Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Viisi vinkkiä myyvän sisällön kirjoittamiseen

Olipa yrityksesi toimiala mikä tahansa, verkkosivustosi tekstin laadulla voi olla merkittävä vaikutus liiketoimintaasi. Mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon, kun kirjoitetaan myyvää sisältöä verkkosivuille?

1. Mieti, kenelle kirjoitat ja miksi

Jotta sisältö olisi lukijan näkökulmasta mahdollisimman kiinnostavaa, on sen puhuteltava oikeaa kohderyhmää. Ennen itse kirjoitustyön aloittamista olisikin hyvä kirkastaa omia ajatuksia siitä, kenet yrityksesi verkkosivulla haluat oikeastaan tavoittaa. Tämä vaikuttaa tekstin asiasisältöön, mutta myös esimerkiksi tapaan, jolla puhuttelet lukijaa.

Pohdi vastauksia ainakin seuraaviin kysymyksiin ennen sisällöntuotannon aloittamista:

  • Millainen tuotteesi ja palvelusi on? Miksi se on erityinen?
  • Minkä asiakkaan ongelman yrityksesi tuote tai palvelu ratkaisee?
  • Kirjoitatko ensisijaisesti yritys- vai yksityisasiakkaille?
  • Kohdennatko tekstisi ensisijaisesti uusille vai vanhoille asiakkaille?
  • Kuinka paljon lukija todennäköisesti tietää tuotteestasi tai palvelustasi?
  • Millaisella äänensävyllä uskot, että lukijasi haluaa tulla puhutelluksi?

2. Aseta julkaistavalle sisällölle selkeät tavoitteet

Kun tiedät, kenelle sisältösi on suunniteltu ja millaisella äänensävyllä haluat puhutella lukijoitasi, olisi sinun hyvä asettaa sisällöllesi tavoite. Mieti, mitä haluat saada tekstilläsi aikaan? Yrityksesi liiketoiminnan näkökulmasta pelkkä verkkosivuston kävijälukujen kasvattaminen ei välttämättä yksinään riitä, vaan tulisi pohtia, millä tavalla sisältöäsi lukevat kävijät voidaan muuttaa yrityksesi maksaviksi asiakkaiksi.

Puhutaankin konversiosta eli siitä, että sivuston kävijä suorittaa jonkin tavoitteeksi asetetuista toimenpiteistä. Konversiossa avainasemassa on oman kohderyhmän tunteminen ja ymmärtäminen.

Konversiotavoitteesi voi olla esimerkiksi jokin seuraavista:

  • sivuston kävijä klikkaa yhteydenottopainiketta
  • sivuston kävijä lähettää tarjouspyynnön
  • sivuston kävijä ostaa yrityksesi tuotteen tai palvelun verkkokaupasta

Muuta siis kävijät maksaviksi asiakkaiksi.

Haluatko tietää lisää sivuston tuottavuuden parantamisesta? Lue lisää sivuston konversiosta!

3. Tee tekstistäsi helppolukuinen

Pidä mielessä, että suurin osa sivustosi vierailijoista todennäköisesti vain silmäilee tekstisisällöt nopeasti läpi. Siksi verkkosisältöä tuotettaessa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota tekstin selkeyteen ja rakenteeseen. Tärkeimpien yrityksesi tuotteisiin tai palveluihin liittyvien asioiden tulisi selvitä heti tekstin alussa. Tekstin rakennetta kannattaa selkiyttää kirjoittamalla melko lyhyitä kappaleita ja tiiviitä lauseita, käyttämällä väliotsikoita sekä suosimalla erilaisia listauksia. Älä myöskään turhaan sekoita potentiaalisen asiakkaan päätä liian monimutkaisilla sanoilla tai lauserakenteilla. Käytä sellaisia sanoja, joita uskot kohderyhmäsikin käyttävän. Älä viljele tekstissä esimerkiksi vaikeaselkoista ammattisanastoa, ellet ole ihan varma, että myös lukijasi ymmärtävät, mistä puhutaan.

Lue Netellon monipuolisista sisällöntuotannon palveluista!

4. Tee kokonaisuudesta visuaalinen

Tekstisisällön väliin asetellut kuvat, kaavio, videot tai muu vastaava visuaalinen materiaali auttaa lukijaa hahmottamaan, mistä on kysymys, myös pikaisella silmäilyllä. Visuaaliset elementit myös rytmittävät pidempää tekstipätkää mukavasti ja auttavat lukijaa vastaanottamaan viestittämäsi sanoman. Yrityksesi etu on myös, jos ihmiset jakavat sisältöäsi edelleen esimerkiksi sosiaalisen median palveluissa, kuten Facebookissa ja Twitterissä. Sosiaalisen median käyttäjät ovat niin tottuneet visuaalisesti näyttävään materiaaliin, että teksti ilman kuvia tai muuta visuaalisuutta ei välttämättä herätä laajaa mielenkiintoa. Satsaa siis kokonaisuuteen!

