka korostaa mainostettavan tuotteen tai palvelun kilpailukyvyn tärkeyttä. Kilpailukyky on siis syytä huomioida ennen suurempiin ponnistuksiin ryhtymistä.



Haluatko olla digileijona?

Liity Netellon sisäpiiriin! Netellon sisäpiirissä saat vinkkejä verkkoliiketoimintasi petraamiseen. Jaamme konkreettisia menestystarinoita siitä, miten asiakkaamme ovat hyötyneet ratkaisuistamme, ja pysyt kartalla digiliiketoiminnan ajankohtaisista tuulista ajankohtaisten aiheiden muodossa. Sisäpiiriläisenä saat myös tarjouksia palveluistamme.

Liity Netellon sisäpiiriin »

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja pysy kartalla alan tapahtumista. Jaamme sosiaalisen median kanavissamme digiliiketoimintaan liittyviä artikkeleita, ajankohtaisia uutisia ja hyödyllisiä vinkkejä, joilla voit tehostaa omaa liiketoimintaasi.

         

In English