Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Näin laitat sivustosi referenssit kuntoon

Lähes jokaiselta yrityssivustolta löytyy ainakin jonkinlainen maininta referensseistä. Referenssien tehtävänä on kertoa potentiaalisille asiakkaille yrityksen osaamisesta ja luotettavuudesta. Siksi on merkitystä, missä muodossa työnäytteet sivustolle laitetaan.

Miten referenssit kannattaa valita?

Sivustolle tulevat referenssit kannattaa valita niin, että niistä saa mahdollisimman kattavan kuvan yrityksesi osaamisesta. Mikäli yrityksesi toimii esimerkiksi monella eri toimialalla, kannattaa jokaisesta niistä kaikista laatia omat, selkeät referenssinsä.

Sisällöllisesti referenssien tulisi olla mahdollisimman lähellä yrityksesi perustuotetta tai -palvelua. Mahdolliset erikoisprojektit kannattaa toki mainita sivustolla, mutta referenssin katsojalle pitäisi heti käydä ilmi, mikä on yrityksen ydinosaamista.

Runtu Works mobiili

 

Runtu Works on yksi Netellon toteuttamista verkkosivustoista. Teemme sivustolle myös hakukoneoptimointia.

Mitä sivustosi käyttäjä haluaisi tietää?

Koska referenssien tehtävänä on vakuuttaa sivustolle saapunut käyttäjä yrityksesi osaamisesta, pohdi tarkkaan, tukevatko sivuston nykyiset referenssit tätä tavoitetta.

Sivustollasi olevien, yksittäisten referenssien hyödyllisyyttä kannattaakin miettiä esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:

  • Onko referenssi edelleen ajankohtainen ja edustaako se yrityksen ydinosaamista?
  • Tuleeko käyttäjälle selväksi, mikä on ollut yrityksesi rooli kyseisessä projektissa?
  • Kerrotaanko tärkeimmistä referensseistä riittävän monipuolisesti, onko mukana tarpeeksi kuvia ja videoita?

Asiakaskertomuksetkin ovat referenssejä

Etenkin asiantuntijapalveluiden kohdalla törmätään monesti tilanteeseen, jossa yksittäisiä referenssejä ei voida esitellä kovinkaan yksityiskohtaisesti.
Tällöin projekteista kannattaa kertoa mieluummin yksittäisten artikkeleiden muodossa, joiden keskiössä ovat esimerkiksi asiakaskertomukset. Olisi hyvä, jos sisällöissä tuotaisiin esiin esimerkiksi konkreettisten tavoitteiden pääsemisestä, projektin kokonaisvaltaisuudesta sekä asiakkaalle seuranneista hyödyistä.

Asiakaskertomukset voidaan toteuttaa esimerkiski puhtaasti case study -tyyppisinä teksteinä. Artikkelin joukkoon voidaan lisätä asiakkaan kommentteja projektista tai yrityksesi toimintatavasta.


Uusimmat blogiartikkelimme

Googlen tekoälytila AI Mode käynnistää uuden aikakauden hakukokemuksessa 

Googlen uusi tekoälytila (AI mode) edustaa merkittävää harppausta hakukoneiden kehityksessä.   Tässä artikkelissa kerromme mikä AI Mode on, miten se toimii ja mitä vaikutuksia sillä on hakukoneoptimointiin (SEO).   Mikä on AI Mode?  AI Mode, eli tekoälytila, on Googlen hakutoiminto, jossa käyttäjän kysymykseen vastataan tekoälyn tuottamalla yhteenvedolla. Sen sijaan, että käyttäjä saisi listan linkkejä, tekoäly analysoi useita […]

Maailma mullistui ja sitten taas ei: Tällainen sivusto toimii tekoälyn aikakaudella

Koska tekoäly tykkää hirmu paljon hyvistä verkkosivustoista.
Jaa että miksi? Koska ihmisetkin tykkäävät hirmu paljon hyvistä sivustoista.
Tekoälyhakukoneet eivät luo sisältöä tyhjästä. Ne analysoivat, yhdistelevät ja tiivistävät internetistä löytyvää tietoa. Mitä parempi ja luotettavampi lähde verkkosivustosi on, sitä todennäköisemmin tekoäly nostaa sen esiin vastauksessaan. Sama logiikka pätee myös perinteisiin hakukoneisiin.

Nordic SEO Summit 2025 – Netello osallistui Skandinavian suurimpaan SEO-konferenssiin

Olimme mukana SEO-tiimimme kanssa tämän vuoden Nordic SEO Summit -tapahtumassa, joka kokosi yhteen hakukoneoptimoinnin asiantuntijoita, markkinoijia ja digitaalisen alan kehittäjiä ympäri Pohjoismaita. Tapahtuma tarjosi erinomaisen tilaisuuden verkostoitua, syventyä uusimpiin SEO-trendeihin ja saada näkemyksiä siitä, mihin suuntaan digitaalinen näkyvyys on kehittymässä.  Päivän aikana kuulimme inspiroivia puheenvuoroja alan huippuosaajilta, käsittelimme mm. tekoälyn vaikutuksia hakukoneoptimointiin, teknisen SEO:n uusia […]

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

00:28