Kumppanisi, kun haluat onnistua verkossa.

Näin saat sivut näkymään Googlessa

Hakukonenäkyvyys Googlessa mielletään monissa yrityksissä tärkeäksi asiaksi, mutta sopivaa strategiaa ja keinoja löydettävyyden toteuttamiseen ei tahdo löytyä. Aiemmin toteutettu hakukonemainonta tai sivuston optimointi ei ehkä tuottanut toivottuja tuloksia, jonka vuoksi sivujen näkyminen Googlessa tuntuu ylivoimaiselta haasteelta.

Mitä hakukonenäkyvyyden saanti Googlessa vaatii yritykseltäsi?

Toteutetaanpa yrityksesi hakukonenäkyvyys sitten maksullisilla mainoksilla tai orgaanisten hakutulosten kautta, vaatii hyviin tuloksiin pääseminen aina jotain. Hakukonenäkyvyyden toteuttaminen ei ole prosessi, joka voidaan toteuttaa täysin irrallaan yrityksen muusta toiminnasta. Syy tähän on se, että löydettävyyden tulisi olla linjassa yrityksen tavoitteiden, osaamisen ja resurssien kanssa. Näin ollen löydettävyys ei voi toimia omassa maailmassaan, vaan sen tulee toimia tarkoin yhteen yrityksen muiden markkinointitoimintojen kanssa.

HAKUKONEOPTIMOINTI YRITYKSILLE  »

Sivut näkymään Googlessa – perusasiat kuntoon

Koska orgaaninen eli maksuton näkyvyys mahdollistaa kustannustehokkaan tavan näkyä Googlessa – etenkin pitkällä aikavälillä – ei sivuston hakukoneoptimoinnin perusasioita sovi unohtaa. Varmista siksi, että sivustollasi on sisältöä jota hakukoneet pystyvät tulkitsemaan, ja jossa käsitellään käyttäjiä kiinnostavia asioita. Älä myöskään unohda sivuston ulkoisen linkityksen tärkeyttä. Mikäli yrityksesi kilpailijat pystyvät hankkimaan sivustoilleen laadukasta ulkoista linkitystä – mutta sinä et – on selvää, että kilpailuasetelmasi jäävät heikoksi.

Hakukonenäkyvyyden perusasioita kertaillessa, ei myöskään sovi unohtaa yrityksesi liiketoiminnallisia tavoitteita. Tavoiteltavan näkyvyyden tulee olla linjassa yrityksesi tavoitteiden kanssa, jotta yritykselläsi olisi mahdollisuudet hyötyä näkyvyydestä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen kannattaa olla mahdollisimman valikoiva sen suhteen millä termeillä (tai joissain tapauksissa toimialoilla) yritys haluaa löytyä. Mahdollisimman laajan Google näkyvyyden haaliminen ei välttämättä tuota yrityksellesi mitään hyötyä, mikäli et pysty konvertoimaan näkyvyyttä liideiksi tai suoriksi kaupoiksi.

Näkyvyys Googlessa vaatii pitkäjänteistä työtä

Hakukonenäkyvyys Googlessa ei monestikaan tule täysin vaivatta, vaan näkyvyyden saantiin vaaditaan usein pitkäjänteistä työtä. Tästä syystä hakukonenäkyvyyden toteuttamiseen sopiva työkalu tulee valita yrityksen strategian mukaisesti. Kilpaillulla toimialalla pikaista näkyvyyttä toivovan yrityksen on ehkä parempi turvautua maksettuun hakusanamainontaan, kun taas maksuttoman liikenteen kustannustehokas hankkiminen saattaa sopia paremmin pitkän aikavälin tähtäimellä toimivalle yritykselle.

 

”Hakukoneoptimointi on edesauttanut tuloksemme ja liikevaihtomme kasvua. Tarjouspyyntöjä tulee tasaiseen tahtiin ja olemme saaneet uusia asiakkaita. Alussa meni hetki ennen kuin näkyvyys nousi, mutta tulokset alkoivat näkymään kyllä yllättävänkin nopeasti. Teitte mitä lupasitte!”

Sonja HyttinenLähitili

Lue asiakastarinat  »

Hakukonenäkyvyys Googlessa – vaihtoehtoja on tarjolla

Nykyään yhä useampi Googlehaku sisältää useita erityyppisiä elementtejä, jotka lisäävät yrityksesi mahdollisuuksia näkyvyyden saantiin. Tutkimusten mukaan enää 55-60% hakutuloksista sisältää pelkästään maksullisia tai maksuttomia hakutuloksia. Markkinoijalle tämä tarkoittaa uusia kanavia erottua ja näkyä.

