Näin laitat sivustosi referenssit kuntoon

Lähes poikkeuksetta, jokaiselta yrityssivustolta löytyy ainakin jonkinlainen listaus tai maininta yrityksen referensseistä – eli työnäytteistä. Koska referenssien tehtävänä on kertoa potentiaalisille asiakkaille yrityksen osaamisesta ja luotettavuudesta, ei ole se-ja-sama missä muodossa työnäytteet sivustolle laitetaan.

Sivustolle tulevien referenssien valintaan ja esillepanoon kannattaakin kiinnittää tavallista enemmän huomiota.

Miten referenssit kannattaa valita?

Sivustolle tulevat referenssit kannattaa valita niin, että niistä saa mahdollisimman kattavan kuvan yrityksesi osaamisesta. Mikäli yrityksesi toimii useammalla toimialalla, tai yrityksesi tekee useita erityyppisiä töitä, kannattaa jokaisesta toimialasta laatia omat referenssinsä. Näin toimimalla varmistetaan, että kaikkien toimialojen osaamista tuetaan työnäytteiden avulla, eivätkä referenssit tue esimerkiksi vain yhtä toimialaa. Sisällöllisesti referenssien tulisi olla mahdollisimman lähellä yrityksesi ns. perustuotetta tai -palvelua. Mahdolliset erikoisprojektit kannattaa toki mainita sivustolla, mutta mikäli yrityksesi toiminnan ydin on rakentunut tietyntyyppisten tuotteiden tai palveluiden ympärille, kannattaa tämä huomioida myös sivuston referensseissä. Näin toimimalla varmistetaan, että sivustolla vierailevat käyttäjät saavat yrityksen toiminnasta mahdollisimman realistisen kuvan.

Referenssit/Referenssit sisäsivut/runtuworks-slider1.jpg

Runtu Works on yksi Netellon toteuttamista verkkosivustoista, johon teemme myös hakukoneoptimointia.

Mieti sivustolla vierailevaa käyttäjää

Koska referenssien tehtävänä on vakuuttaa sivustolle saapunut käyttäjä yrityksesi osaamisesta, kannattaa pysähtyä miettimään tukeeko sivustosi nykyinen referenssi -osio tätä tavoitetta. Sivustollasi olevia yksittäisiä referenssejä kannattaakin miettiä esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:

  • Onko referenssi edelleen ajankohtainen, eli edustaako se edelleen yrityksen parasta osaamista?
  • Tuleeko käyttäjälle selväksi mitä yrityksesi on tehnyt kyseisen referenssin eteen?
  • Kerrotaanko tärkeimmistä referensseistä riittävän monipuolisesti (esim. kuva ja video -materiaalien avulla).

Asiakaskertomuksetkin ovat referenssejä

Etenkin asiantuntijapalveluiden kohdalla törmätään monesti tilanteeseen, jossa yksittäisiä referenssejä ei voida esitellä kovinkaan yksityiskohtaisesti, tai tehdystä työstä ei voida esittää esimerkiksi kuvamateriaalia. Näissä tilanteissa perinteinen referenssit -sivu kannattaakin muuttaa artikkeleiksi, jossa tehtyjen asiakasprojektien hyötyjä tuodaan esiin asiakaskertomusten kautta. Asiakaskertomuksissa on mahdollista tuoda esiin esimerkiksi tarjottavien palveluiden kokonaisvaltaisuutta, pitkiä asiakassuhteita, sekä asiakkaalle koituneita hyötyjä. Asiakaskertomukset voidaan toteuttaa puhtaasti case study -tyyppisinä artikkeleina, tai artikkelin joukkoon voidaan lisätä kyseisen asiakkaan lausuntoja, tai asiakkaan antama suosittelu yrityksestäsi.


Haluatko olla digileijona?

Liity Netellon sisäpiiriin! Netellon sisäpiirissä saat vinkkejä verkkoliiketoimintasi petraamiseen. Jaamme konkreettisia menestystarinoita siitä, miten asiakkaamme ovat hyötyneet ratkaisuistamme, ja pysyt kartalla digiliiketoiminnan ajankohtaisista tuulista ajankohtaisten aiheiden muodossa. Sisäpiiriläisenä saat myös tarjouksia palveluistamme.

Liity Netellon sisäpiiriin »

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja pysy kartalla alan tapahtumista. Jaamme sosiaalisen median kanavissamme digiliiketoimintaan liittyviä artikkeleita, ajankohtaisia uutisia ja hyödyllisiä vinkkejä, joilla voit tehostaa omaa liiketoimintaasi.

         

In English
×