Hakukoneoptimointi. Laadukas Sivusto ja Verkkokauppa.

Mitkä ovat verkkokauppasi kilpailuedut?

Sähköisen asioinnin ja verkosta tilaamisen yleistymisen vuoksi yhä useammat yritykset ovat ryhtyneet myymään tuotteitaan myös omissa verkkokaupoissaan. Yrityksen verkkokaupan myynti ei kuitenkaan pääse alkua pidemmälle mikäli yrityksen oman verkkokaupan kilpailuedut eivät ole huolella mietittyjä.

Miten erottua kilpailijoista?

Koska verkkokauppoja löytyy jo lähes jokaiselta toimialalta, ei pelkkä verkkokaupan avaaminen riitä kilpailijoista erottumiseen. Etenkin kuluttajille suunnatun verkkokaupan tulee saada näkyvyyttä niin hakukoneissa kuin yhteisöpalveluissa, jotta yrityksesi verkkokauppa tulisi mahdollisimman monen kuluttajan tietoisuuteen. Tämän lisäksi tarjolla olevan tuotevalikoiman pitää tarjota käyttäjälle kilpailijoita parempi ”diili”, jolloin myös aktiivisesti tuotteita vertailevat käyttäjät saadaan ohjattua kohti tilausta.

Hyvä löydettävyys on ensimmäinen askel kilpailussa

Verkkokaupan näkyvyys hakukoneissa ja yhteisöpalveluissa on osoittautunut monelle verkkokauppiaalle varsin kustannustehokkaaksi liikenteen lähteeksi. Löydettävyyden tarkoituksena onkin varmistaa sekä uusien käyttäjien ohjaaminen verkkokauppaasi että tuotteiden esittely jo kertaalleen tilanneille asiakkaille - jälkimmäisessä tilanteessa etenkin yhteisöpalvelut ovat osoittautuneet toimiviksi työkaluiksi. Kun asiakas on saatu ohjattua verkkokauppaan, tulisi verkkokaupan pystyä palvelemaan asiakasta niin hyvin, että mahdollisimman moni sivuilla vierailija päätyy tilaamaan yrityksesi verkkokaupasta kilpailijan sijaan.

Miksi asiakkaan pitäisi tilata juuri sinulta?

Jotta verkkokaupan myynti saataisiin kasvuun, tulisi tähän kysymykseen löytää konkreettinen vastaus. Vastauksena ei tarvitse olla hintojen alentaminen, joka monesti johtaisi verkkokaupan kannattavuuden heikkenemiseen, vaan vastauksia voivat olla esimerkiksi:
Nopea toimitus ja varma saatavuus Jos toimitat tilatun tuotteen esimerkiksi suoraan omasta varastostasi, ei asiakkaalle tule ylimääräistä riskiä tuotteen toimituksen viivästymisestä.

Ilmainen toimitus

Etenkin hintoja vertailevat asiakkaat huomioivat monesti myös tuotteen toimituksesta koituvat lisäkulut. Jos pystyt tarjoamaan asiakkaillesi ilmaisen toimituksen, ilmoita asiasta näkyvästi jo tuotesivulla.

Tuotteen valintaan ja käyttöön tarjottava apu

Mikäli voi tarjota asiakkaille apua oikean tuotteen valinnassa tai jo hankitun tuotteen käytössä pystyt keskeisesti parantamaan asiakaskokemusta. Palvelun kautta syntyneen luottamuksen kautta myös kynnys tilauksen jättämiseen muuttuu matalammaksi.