Verkkokaupan kansainvälistyminen

Miten sinun tulisi toimia, jos haluaisit laajentaa yrityksesi omaa verkkokauppaa ulkomaille?

Verkkokaupan kansainvälistyminen ja ulkomailta tilaaminen on jo nykypäivää etenkin kuluttajapuolella. Esimerkiksi Amazonin tai Zalandon kaltaiset verkkokauppajätit ovat tuttuja ostopaikkoja myös monille suomalaisille kuluttajille. Mutta miten sinun tulisi toimia, jos haluaisit laajentaa yrityksesi omaa verkkokauppaa ulkomaille? Kokosimme alle muutamia huomioitavia asioita.

Tiedätkö kenelle olet myymässä tuotteitasi?

Yrityksen verkkokaupan kansainvälistyminen vaatii luonnollisesti uusien markkinoiden ja kohderyhmien tuntemista. Esimerkiksi pelkkä myynnin kasvattaminen EU-alueella saattaa olla tavoitteena liian ympäripyöreä, koska kyseinen alue koostuu useammista erilaisista maista ja talouksista – parempi tavoite olisi tutustua maihin ja alueisiin, joissa tuotteellesi voisi olla kysyntää, ja pyrkiä kasvattamaan myyntiä valituissa maissa. Laajan alueen jakaminen pienempiin osiin auttaa sinua löytämään yrityksesi kannalta tärkeimmät kohdemarkkinat.

blogi/verkkokaupan-kansainvalistyminen.jpg

Miten tuotteesi pärjää kilpailussa?

Tarjoamasi tuote on saattanut menestyä hyvin yrityksesi kotimarkkinoilla, esimerkiksi luotettavien ja nopeiden toimitusten tai vähäisen kilpailun ansiosta. Kansainvälisillä markkinoilla tilanne saattaa kuitenkin olla toinen. Esimerkiksi jos myyt tuotetta, joka on tarjonnut ratkaisun kotimarkkinoillasi yleisenä pidettyyn ongelmaan – toistuuko kyseinen ongelma kotimarkkinoittesi ulkopuolella? Jos toistuu, pärjääkö tuotteesi hinnan tai laadun puolesta paikallisille kilpailijoille? Olisiko tuotteesi myyntiä mahdollista edistää, jos tekisit tuotteesta toisen version, joka vastaisi ulkomaisten markkinoiden odotuksiin ja vaatimuksiin.

Miksi ulkomaiset asiakkaat ostaisivat juuri sinulta?

Jos tarjoamallasi tuotevalikoimalla on mielestäsi edellytyksen pärjätä kansainvälistyvässä verkkokaupassa, oletko miettinyt mitkä esteet käyttämäsi kauppa-alustan tulisi ylittää, jotta tilauksia saataisiin kerättyä myös ulkomailta?

1. Käyttöliittymän lokalisointi
Sivuston käyttäminen on useimmille asiakkaille helpompaa, jos tarjolla on hyvin lokalisoitu käyttöliittymä. Lokalisoinnissa tarvittavat käännöstyöt kannattaa teettää käännöstoimistolla, jotta lopputulos on taatusti ymmärrettävä ja oikea. Joissain tilanteissa käyttöliittymän lokalisointi saattaa myös edellyttää sivuston rakenteeseen tehtäviä muutoksia.

2. Tilaajaan kohdistuvien riskien vähentäminen
Lokalisointiin liittyy myös maakohtaisten toimitus- ja maksutapojen valinta, joka kannattaa tehdä huolella. Jos ostamassa olevat asiakkaat saavat eteensä heille outoja maksutapoja ja heille täysin vieraan logistiikkayrityksen nimen – on selvää, että tilauskynnys saattaa nousta liian suureksi. Myös tuotteiden palauttaminen tulisi tehdä mahdollisimman helpoksi ja suoraviivaiseksi, jotta yrityksesi kanssa asiointi vaikuttaisi mahdollisimman houkuttelevalta.

3. Tullien ja verojen huomiointi
Tullimaksut ja verot kuuluvat kansainväliseen kauppaan, mutta etenkin kuluttajat kokevat monesti tullien ja verojen selvittämisen hankalaksi. Jos esimerkiksi tilauksen tullaaminen jää pelkästään yksittäisen tilaajan vastuulle, saattaa asiakkaan mielikuva yrityksestäsi muuttua äkisti tilaukseen lisättyjen tullimaksujen johdosta. Tästä syystä sinun kannattaakin selvittää, voitko tavaran lähettäjänä hoitaa tullaukset vastaanottajan puolesta - tai voiko käyttämäsi logistiikkayritys tehdä tullaukset.

Verkkokaupan kansainvälistyminen ja muut huomioitavat asiat

Erityiset ostospäivät kuten Black Friday ja Cyber Monday ovat tulleet jo Suomessakin tutuiksi – ja maailmailta löytyy kyseisiä ”ostopyhiä” lisääkin. Jotta voisit hyödyntää kyseisten päivien tarjoaman potentiaalin, selvitä ensin koska ensimmäiset myyntipäivät alkoivat yksittäisessä maassa (onko trendi vasta yleistymässä vai jo vakiintunut), tämän jälkeen kannattaa selvittää minkä ajankohdan yhteydessä yrityksesi olisi järkevintä näkyä. Koska kyseiset myyntipäivät eivät varsinaisesti ole sidottu mihinkään tiettyyn toimialaan, käydään kuluttajien huomiosta kovaa kilpailua kyseisinä ajankohtina. Tästä syystä hyvätkin tarjoukset voivat jäädä lunastamatta, jos et saa kuluttajia huomaamaan yritystäsi.

Toinen vähälle huomiolle jäävä asia kansainvälisessä verkkokaupassa ovat valuuttakurssit, ja etenkin niissä tapahtuvien muutosten vaikutukset kaupankäyntiin. Monesti sekä yritykset että kuluttajat tekevät tilauksia ulkomaisiin verkkokauppoihin juuri halpojen hintojen toivossa. Kun yksittäisen valutan arvo alkaa heikentyä, eivät ulkomaiset verkkokaupat enää näytäkään houkuttelevilta ostospaikoilta kyseistä valuuttaa käyttävien asiakkaan silmissä. Tästä syystä verkkokauppiaan tulisi pystyä ainakin jossain määrin seuraamaan valitsemiensa kohdemaiden talous- ja valuuttakehitystä.


Haluatko olla digileijona?

Liity Netellon sisäpiiriin! Netellon sisäpiirissä saat vinkkejä verkkoliiketoimintasi petraamiseen. Jaamme konkreettisia menestystarinoita siitä, miten asiakkaamme ovat hyötyneet ratkaisuistamme, ja pysyt kartalla digiliiketoiminnan ajankohtaisista tuulista ajankohtaisten aiheiden muodossa. Sisäpiiriläisenä saat myös tarjouksia palveluistamme.

Liity Netellon sisäpiiriin »

LISÄÄ AJANKOHTAISTA ASIAA SOMESSA

Tykkää meistä ja pysy kartalla alan tapahtumista. Jaamme sosiaalisen median kanavissamme digiliiketoimintaan liittyviä artikkeleita, ajankohtaisia uutisia ja hyödyllisiä vinkkejä, joilla voit tehostaa omaa liiketoimintaasi.

         

In English
×