5. Muista hakukoneet, mutta kirjoita aina ensisijaisesti ihmisille

Vaikka haluat kirjoittaa verkkosisältösi aina ensisijaisesti ihmisille, voit huomioida tekstissäsi myös muutaman Googleen ja muihin hakukoneisiin liittyvän perusasian. Suurin osa kaikista ostoprosesseista nimittäin alkaa Googlen kautta tehtävällä haulla. Mieti siis ensin, mikä on se hakusana, jolla yrityksesi tuotetta tai palvelua todennäköisimmin verkosta etsitään.

Valitun hakutermin tulisi löytyä tekstisi pää- ja väliotsikosta, URL-osoitteesta sekä itse leipätekstistä. Hakukoneoptimoidun tekstin tulee sisältää mahdollisimman monipuolista informaatiota yrityksesi tuotteista tai palveluista. Hakukoneet haluavat tarjota omille käyttäjilleen ensisijaisesti sellaisia sivustoja, jotka tarjoavat kiinnostavaa sisältöä. Tekstin tulisi kertoa myös mahdollisimman tarkasti aiheesta, jota sivustosi käsittelee (eli tuotetta tai palvelua, jota yrityksesi myy). Suosittelemmekin, että sisällön kannattaisi olla vähintään 250 sanaa pitkä.

Lue lisää hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittamisesta!

Kaipaatko apua myyvän tekstin kirjoittamiseen?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme juuri heidän liiketoimintaansa tukevia sisältöjä. Sinä olet oman alasi asiantuntija, ja me tunnemme tekstintuotannon salat. Kun yhdistämme voimamme, saamme asiantuntijatason sisältöä ja laadukasta tekstiä, joka sitouttaa asiakkaitasi, palvelee Google-näkyvyyttä ja helpottaa esimerkiksi aktivoitumista somessa.

Netellon sisällöntuottajat ovat kokeneita ammattilaisia, jotka kirjoittavat sujuvaa ja mielenkiintoista tekstiä yrityksesi toimialasta riippumatta. Ota meihin yhteyttä, niin kerromme lisää!

Ota yhteyttä

Sisältökuvat/digitaalinen markkinointi/nosto-hakukoneoptimointi.jpg


Haluatko tietää lisää?

Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä
, niin kerromme enemmän!

Ota yhteyttä


Uusimmat blogiartikkelimme

Yli 90 % kuluttajista tekee ostopäätöksen arvostelujen perusteella – käyttäjäarvostelut ovat verkkosivuston menestyksen avain

Kuvittele tilanne, jossa vierailet ensimmäistä kertaa uudella verkkosivustolla etsimässä tuotetta tai palvelua. Sivusto näyttää ammattimaiselta, ja tuotteet vaikuttavat lupaavilta, mutta jotain puuttuu – käyttäjäarvostelut. Epäröit hetken, sillä et tiedä, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on ollut. Päätät jatkaa etsintääsi toiselle sivustolle, jolla arvostelut ovat näkyvästi esillä.  Tämä on arkipäivää nykyajan digitaalisessa maailmassa, ja siksi asiakasarvostelujen merkitys […]

Tutki ennen kuin hutkit – hyvä markkinointistrategia voi mullistaa tulokset myös rajallisella budjetilla

Hyvin suunniteltu markkinointistrategia ohjaa yritystä kohti kestävää kasvua ja menestystä – oli budjetti mikä tahansa. Investointi huolellisesti laadittuun markkinointistrategiaan on yksi kannattavimmista sijoituksista, jonka rajallisella budjetilla toimiva yritys voi tehdä.  Kun markkinointibudjetti on tiukka, jokaisen euron on tuotettava tulosta  Hyvin laadittu markkinointistrategia toimii kompassina, joka ohjaa resurssien kohdentamista tehokkaimpiin kanaviin ja toimenpiteisiin. Se auttaa välttämään […]

Miten markkinoida rajallisella budjetilla?

Tässä artikkelissa käymme läpi, miten tekoälyn hyödyntäminen voi mullistaa hakukoneoptimoinnin ja millainen merkitys ihan oikeilla ihmisasiantuntijoilla on tässä kehityskulussa.

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

12:46