Googlen etusivulle pääsemisestä on tullut yksi yritysten markkinointiprioriteeteista, eikä syyttä. Vuosien varrella Googlen kautta tehtävien verkkohakujen määrä on kasvanut hurjasti toimialasta riippumatta. Joillakin toimialoilla etusivulle pääseminen onnistuu kohtalaisen helposti, toisilla hyvä hakukonenäkyvyys taas vaatii pitkäaikaista ponnistelua.
Millä termeillä Googlen etusivulle kannattaa pyrkiä?
Sivuston näkyvyys Googlen etusivulla kannattaa pyrkiä maksimoimaan hyödyntämällä mahdollisimman montaa hakutermiä. On kuitenkin tärkeää selvittää etukäteen, kuinka suosittuja käytettävät hakusanat ovat.
Kannattaa myös huomioida kohderyhmän toiminnan erilaiset vaiheet. Potentiaalisella asiakkaalla saattaa esimerkiksi aluksi olla selkeä tarve tai ongelma, mutta mikäli hän ei vielä tunne yrityksesi tarjoamaa ratkaisua, ei hän myöskään osaa hakea tietoa oikeilla tuote- ta palvelunikkeillä
Asiakas saattaa esimerkiksi kirjoittaa Googleen lyhyen kuvauksen ongelmastaan tai tarpeestaan. Mikäli yrityssivustosi löydettävyys on rakennettu pelkkien tuote- tai tuoteryhmien nimien ympärille, saattaa se jäädä kokonaan ilman hakukonenäkyvyyttä. Onkin tärkeää, ettei löydettävyyttä rajoiteta käyttämällä liian tarkkoja hakusanoja.
Mitä vaihtoehtoja yritykselläsi on olemassa?
Googlen etusivulle vie käytännössä kaksi reittiä: maksuttomat hakutulokset ja maksetut mainokset. Moni yritys haluaa minimloida verkkoliikenteestä aiheutuvat kustannukset, minkä takia niin kutsuttua orgaanista eli maksutonta hakukoneliikennettä pyritään hankkimaan mahdollisimman paljon.
Vaikka olisitkon karsimassa verkkosivustosi liikenteestä koituvia kuluja, ei maksettua mainontaa kannata välttämättä sulkea kokonaan pois. Mainonta on kätevä keino esimerkiksi sen selvittämiselle, tuoko vaikkapa yksittäinen hakutermi sivustollesi kauppaan johtavaa liikennettä.
Maksetun mainoksen avulla voit myös nostaa yrityksesi Googlen hakutulosten kärkeen muutamaksi kuukaudeksi. Näiden kuukausien aikana voit seurata, tuovatko valitsemasi hakutermit sivustollesi tavoitteidesi mukaista liikennettä.
Voit sen perusteella päättää, kannattaako sinun panostaa myös hakuksanan orgaaniseen näkyvyyteen vai siirtyä testaamaan jonkin toisen hakutermin toimivuutta.
Miksi Googlen etusivulle on välillä vaikeaa päästä?
Joskus etusivulle pääseminen voi tuntua mahdottomuudelta. Missä on vika, jos sivustosi ei kovasta yrittämisestä huolimatta pärjää hakukonenäkyvyydessä?
Usein ongelma on valitun hakusanan kovasta kilpailutilanteesta.
Etusivun paikkoja saattaa pitää esimerkiksi pörssiyhtiöt tai muut suuret toimijat, joiden panostukset sivoston näkyvyyteen on valtavat. Tällaisissa tilanteissa kannattaa pyrkiä selvittämään, mitä asioita hakutuloksissa omaa sivustosia paria paikkaa ylempänä yritystä tekevät paremmin. On kuitenkin mahdollista, että kilpailijoiden saavuttama etumatka on liian suuri kurottavaksi kiinni nopeasti. Silloin kannattaa keskittyä ensisijaisesti valitun hakusanan synonyymien tutkimiseen.
Erittäin kilpailtujen hakutermien kohdalla tulee myös huomioida hakutermistä saatava hyöty. Mikäli yrityksesi tarjoama tuote ei esimerkiksi hintansa osalta ole kilpailukykyinen, ei pelkkä hakukonenäkyvyys välttämättä auta parantamaan tilannetta. Monet asiakkaat vertailevat ja kilpailuttavat toimijoita ennen ostopäätöksen tekemistä, joten tarjottavan tuotteen kilpailukykyä on tärkeää tarkastella kriittisesti suurempiin ponnistuksiin ryhtymistä.
Haluatko tietää lisää?
Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!