Yrityksesi sivusto voi toimia tehokkaana mainosvälineenä, jos sivustosi suunnitellaan alusta pitäen tarkoituksen mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että sivuston ulkoasun, sisällön, löydettävyyden ja tavoitteiden pitää olla kunnossa. Markkinoinnin kannalta kaikkien edellä mainittujen osa-alueiden tulee toimia kitkattomasti yhteen, jotta yrityksesi sivusto voi saavuttaa näkyviä tuloksia.
Ulkoasu auttaa erottumaan kilpailijoista
Sivuston ulkoasu ja sisällön asettelu (eli taitto) ovat tekijöitä, jotka herättävät käyttäjässä joko luottamuksen yritystäsi kohtaan tai ohjaavat käyttäjän pois sivustolta. Tästä syystä sivuston ulkoasu ja yleisilme tulee suunnitella siten, että sivusto on yhdistettävissä yrityksesi toimialaan.
Ulkoasun suunnittelussa kannattaa huomioida myös yrityksesi asiakaskunta. Mikäli tarjoat ammattilaispalveluita ns. konservatiivisella alalla, ei välttämättä ole kannattavaa lähteä tekemään liian suurta irtiottoa alan sisäisistä normeista – tämä saattaisi nostaa asiakkaiden kynnystä yhteydenottoon.
Mobiilitoimivuus on jo arkipäivää
Koska verkkosivuja selataan ja jaetaan käyttäjältä toiselle yhä enemmän mobiililaitteiden avulla, on jo käytännössä välttämätöntä, että sivustosi toimii niin älypuhelimella kuin tablet-tietokoneellakin. Panostus useilla laitteilla toimiviin kotisivuihin (ns. responsiivinen sivusto) varmistaa, että kaikki asiakkaasi – myös ne asiakkaat jotka eivät ole pöytäkoneen ääressä – voivat hyötyä sivustosi sisällöstä. Erityisen tärkeää responsiivisuus on yrityksille, jotka haluavat ohjata käyttäjiä liikkeeseensä tai sähköiseen ajanvaraukseen.
Miten saada kävijöitä yrityssivustolle?
Verkkosivustolle hankittavaa kävijävirtaa ei kannata ajatella yhtenä massana, vaan eri liikenteen lähteiden (eli kanavien) tuottamana liikenteenä. Mikäli sivustollesi ei ole vielä asennettu kävijäseurantaohjelmistoa (esim. Google Analytics), tee asennus viipymättä ja pyri todentamaan kanavat, jotka tuovat sivustollesi liikennettä. Liikenteen lähteinä voivat toimia niin Googlen hakuliikenne, Facebook tilapäivitykset kuin sähköpostimarkkinointi. Kun pystyt todentamaan nykyiset liikenteen lähteesi, saat yleiskuvan kanavista joiden käyttöä voit alkaa kehittämään. Jos vaikkapa Googlen lähettämän liikenteen osuus jää kovin alhaiseksi, voit korjata tilannetta esimerkiksi hakukoneoptimoinnin tai Google AdWords-mainonnan avulla.
Vastaavatko sivustosi toiminnot asetettuja tavoitteita
Yrityksen mainontaa tulisi tehdä aina tavoitehakuisesti – eivätkä yrityssivustot tee tähän poikkeusta. Tästä syystä sivustollasi tulisi olla jokin tavoite, jonka toteutumista voidaan mitata (ns. konversio). Jos esimerkiksi haluat sivustosi tuovan sinulle soittopyyntöjä, oletko tehnyt yhteydenottamisen mahdollisimman helpoksi. Voit esimerkiksi tutustua sivustosi kävijäseurantaohjelmistoon ja katsoa mitkä ovat suosituimmat alasivusi – eli mitkä sivut keräävät eniten katselukertoja – ja selvittää kuinka helposti kyseisten sivujen kautta pystyy ottamaan yhteyttä.
Eikö sivustosi saavuta sille asetettuja tavoitteita? kokeile näitä:
- Luo kriittinen yleissilmäys sivustoosi ja mieti: onko sivusto riittävän selkeä ja luotettava, jotta ensimmäistä kertaa sivustolle saapuva käyttäjä ottaisi yhteyttä?
- Selvitä käyttäjäseurannasta sivustolle saapuvan liikenteen laatu. Jos tietty kanava tuo liikennettä, joka poistuu sivustolta nopeasti – kannattaa kyseisen liikenteen lähteen toimivuutta alkaa selvittämään tarkemmin.
- Varmista, että sivustolle asetettu tavoite on mitattavissa ja helposti toteutettavissa. Jos haluat sivustoltasi soittopyyntöjä, älä pakota käyttäjää täyttämään pitkää lomaketta – vaan pyydä ainoastaan välttämättömät tiedot (nimi, numero ja viesti) – näin pidät kynnyksen yhteydenottoon matalana.
- Jos käytät maksettua mainontaa kävijöiden hankkimiseen (esim. Facebook tai Google AdWords) varmista, että seuraat kyseisten mainoskanavien tuottavuutta. Soittopyyntöjä tai yhteydenottoja ei pidä hakea hinnalla millä hyvänsä – vaan mainoksesi ja sivustosi sisällön tulee toimia hyvin yhteen, jolloin kaupankulut saadaan pidettyä kohtuullisina.