Esimerkiksi vastauslaatikot ja hakutermiin liittyvät kyselyt tulevat nykyään esiin jo varsin monen hakutuloksen kohdalla. Kyseiset elementit tulevat monesti näkyviin etenkin laajakäsitteisten verkkohakujen kohdalla. Vastauslaatikoiden tarkoituksena on antaa käyttäjälle nopea määrite laajaa aihetta koskevaan verkkohakuun. Osalle käyttäjistä vastauslaatikon antama lyhyt määrite voi olla riittävän hyvä vastaus heidän etsimäänsä kysymykseen, toisille käyttäjille vastauslaatikon sisältö ja siihen liittyvät hakutermit voivat toimia kanavana verkkohaun tarkentamiselle. Mikäli yrityksesi on toimialallaan riittävän merkittävä toimija, voit pyrkiä optimoimaan sivustosi sisältöä siten, että yrityksesi tuoma sisältö näytetään vastauslaatikossa. Pienemmän yrityksen on kuitenkin monesti tuottoisampaa pyrkiä iskemään tarkennettuihin verkkohakuihin, kuin yrittää saada näkyvyyttä laajoilla yleistermeillä.

Sekä desktop että mobiililaitteilla tehtävissä verkkohauissa näkyy monesti myös kuvilla varustettuja ”sisältökaruselleja”, esimerkkeinä näistä vaikkapa Twitter -packit. Twitter -packkien kohdalla kyse on tehtyyn verkkohakuun liittyvistä ajankohtaisista tweeteistä. Vastaavia erityistuloksia, voi tulla eteen myös verkkohaun aiheeseen liittyvän kuvamateriaalin suhteen. Näkyvyyden hankkiminen kuvamateriaalin kanssa vaatii monesti vain kuville tehtävää kevyttä optimointia. Suomenkielisen sisällön kohdalla, kuviin liittyvät hakutulokset ovat selvästi yleisempiä, kuin vaikkapa Twitter -packit. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, ettei Twitterin käyttö ole maassamme kovinkaan laajaa, jonka vuoksi suomenkielisiä (aiheeseen liittyviä) Tweettejä ei välttämättä ole saatavilla.

Paikallista toimijaa haettaessa hakutuloksiin ilmestyy monesti myös ns. karttatuloksia, jotka esittelevät erityisesti paikallisia yrityksiä. Kyseinen erikoiselementti tarjoaa myös hyvät mahdollisuudet lisänäkyvyyden saantiin, etenkin jos yrityksesi toimii vain tietyssä osoitteessa.

Pyydä tarjous hakukoneoptimoinnista  »

93% eivät katso googlen etusivua pidemmälle


Netello Systems – digiliiketoiminnan ammattilainen

Olemme digiliiketoiminnan asiantuntijoita, jotka auttavat yrityksesi kilpailijoidesi edelle.
Hallitsemme verkkoliiketoiminnan eri osa-alueet hakukoneoptimoinnista verkkosivustoihin ja verkkokauppoihin 18 vuoden kokemuksella. Tavoitteemme on auttaa yritystäsi menestymään ja kasvattamaan myyntiä.

TARJOAMME RATKAISUT   TUTUSTU ASIAKASREFERENSSEIHIN


Uusimmat blogiartikkelimme

Yli 90 % kuluttajista tekee ostopäätöksen arvostelujen perusteella – käyttäjäarvostelut ovat verkkosivuston menestyksen avain

Kuvittele tilanne, jossa vierailet ensimmäistä kertaa uudella verkkosivustolla etsimässä tuotetta tai palvelua. Sivusto näyttää ammattimaiselta, ja tuotteet vaikuttavat lupaavilta, mutta jotain puuttuu – käyttäjäarvostelut. Epäröit hetken, sillä et tiedä, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on ollut. Päätät jatkaa etsintääsi toiselle sivustolle, jolla arvostelut ovat näkyvästi esillä.  Tämä on arkipäivää nykyajan digitaalisessa maailmassa, ja siksi asiakasarvostelujen merkitys […]

Tutki ennen kuin hutkit – hyvä markkinointistrategia voi mullistaa tulokset myös rajallisella budjetilla

Hyvin suunniteltu markkinointistrategia ohjaa yritystä kohti kestävää kasvua ja menestystä – oli budjetti mikä tahansa. Investointi huolellisesti laadittuun markkinointistrategiaan on yksi kannattavimmista sijoituksista, jonka rajallisella budjetilla toimiva yritys voi tehdä.  Kun markkinointibudjetti on tiukka, jokaisen euron on tuotettava tulosta  Hyvin laadittu markkinointistrategia toimii kompassina, joka ohjaa resurssien kohdentamista tehokkaimpiin kanaviin ja toimenpiteisiin. Se auttaa välttämään […]

Miten markkinoida rajallisella budjetilla?

Tässä artikkelissa käymme läpi, miten tekoälyn hyödyntäminen voi mullistaa hakukoneoptimoinnin ja millainen merkitys ihan oikeilla ihmisasiantuntijoilla on tässä kehityskulussa.

×



Netello
Netello

Tervehdys, miten voimme olla avuksi?

Ps. Sinulle vastaa ihminen, ei botti.

09:33