Yrityksen tulisi pystyä hankkimaan verkkonäkyvyyttä ainakin parista erillisestä kanavasta. Toisinaan hyvin toteutetun hakukonenäkyvyyden ajatellaan riittävän takaamaan yritykselle loistava verkkonäkyvyys, mutta aina näin ei ole. Asiakkailla on nimittän erilaisia tottumuksia, jotka vaikuttavat heidän tapoihinsa etsiä tietoa verkossa.
Mistä kanavista yrityksen verkkonäkyvyys kannattaa hankkia?
Kanavat, joissa yrityksesi pitäisi näkyä riippuvat pitkälti yrityksesi kohderyhmästä.
Onkin tärkeää, että markkinoija tunnistaisi ne sosiaalisen median kanavat, joita yrityksen kohderyhmäkin käyttää. Jos haluat esimerkiksi tavoittaa milleniaaleja, kannattaa panostukset todennäköisesti laittaa mieluummin kuvanjakopalvelu Instagramiin kuin Facebookiin. Kanavien sopivuuden analysoiminen helpottaa lisäksi myös mahdollista mainosbudjettien kohdentamista.
Yhteisöpalvelut vaativat aktiivisuutta
Kehitä keskustelua ja muista aitous
Sosiaalisen median kekiössä on yleensä ajankohtaisten ilmiöiden ympärille syntyvä keskustelu. Pelkkä yritysprofiilin pystyttäminen ja silloin tällöin tehtävät päivitykset eivät siis palvele sosiaalisen median käyttäjien odotuksia. Jos somenäkyvyyteen ei ole resursseja juurikaan panostaa, voi monesti olla parempi jättää profiilin perustaminen myöhemmäksi.
Säännöllisyys on siis yhteisöpalveluissa tärkää. Jos esimerkiksi julkaiset yrityssivustollasi blogitekstin tai uuden tuotteen, kerro siitä yhteisöpalvelussa eli markkinoi ajankohtaista sisältöä.
Kun yrityksesi on menossa messuille, tarjoa vapaaliput parille seuraajallesi. Yrityksen verkkonäkyvyyden kannalta somea kannattaakin ajatella viestinnän apuvälineenä, jolloin sisällön tuottaminen yhteisöpalveluihin ei muodostu ylivoimaiseksi esteeksi.
Sosiaalisessa mediassa yrityksiltä odotetaan aitoutta ja läpinäkyvää toimintatapaa. Viime kädessä yritykset kilpailevat monissa somepalveluissa käyttäjien ystävien, perheenjäsenten ja tuttavien julkaisemien sisältöjen kanssa. Kannattaakin pohtia huolella, millaista äänensävyä haluaa sosiaalisessa mediassa käytttää.
Miten näkyvyys verkkohauissa kannattaa suunnitella?
Myös perinteisen Google-näkyvyyden kohdalla markkinoijan kannattaa pohtia, miten omat tavoitteet on mahdollista saavuttaa.
Oletetaan että yritykselläsi on myynnissä viisi toisistaan poikkeavaa tuotetta. Tällöiin vaihtoehtoina olisi:
- Varmistaa, että yrityksesi löytyy hyvin jokaisen viiden tuotteen tai tuoteryhmän nimellä.
- Selvittää, mitä hakutermejä asiakkaasi käyttävät kahta tärkeintä tuotettasi vertaillessaan.
Jälkimmäinen malli antaa sinulla mahdollisuuden tuplata hakutermien arsenaalin. Voit myös skaalata saman strategian koko tuotevalikoimaasi.
Toimintamalli onkin monesti varsin hedelmällinen, etenkin tilanteissa, joissa kilpailijat ovat tyytyneet varmistamaan näkyvyyttään pelkillä tuoteryhmien nimillä.
Haluatko tietää lisää?
Me Netellolla haluamme tuottaa asiakkaillemme konkreettista ja mitattavaa lisäarvoa. Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita ja kertoisimme mielellämme lisää siitä, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään entistäkin paremmin.
Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän!