Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Miten oma verkkokauppa saadaan kannattavaksi

Vaikka oma verkkokauppa on monen yrityksen suunnitelmissa, jää verkkokaupan kannattavuus monesti kauppa-alustan teknisten vaatimusten ja toimintojen varjoon. Mikäli kauppa käy heikosti, syövät verkkokaupan kiinteät kulut vähistäkin kaupoista saadun katteen. Tästä syystä onkin tärkeää varmistaa, että oma verkkokauppa saadaan kannattavaksi heti alkumetreiltä lähtien.

Selvitä miksi kauppa ei käy

Oma verkkokauppa kannattavaksi

Vaikka olisit tehnyt suuriakin panostuksia verkkokauppasi hakukoneoptimointiin tai verkkomainontaan, saattaa kauppaa tulla varsin nihkeästi saatuihin liikennemääriin nähden. Tällöin on syystä alkaa selvittämään mikä kohta ostoprosessissa muodostuu pullonkaulaksi, joka saa käyttäjät keskeyttämään ostoksen tekemisen.
Monet verkkokaupan ylläpitämiseen tarkoitetut kauppa-alustat, eivät automaattisesti seuraa käyttäjän ostoprosessia tai hylättyjen ostoskorien määrää, mutta tarvittavan seurannan pystyy monesti rakentamaan esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Voit hyödyntää esimerkiksi Analyticsistä löytyvää funneli-näkymää ja todentaa ostoprosessin eri vaiheiden toimivuutta:

  1. Kuinka hyvin tuotteita ylipäätään lisätään ostoskoriin? Löytyykö perimmäinen vika tuotesivujen kiinnostavuudesta, sisällöstä tai selkeydestä.
  2. Miten hyvin verkkokaupan kassa -sivut toimivat? Pysähtyykö kaupan läpivienti esimerkiksi koviin toimituskuluihin.
  3. Ovatko tarjolla olevat maksutavat riittäviä? Saako asiakas maksettua ostoksensa haluamallaan tavalla.

Herättävätkö tuotesivusi asiakkaan kiinnostuksen?

Asiakkaita kiinnostava ja oikein hinnoiteltu tuotevalikoima on jokaisen verkkokaupan perusta. Kun haluat tietää miten hyvin tarjoamasi tuotteet kiinnostavat asiakkaitasi, voit hyödyntää jälleen Google Analyticsistä löytyviä toimintoja. Analyticsin enhanced ecommerce -toiminnoista löytyy erillinen suhdeluku (look-to-book), joka kertoo suhteen yksittäisen tuotteen katselu- ja ostokertojen välillä. Heikoksi jäävä suhdeluku voi kertoa monestakin asiasta:

  • Löytyykö kyseinen tuote verkkokaupasta riittävän hyvin, jotta tuote saisi edes näyttökertoja?
  • Ovatko tuotesivulla olevat tiedot ja kuvat riittävän selkeät, jotta tuotesivu herättäisi kiinnostuksen?
  • Onko tuotteen saatavuus ja hinnoittelu kohdillaan, jotta näyttökerroista voisi tulla kauppaa?
  • Nostaako toimituskulu tilauksen loppusumman tarpeettoman korkeaksi?

Verkkokaupan kannattavuus ja mainonnan kulut

Google AdWords-mainonnasta on tullut monelle verkkokauppiaalle pakollinen kanava asiakashankintaan. AdWords onkin varsin kustannustehokas kanava yrityksen asiakashankintaan, jos mainonnan kulut saadaan pidettyä kurissa. Verkkokaupan kannattavuuden kannalta on varsin selvää, ettei mainonnan kautta hankittujen kauppojen kulu saa ylittää ostoksen tuomaa katetta. Jotta mainonnan tuomista kaupoista jäisi jotain käteen, tulee kaupankulun olla reilusti tuotteen katetta pienempi.

Mikäli hoidat itse oman verkkokauppasi AdWords-mainontaa, asenna sivustollesi Google AdWordsin tarjoama tulosseurantakoodi, ja laske paljonko yksi AdWordsin tuoma kauppa saa maksaa (kaupankulu).

Jotta verkkokaupan mainonnan hallinnointi onnistuisi mahdollisimman helposti, on tärkeää, että verkkokauppasi kertoo selvästi tuotteet tai tuoteryhmät, joiden saatavuudesta ei ole tietoa. Tämän tiedon avulla voit halutessasi keskeyttää kyseisten tuotteiden mainonnan, jolloin et maksa liikenteestä, joka kohdistuu tuotteisiin joita asiakas ei edes voi tilata.

Saatko apua verkkokauppasi toimintojen kehittämiseen?

Yrityksesi liiketoiminnan kehittyessä on myös tärkeää, että verkkokauppasi toiminnot saadaan vastaamaan sekä yrityksesi että asiakkaittesi tarpeita. Me Netellossa huolehdimme, että verkkokauppasi kehittyy ja vastaa yrityksesi muuttuviin tarpeisiin, sillä oma verkkokauppa-alustamme on helposti muokattavissa ja kehitettävissä.

Ota yhteyttä


Uusimmat blogiartikkelimme

×