Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Miksi sivuston kuvien optimointi on tärkeää?

Yrityksen verkkosivustolle lisättävien kuvien valinta kannattaa tehdä huolellisesti, sillä oikein valitulla kuvamateriaalilla voidaan kertoa lisää esimerkiksi tarjottavien tuotteiden yksityiskohdista, tai kohentaa mielikuvaa tarjolla olevia palveluita kohtaan. Kuvavalintojen lisäksi, on hyvä kiinnittää huomiota myös siihen, miten kuvat vaikuttavat sivuston latausaikoihin, sekä siihen miten kuvilla voidaan lisätä yrityksen näkyvyyttä hakukoneissa.

Kuvien optimointi

Vaikutus latausaikoihin

Sivustolle lisättävät kuvat voivat pahimmillaan hidastaa sivuston latautumista – tämä johtuu yksinkertaisesti lisättävien kuvien tiedostokoosta. Mitä suurempi tiedosto, sitä kauemmin sen lataaminen kestää. Sivustolle lisättävät kuvat kannattaakin muokata sopivan kokoisiksi, jo ennen niiden siirtoa palvelimelle. Näin kuvien laatu saadaan pidettyä hyvänä, samalla kun tiedostokoko saadaan pakattua riittävän pieneksi.

Kuvat ja hakukoneet

Kuvilla on oma merkityksensä myös sivuston hakukoneoptimoinnissa. Koska hakukoneet haluavat esittää käyttäjilleen mahdollisimman monipuolista sisältöä, kannattaa aiheeseen liittyviä kuvia lisätä sivustolle. Näin voidaan osiltaan parantaa sivuton mahdollisuuksia hyvään hakukonenäkyvyyteen.

Hakukoneoptimoinnin kannalta kuvien lisääminen vaatii kuitenkin pientä lisäpanostusta. Kuvien tiedostonimi tulisi muokata kuvan sisältöä vastaavaksi. Esimerkiksi jos sivustolle lisätään kuva punaisesta autosta, voisi lisättävän kuvan tiedostonimenä olla ”punainen-auto.jpg”, jolloin jo tiedostonimi kertoo kuvan sisällöstä. Tämän lisäksi kuvan yhteyteen voidaan HTML-lähdekoodissa tallentaa myös ns. alt-teksti, jossa voidaan kertoa lyhyesti (parilla sanalla) kuvan sisällöstä. Näin toimimalla hakukoneille voidaan välittää tietoa kuvan tarjoamasta sisällöstä.

Näkyvyys kuvahaussa

Vielä muutamia vuosia sitten Googlen kuvahakutoiminto oli monelle yritykselle varsin toimiva kanava liikenteen hankkimiseen. Googlen tekemien muutoksien vuoksi tämän kanavan tuoma suoraliikenne on vähentynyt varsin selvästi, mutta tietyillä toimialoilla kyseisestä kanavasta saattaa edelleen olla hyötyä – – esimerkiksi alat joihin liittyy paljon visuaalisuutta, kuten korjausrakentaminen tai sisustus.

Googlen kuvahakuun liittyviä tuloksia näkyy varsin usein osana Googlen verkkohaun hakutuloksia, jolloin kiinnostavan kuvamateriaalin näkyminen saattaa ohjata käyttäjän Googlen varsinaiseen kuvahakutoimintoon. Googlen tekemien muutosten myötä, kuvahaku ei ohjaa käyttäjää automaattisesti verkkosivulle, josta kuva on peräisin – vaan kuvahaku antaa käyttäjälle mahdollisuuden selata samaan aiheeseen liittyviä kuvia. Mikäli yrityksesi käytössä on näyttävää kuvamateriaalia, kannattaa kuvan yhteyteen ehkä tallentaa yrityksen logo tai verkkosivuston osoite. Näin toimimalla kuvahakua selaavaa käyttäjää voidaan houkutella siirtymään yrityksesi verkkosivustolle.


Uusimmat blogiartikkelimme

ChatGPT:n tekoälyhaku on lanseerattu – lue, miten tekoäly tulee muuttamaan hakukoneita tulevaisuudessa ja miten tähän tulee varautua 

Hakukoneet, kuten Google ja Bing ovat jo pitkään olleet tiedonhakumme peruspilareita. Etsiessämme tietoa tuotteista ja palveluista tai kun tarvitsemme vastauksen kysymykseen, ensimmäinen askel on hakulausekkeen syöttäminen hakukoneen hakukenttään.   Tekoälyn nopea kehitys ja koneoppimisen hyödyntäminen ovat kuitenkin tuoneet uusia ulottuvuuksia siihen, miten hakukoneet toimivat ja kuinka ne tulevat kehittymään. Tulevaisuudessa tekoälyn vaikutus hakukoneisiin saattaa olla niin […]

Yli 90 % kuluttajista tekee ostopäätöksen arvostelujen perusteella – käyttäjäarvostelut ovat verkkosivuston menestyksen avain

Kuvittele tilanne, jossa vierailet ensimmäistä kertaa uudella verkkosivustolla etsimässä tuotetta tai palvelua. Sivusto näyttää ammattimaiselta, ja tuotteet vaikuttavat lupaavilta, mutta jotain puuttuu – käyttäjäarvostelut. Epäröit hetken, sillä et tiedä, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on ollut. Päätät jatkaa etsintääsi toiselle sivustolle, jolla arvostelut ovat näkyvästi esillä.  Tämä on arkipäivää nykyajan digitaalisessa maailmassa, ja siksi asiakasarvostelujen merkitys […]

Tutki ennen kuin hutkit – hyvä markkinointistrategia voi mullistaa tulokset myös rajallisella budjetilla

Hyvin suunniteltu markkinointistrategia ohjaa yritystä kohti kestävää kasvua ja menestystä – oli budjetti mikä tahansa. Investointi huolellisesti laadittuun markkinointistrategiaan on yksi kannattavimmista sijoituksista, jonka rajallisella budjetilla toimiva yritys voi tehdä.  Kun markkinointibudjetti on tiukka, jokaisen euron on tuotettava tulosta  Hyvin laadittu markkinointistrategia toimii kompassina, joka ohjaa resurssien kohdentamista tehokkaimpiin kanaviin ja toimenpiteisiin. Se auttaa välttämään […]

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

22:08