Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Googlen kriteerit muuttuvat maaliskuussa 2024 – onko sivustosi ajan tasalla? 

Me kaikki pidämme nopeista ja suoraviivaisista verkkosivuista. Siksi myös Google arvostaa jatkossa yhä enemmän sivuston hyvää käyttökokemusta (user experience, UX). Sivuston käytettävyys vaikuttaa tulevaisuudessa siis yhä enemmän siihen, kuinka hyvin sivusto löytyy Googlesta.

Lue tästä artikkelista, mistä on kyse ja miten voit varmistaa sivustosi laadun Googlen silmissä. 

nettisivujen analysointi

Mistä on kyse? 

Google haluaa tarjota hakutuloksissaan käyttäjille mieleisiä sivustoja, ja näiden toiveiden täyttämiseksi Google turvautuu erilaisiin suorituskyvyn mittareihin. Google käyttää tähän Core Web Vitals -mittausjärjestelmää, jossa INP, eli Interaction to Next Paint tulee olemaan uusi mittari. INP keskittyy arvioimaan sivuston vastauskykyä käyttäjän toimintaan. Tässä artikkelissa syvennymme siihen, mikä INP on, miksi se on tärkeä ja kuinka sitä voidaan parantaa. 

Mikä ihmeen Core Web Vitals ja INP? 

Core Web Vitals on Googlen kehittämä suorituskyvyn mittausjärjestelmä, joka arvioi verkkosivuston käyttäjäkokemuksen laatua. Se keskittyy kolmeen pääasialliseen alueeseen: latausnopeus, interaktiivisuus ja visuaalinen vakaus. 

INP, eli Interaction to Next Paint on suorituskyvyn mittari, joka mittaa ajanjaksoa, jonka aikana sivusto reagoi käyttäjän toimintaan – kuten klikkauksiin, näppäimistön painalluksiin ja muihin käyttöliittymän interaktioihin. Toisin sanoen se tarkkailee aikaa, joka kuluu käyttäjän ensimmäisestä vuorovaikutuksesta, esimerkiksi napin painamisesta siihen saakka, kunnes sivusto vastaa ja esimerkiksi uusi sisältö näkyy ruudulla. INP-mittauksen arvo kertoo pisimmän yksittäisen viiveen, jonka käyttäjä kokee käyttäessään sivustoa. Google ottaa INP-mittarin käyttöön maaliskuussa 2024. 

Miksi INP on tärkeä ja mitä hidas INP-tulos kertoo sivustosta? 

INP on tärkeä, koska se tarjoaa kehittäjille tietoja sivuston todellisesta responsiivisuudesta käyttäjän näkökulmasta. Vaikka monet verkkosivut voivat näyttää valmiilta ja näennäisesti toimivilta sivun latauduttua, ne voivat silti olla hitaita reagoimaan käyttäjän toimiin, mikä voi olla turhauttavaa käyttäjien mielestä, joka taas vaikuttaa negatiivisesti käyttökokemukseen. INP ottaa huomioon käyttäjän kokeman viiveen eikä vain sivun latautumiseen kuluvaa aikaa, joten se on realistisempi mittari käyttäjäkokemuksen arvioimiseen, kuin aikaisemmin käytössä ollut FID (First Input Delay). 

Kuinka voi varmistaa, että sivusto täyttää Googlen vaatimukset INP:n osalta? 

INP-nopeutta voi tutkia käyttämällä verkkosivujen suorituskykyä arvioivia työkaluja, kuten Googlen Lighthouse, PageSpeed Insights, Search Console ja Chrome User Experience Report (CrUX). Nämä työkalut auttavat keräämään ja analysoimaan käyttäjien todellisia kokemuksia eri verkkosivuilla, antaen kehittäjille ja verkkosivustojen omistajille mahdollisuuden nähdä, missä interaktioita voisi optimoida paremman käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi. 

  • Alle 200 millisekunnin INP-tulos tarkoittaa, että sivusto reagoi hyvin. 
  • Yli 200 millisekunnin, mutta enintään 500 millisekunnin INP-tulos tarkoittaa, että sivuston reagointinopeus kaipaa parannusta. 
  • Yli 500 millisekunnin INP-tulos tarkoittaa, että sivusto reagoi liian hitaasti. 

Miten verkkosivuston INP-arvoa voi parantaa? 

Sivuston vuorovaikutusvasteaikojen parantaminen voi vaatia useiden erilaisten tekniikoiden ja parhaiden käytäntöjen yhdistelmiä. Tässä muutama vinkki INP-tuloksen parantamiseen: 

Vähennä JavaScriptin käyttöä

Liiallinen JavaScriptin käyttö voi hidastaa sivuston reagointikykyä. Vähentämällä ylimääräistä koodia ja viivästyttämällä koodin latausta tai käyttämällä async/defer atribuutteja, JavaScriptin vaikutusta reagointiaikaan voidaan pienentää. Esimerkiksi WordPress-sivustoon on tarjolla lisäosia, joiden avulla voidaan optimoida koodin määrää. 

Optimoi käyttöliittymän suorituskyvyn kriittiset osat

Varmista, että käyttöliittymän komponentit reagoivat nopeasti ja sujuvasti. 

Hyödynnä selaimen välimuistia

Resurssien tallentaminen käyttäjän selaimen välimuistiin voi nopeuttaa sivun latautumista toistuvilla vierailuilla. 

Priorisointi ja latausaikojen hallinta

Aluksi kannattaa ladata vain kriittiset resurssit, loput resurssit voidaan ladata myöhemmin esimerkiksi Lazy Load -tekniikkaa hyödyntämällä. 

Menikö sivusto nyt uusiksi? 

Pitääkö sivustolle nyt tehdä jotakin? Ei välttämättä. Käyttäjät ovat aina halunneet sivustojen toimivan nopeasti, eli sinänsä vaatimus ei ole mitenkään uusi. INP on käyttäjäkeskeinen suorituskyvyn mittari, joka kertoo miten nopeasti sivusto reagoi käyttäjän toimintaan. Sen ymmärtäminen ja jatkuva parantaminen on avainasemassa verkkosivuston käyttökokemuksen ja sitä kautta tuottavuuden parantamisessa.  

Entistä kehittyneemmät mittarit, kuten INP, auttavat kehittäjiä ja yrityksiä tunnistamaan potentiaalisia pullonkauloja, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti käyttäjäkokemukseen, sijoituksiin ja lopulta verkkosivuston tavoitteiden saavuttamiseen.  

Tällainen sivuston suorituskyky on siis jatkossa yhä tärkeämmässä roolissa ja on tärkeää pitää silmällä suorituskykymittareita ja reagoida, mikäli INP-arvo ei ole halutuissa rajoissa. Esimerkiksi Google Search Consolesta saat selville sivustosi Core Web Vitals -arvot, mukaan lukien INP:n.

Kaipaatko apua sivustosi suorituskyvyn parantamiseen?


Uusimmat blogiartikkelimme

×